JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Den vanskelege sameksistensen

Rita Paramalingam skriv overtydande om sosial dysfunksjonalitet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Rita Paramalingam er fødd i 1993 i Oslo og er jurist. Ho debuterte i 2017 og kjem no med sin andre roman.

Rita Paramalingam er fødd i 1993 i Oslo og er jurist. Ho debuterte i 2017 og kjem no med sin andre roman.

Foto: Marthe Haarstad

Rita Paramalingam er fødd i 1993 i Oslo og er jurist. Ho debuterte i 2017 og kjem no med sin andre roman.

Rita Paramalingam er fødd i 1993 i Oslo og er jurist. Ho debuterte i 2017 og kjem no med sin andre roman.

Foto: Marthe Haarstad

3544
20240712
3544
20240712

Roman

Rita Paramalingam:

Susanna, alene

Forlaget Oktober

Mann er manns gaman, sa dei i norrøn tid, men Sartre skreiv at helvete er dei andre. Båe synsmåtar er vel halvveges rett, men likevel ikkje heilt rett til saman. Det ein kan lika eller mislika hjå dei andre, heng saman med korleis ein er sjølv, ein er prega av det miljøet ein bidreg til.

I den nye romanen til Rita Paramalingam møter me Susanna, som i byrjinga av boka lever med mor, far og to yngre systrer i Halden. Susanna har byrja på skulen, og vert henta av faren kvar dag. Då nokre klassevenninner lurer på om faren hennar ikkje har nokon jobb, konfronterer ho han med dette, og han reagerer med sinne, noko ho ikkje hadde rekna med. Faren er i det heile uberekneleg, og familien verkar ikkje som ein trygg plass å vera.

Dramatisk hending

Så skjer det ei ulukke, eller eit brotsverk, det vert aldri heilt klarlagt, men det som skjer, vert skildra frå eit uvitande perspektiv, eit svært godt gjennomført grep av forfattaren, ho er heilt med Susanna når den dramatiske hendinga gjer ho til eit farlaust einebarn. Mora, som nok ikkje var ein veldig sterk person frå før, treng tid til å ordna opp i saker og ting, og Susanna vert send til ei farmor ho aldri har møtt før, på Bøler. Der veks ho sidan opp, og soga om livet hennar held fram.

Susanna har ikkje mange minne om nærleik mellom foreldra, og ho er ikkje glad i intimitet av noko slag sjølv. Ein stad seier ho noko om at det verste med gråten er trøysta, eller dei freistnadane på trøyst som andre vil gje henne. Ho er på mange måtar ein innelukka person, ho vil ikkje sleppa nokon tett på seg, men ho skaffar seg likevel nokre vener.

Ekte

Det finst ikkje noko sjablongarta ved Susanna, ho er absolutt ekte, ho ser andre godt, men sjeldan med særleg empati, ho kjem i konflikt no og då og er korkje sympatisk eller vond. Å forstå Susanna er å navigera etter idiosynkratiske koordinatar, det er ikkje noko å samanlikna med, likevel tvilar ein aldri på at ho er just slik Paramalingam har skildra ho. Sjølv om boka i det ytre held seg til sosialrealismen, er det såleis portrettet av Susanna, slik ho, utan å reflektera over det, framstiller seg sjølv, som er det ein festar seg mest ved i denne romanen.

Alt er truverdig i ein slik grad at ein under lesinga aldri tvilar på det eller kjem på at det er ein roman ein held på med.

Dysfunksjon

Noko av det sentrale i boka er ulike gradar av sosial dysfunksjon. Her er det ingen som får heilt til å snakka ut, og Susanne vil slett ikkje ha nokon djup samtale, same kva som skjer. Aller best er Paramalingam på å få fram eitkvart ubehageleg hjå folk, særleg gjeld det Susanna og hennar opplevingar av såkalla vaksne menn, anten det då er faren, onkelen eller far til kameraten Odin.

Små ting ein ikkje heilt kan setja fingeren på, syner onkelen som ein ho berre ikkje kan lika, sjølv om det ikkje er noko farleg med han, og dei to andre som døme på noko framandt og utrygt. Ein får ei kjensle av at mange av dei vaksne Susanna kjem i kontakt med, ikkje er mogne for vaksenlivet, men at dei trur dei er det, i kraft av alder og sivilstatus. Dei ser ut til å ha hengt seg opp i eit eller anna som skal stadfesta denne statusen, men noko slikt finst eigentleg ikkje, i alle høve ikkje der dei har leita etter det.

Susanna, alene er kort og godt ein seriøs, gjennomtenkt og vellukka roman om det mindre vellukka livet.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Rita Paramalingam:

Susanna, alene

Forlaget Oktober

Mann er manns gaman, sa dei i norrøn tid, men Sartre skreiv at helvete er dei andre. Båe synsmåtar er vel halvveges rett, men likevel ikkje heilt rett til saman. Det ein kan lika eller mislika hjå dei andre, heng saman med korleis ein er sjølv, ein er prega av det miljøet ein bidreg til.

I den nye romanen til Rita Paramalingam møter me Susanna, som i byrjinga av boka lever med mor, far og to yngre systrer i Halden. Susanna har byrja på skulen, og vert henta av faren kvar dag. Då nokre klassevenninner lurer på om faren hennar ikkje har nokon jobb, konfronterer ho han med dette, og han reagerer med sinne, noko ho ikkje hadde rekna med. Faren er i det heile uberekneleg, og familien verkar ikkje som ein trygg plass å vera.

Dramatisk hending

Så skjer det ei ulukke, eller eit brotsverk, det vert aldri heilt klarlagt, men det som skjer, vert skildra frå eit uvitande perspektiv, eit svært godt gjennomført grep av forfattaren, ho er heilt med Susanna når den dramatiske hendinga gjer ho til eit farlaust einebarn. Mora, som nok ikkje var ein veldig sterk person frå før, treng tid til å ordna opp i saker og ting, og Susanna vert send til ei farmor ho aldri har møtt før, på Bøler. Der veks ho sidan opp, og soga om livet hennar held fram.

Susanna har ikkje mange minne om nærleik mellom foreldra, og ho er ikkje glad i intimitet av noko slag sjølv. Ein stad seier ho noko om at det verste med gråten er trøysta, eller dei freistnadane på trøyst som andre vil gje henne. Ho er på mange måtar ein innelukka person, ho vil ikkje sleppa nokon tett på seg, men ho skaffar seg likevel nokre vener.

Ekte

Det finst ikkje noko sjablongarta ved Susanna, ho er absolutt ekte, ho ser andre godt, men sjeldan med særleg empati, ho kjem i konflikt no og då og er korkje sympatisk eller vond. Å forstå Susanna er å navigera etter idiosynkratiske koordinatar, det er ikkje noko å samanlikna med, likevel tvilar ein aldri på at ho er just slik Paramalingam har skildra ho. Sjølv om boka i det ytre held seg til sosialrealismen, er det såleis portrettet av Susanna, slik ho, utan å reflektera over det, framstiller seg sjølv, som er det ein festar seg mest ved i denne romanen.

Alt er truverdig i ein slik grad at ein under lesinga aldri tvilar på det eller kjem på at det er ein roman ein held på med.

Dysfunksjon

Noko av det sentrale i boka er ulike gradar av sosial dysfunksjon. Her er det ingen som får heilt til å snakka ut, og Susanne vil slett ikkje ha nokon djup samtale, same kva som skjer. Aller best er Paramalingam på å få fram eitkvart ubehageleg hjå folk, særleg gjeld det Susanna og hennar opplevingar av såkalla vaksne menn, anten det då er faren, onkelen eller far til kameraten Odin.

Små ting ein ikkje heilt kan setja fingeren på, syner onkelen som ein ho berre ikkje kan lika, sjølv om det ikkje er noko farleg med han, og dei to andre som døme på noko framandt og utrygt. Ein får ei kjensle av at mange av dei vaksne Susanna kjem i kontakt med, ikkje er mogne for vaksenlivet, men at dei trur dei er det, i kraft av alder og sivilstatus. Dei ser ut til å ha hengt seg opp i eit eller anna som skal stadfesta denne statusen, men noko slikt finst eigentleg ikkje, i alle høve ikkje der dei har leita etter det.

Susanna, alene er kort og godt ein seriøs, gjennomtenkt og vellukka roman om det mindre vellukka livet.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid

Emneknaggar

Fleire artiklar

Politiet har sperra av eit område etter at ein 16 år gammal gut har skote to personar, ei småbarnsmor og ein småbarnsfar, i bustaden deira i eit villaområde i Västberga i Stockholm i oktober i fjor. Mannen mista livet, medan kvinna slapp med livstrugande skadar.

Politiet har sperra av eit område etter at ein 16 år gammal gut har skote to personar, ei småbarnsmor og ein småbarnsfar, i bustaden deira i eit villaområde i Västberga i Stockholm i oktober i fjor. Mannen mista livet, medan kvinna slapp med livstrugande skadar.

Foto: Nils Petter Nilsson / TT / NTB

Samfunn

Rekordlang straff etter trippeldrap

To svenske tenåringar vart førre veke dømde til 10 og 12 år i fengsel. Dommen viser kva rolle mindreårige speler i kriminelle nettverk. Og at dei kan verte straffa hardt.

Christiane Jordheim Larsen
Politiet har sperra av eit område etter at ein 16 år gammal gut har skote to personar, ei småbarnsmor og ein småbarnsfar, i bustaden deira i eit villaområde i Västberga i Stockholm i oktober i fjor. Mannen mista livet, medan kvinna slapp med livstrugande skadar.

Politiet har sperra av eit område etter at ein 16 år gammal gut har skote to personar, ei småbarnsmor og ein småbarnsfar, i bustaden deira i eit villaområde i Västberga i Stockholm i oktober i fjor. Mannen mista livet, medan kvinna slapp med livstrugande skadar.

Foto: Nils Petter Nilsson / TT / NTB

Samfunn

Rekordlang straff etter trippeldrap

To svenske tenåringar vart førre veke dømde til 10 og 12 år i fengsel. Dommen viser kva rolle mindreårige speler i kriminelle nettverk. Og at dei kan verte straffa hardt.

Christiane Jordheim Larsen
Terner og måsar er to underfamilier av den store måsefamilien, men skil seg vesentleg frå kvarandre i utforming, flukt og levestil. Terner har ei kløft i halen og spisse vengjer.

Terner og måsar er to underfamilier av den store måsefamilien, men skil seg vesentleg frå kvarandre i utforming, flukt og levestil. Terner har ei kløft i halen og spisse vengjer.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Makrellterna over vatnet

Gjennom oppveksten var ei av dei sterkaste opplevingane mine å oppdage den fyrste makrellterna blant hettemåsane.

Naïd Mubalegh
Terner og måsar er to underfamilier av den store måsefamilien, men skil seg vesentleg frå kvarandre i utforming, flukt og levestil. Terner har ei kløft i halen og spisse vengjer.

Terner og måsar er to underfamilier av den store måsefamilien, men skil seg vesentleg frå kvarandre i utforming, flukt og levestil. Terner har ei kløft i halen og spisse vengjer.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Makrellterna over vatnet

Gjennom oppveksten var ei av dei sterkaste opplevingane mine å oppdage den fyrste makrellterna blant hettemåsane.

Naïd Mubalegh

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis