Bygdedyrisk tiltrekking
Bøndene: Klisjeane kler animasjon og uventa vriar.
Animasjonsfilmen er basert på ein romansuite frå 1924 av nobelprisvinnaren Wladyslaw Reymont.
Foto: Another World Entertainment
Drama/animasjon
Regi: Dorota Kobiela og Hugh Welchman
Bøndene (Orig. tittel: Chlopi)
Med: Kamila Urzedowska, Robert Gulaczyk, Miroslaw Baka
Kinofilm
Polen, ca. 1900: I den fattige landsbyen Lipce følgjer dei haugevis med uskrivne reglar, og når den rike, gamle enkemannen Boryna (Baka) skal få seg ny kone, ser han til naboen og den unge, vakre Jagna (Urzedowska).
Det gjer også sonen hans, Antek (Gulaczyk), noko både kona hans og faren mislikar. Og etter kvart heile landsbyen, som merkar seg at Jagna har draget på mannfolka.
Polens grøde
Det er duka for skikkeleg melodrama når teamet bak Loving Vincent (2017) tek penslar, lerret og teknologi fatt på ny. Med førre film gav det meining at historia om Vincent van Gogh vart tolka gjennom kunstanimasjon, som om det var bileta hans som fekk liv og gav han liv. Kvifor dei har valt dette grepet for dramatiseringa av det store litterære verket Bøndene av Wladyslaw Stanislaw Reymont, er litt meir usikkert.
Ein av grunnane kan vera at om dette hadde vore spelefilm, ville dei ikkje sloppe unna med ein del av dei utruleg klisjéaktige scenane som liksom er meir akseptable når dei er teiknefilm. Wladyslaw Reymont kan kanskje samanliknast med Knut Hamsun, begge nobelprisvinnarar og samstundes folkelege forfattarar med hjarta for bygdesamfunnet.
I Polen vaks det fram noko i denne epoken som i ettertid har vorte kalla chlopomania, eller på engelsk a peasant obsession, som viser til originaltittelen på Bøndene. Så det er særs greitt med ei under to timars oppsummering av ein av dei polske klassikarane, om berre for å juksa litt med litteraturkunnskapen.
Friskt
Det er ikkje krevjande å sjå Bøndene, trass i at det er animasjon, som nokon kanskje vil tenkja. Eg tippar det ville vore meir krevjande å sjå dette som ein vanleg spelefilm. Det som fort ville vorte glatt og kjedeleg, blir no fascinerande å sjå på. At animatørane kan legga til ansiktsuttrykk i etterkant, finpussa på dei kjenslemessige uttrykka alt i alt, gjer det meir engasjerande.
Og det vil eg seia dei lukkast i. Særleg begjæret mellom Jagna og Antek fungerer godt, om enn som ein husmorpornoroman frå åttitalet. Den opplagde utruskapen er pikant. Kona til Antek er også svært attraktiv, ikkje eit slite mehe, som ein kunne forventa i eit sånt rollegalleri som Bøndene tilsynelatande byr på. Det er forfriskande.
Bonderomantisk
Karakterane elles verkar generelt unyansert oppdelte i slemme og gode, sjølv om Jagna, som ser ut til å vera uskuldsrein, naiv og god som gull, viser meir tenner etter kvart. Polen på landsbygda rundt hundreårsskiftet var nok hardt, med tilnærma tvangsekteskap, gatejustis, fattigdom og maktstrukturar ingen vil ha, utanom dei på toppen.
Ikkje så rart då at bygdedyret får regjera temmeleg fritt. Filmen framstår som gamaldags, om ikkje konservativ. Den nydelege kormusikken, folkedrakter og folkedans, dei staute, vakre menneska – her ligg eit nasjonalromantisk slør over den sjølvsagde kritikken av bygdekulturen som gjer at Bøndene som animert film endar opp som ei salig blanding av chlopomania, bladet Starlet, polsk litteraturpensum og kunstutstilling.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama/animasjon
Regi: Dorota Kobiela og Hugh Welchman
Bøndene (Orig. tittel: Chlopi)
Med: Kamila Urzedowska, Robert Gulaczyk, Miroslaw Baka
Kinofilm
Polen, ca. 1900: I den fattige landsbyen Lipce følgjer dei haugevis med uskrivne reglar, og når den rike, gamle enkemannen Boryna (Baka) skal få seg ny kone, ser han til naboen og den unge, vakre Jagna (Urzedowska).
Det gjer også sonen hans, Antek (Gulaczyk), noko både kona hans og faren mislikar. Og etter kvart heile landsbyen, som merkar seg at Jagna har draget på mannfolka.
Polens grøde
Det er duka for skikkeleg melodrama når teamet bak Loving Vincent (2017) tek penslar, lerret og teknologi fatt på ny. Med førre film gav det meining at historia om Vincent van Gogh vart tolka gjennom kunstanimasjon, som om det var bileta hans som fekk liv og gav han liv. Kvifor dei har valt dette grepet for dramatiseringa av det store litterære verket Bøndene av Wladyslaw Stanislaw Reymont, er litt meir usikkert.
Ein av grunnane kan vera at om dette hadde vore spelefilm, ville dei ikkje sloppe unna med ein del av dei utruleg klisjéaktige scenane som liksom er meir akseptable når dei er teiknefilm. Wladyslaw Reymont kan kanskje samanliknast med Knut Hamsun, begge nobelprisvinnarar og samstundes folkelege forfattarar med hjarta for bygdesamfunnet.
I Polen vaks det fram noko i denne epoken som i ettertid har vorte kalla chlopomania, eller på engelsk a peasant obsession, som viser til originaltittelen på Bøndene. Så det er særs greitt med ei under to timars oppsummering av ein av dei polske klassikarane, om berre for å juksa litt med litteraturkunnskapen.
Friskt
Det er ikkje krevjande å sjå Bøndene, trass i at det er animasjon, som nokon kanskje vil tenkja. Eg tippar det ville vore meir krevjande å sjå dette som ein vanleg spelefilm. Det som fort ville vorte glatt og kjedeleg, blir no fascinerande å sjå på. At animatørane kan legga til ansiktsuttrykk i etterkant, finpussa på dei kjenslemessige uttrykka alt i alt, gjer det meir engasjerande.
Og det vil eg seia dei lukkast i. Særleg begjæret mellom Jagna og Antek fungerer godt, om enn som ein husmorpornoroman frå åttitalet. Den opplagde utruskapen er pikant. Kona til Antek er også svært attraktiv, ikkje eit slite mehe, som ein kunne forventa i eit sånt rollegalleri som Bøndene tilsynelatande byr på. Det er forfriskande.
Bonderomantisk
Karakterane elles verkar generelt unyansert oppdelte i slemme og gode, sjølv om Jagna, som ser ut til å vera uskuldsrein, naiv og god som gull, viser meir tenner etter kvart. Polen på landsbygda rundt hundreårsskiftet var nok hardt, med tilnærma tvangsekteskap, gatejustis, fattigdom og maktstrukturar ingen vil ha, utanom dei på toppen.
Ikkje så rart då at bygdedyret får regjera temmeleg fritt. Filmen framstår som gamaldags, om ikkje konservativ. Den nydelege kormusikken, folkedrakter og folkedans, dei staute, vakre menneska – her ligg eit nasjonalromantisk slør over den sjølvsagde kritikken av bygdekulturen som gjer at Bøndene som animert film endar opp som ei salig blanding av chlopomania, bladet Starlet, polsk litteraturpensum og kunstutstilling.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Fargerikt om tolsemd
Me får garantert høyra meir til komponisten Eilertsen.
Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.
Foto: Christopher Helberg
Endringar til godt og vondt
Birger Emanuelsen skriv om folk slik at ein trur på det.
Me drog til månen av di det var teknologisk mogleg. Eit strålande døme på det teknologiske imperativet. Her vandrar astronaut Buzz Aldrin frå Apollo 11 rundt og les sjekklista si på venstre arm på ekte ingeniørvis.
Kjelde: Nasa
Teknologisk imperativ!
«Birkebeinerne på ski over fjellet med kongsbarnet».
Foto: Morten Henden Aamot
Eit ikonisk stykke kunst er kome heim
Medan gode krefter arbeider for å etablere eit museum for kunstnarbrørne Bergslien på Voss, har den lokale sparebanken sikra seg ein originalversjon av eit hovudverk av målaren Knud Bergslien.
Frå rettsoppgjeret i Trondheim etter krigen. Henry Rinnan på veg inn i tinghuset i Trondheim 30. april 1946.
Foto: NTB
Rett i fella
Nikolaj Frobenius tar seg altfor godt til rette i kjeldematerialet. Rinnan-romanen hans er både problematisk og uinteressant.