JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Bygdedyrisk tiltrekking

Bøndene: Klisjeane kler animasjon og uventa vriar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Animasjonsfilmen er basert på ein romansuite frå 1924 av nobelprisvinnaren Wladyslaw Reymont.

Animasjonsfilmen er basert på ein romansuite frå 1924 av nobelprisvinnaren Wladyslaw Reymont.

Foto: Another World Entertainment

Animasjonsfilmen er basert på ein romansuite frå 1924 av nobelprisvinnaren Wladyslaw Reymont.

Animasjonsfilmen er basert på ein romansuite frå 1924 av nobelprisvinnaren Wladyslaw Reymont.

Foto: Another World Entertainment

3290
20240830
3290
20240830

Drama/animasjon

Regi: Dorota Kobiela og Hugh Welchman

Bøndene (Orig. tittel: Chlopi)

Med: Kamila Urzedowska, Robert Gulaczyk, Miroslaw Baka
Kinofilm

Polen, ca. 1900: I den fattige landsbyen Lipce følgjer dei haugevis med uskrivne reglar, og når den rike, gamle enkemannen Boryna (Baka) skal få seg ny kone, ser han til naboen og den unge, vakre Jagna (Urzedowska).

Det gjer også sonen hans, Antek (Gulaczyk), noko både kona hans og faren mislikar. Og etter kvart heile landsbyen, som merkar seg at Jagna har draget på mannfolka.

Polens grøde

Det er duka for skikkeleg melodrama når teamet bak Loving Vincent (2017) tek penslar, lerret og teknologi fatt på ny. Med førre film gav det meining at historia om Vincent van Gogh vart tolka gjennom kunstanimasjon, som om det var bileta hans som fekk liv og gav han liv. Kvifor dei har valt dette grepet for dramatiseringa av det store litterære verket Bøndene av Wladyslaw Stanislaw Reymont, er litt meir usikkert.

Ein av grunnane kan vera at om dette hadde vore spelefilm, ville dei ikkje sloppe unna med ein del av dei utruleg klisjéaktige scenane som liksom er meir akseptable når dei er teiknefilm. Wladyslaw Reymont kan kanskje samanliknast med Knut Hamsun, begge nobelprisvinnarar og samstundes folkelege forfattarar med hjarta for bygdesamfunnet.

I Polen vaks det fram noko i denne epoken som i ettertid har vorte kalla chlopomania, eller på engelsk a peasant obsession, som viser til originaltittelen på Bøndene. Så det er særs greitt med ei under to timars oppsummering av ein av dei polske klassikarane, om berre for å juksa litt med litteraturkunnskapen.

Friskt

Det er ikkje krevjande å sjå Bøndene, trass i at det er animasjon, som nokon kanskje vil tenkja. Eg tippar det ville vore meir krevjande å sjå dette som ein vanleg spelefilm. Det som fort ville vorte glatt og kjedeleg, blir no fascinerande å sjå på. At animatørane kan legga til ansiktsuttrykk i etterkant, finpussa på dei kjenslemessige uttrykka alt i alt, gjer det meir engasjerande.

Og det vil eg seia dei lukkast i. Særleg begjæret mellom Jagna og Antek fungerer godt, om enn som ein husmorpornoroman frå åttitalet. Den opplagde utruskapen er pikant. Kona til Antek er også svært attraktiv, ikkje eit slite mehe, som ein kunne forventa i eit sånt rollegalleri som Bøndene tilsynelatande byr på. Det er forfriskande.

Bonderomantisk

Karakterane elles verkar generelt unyansert oppdelte i slemme og gode, sjølv om Jagna, som ser ut til å vera uskuldsrein, naiv og god som gull, viser meir tenner etter kvart. Polen på landsbygda rundt hundreårsskiftet var nok hardt, med tilnærma tvangsekteskap, gatejustis, fattigdom og maktstrukturar ingen vil ha, utanom dei på toppen.

Ikkje så rart då at bygdedyret får regjera temmeleg fritt. Filmen framstår som gamaldags, om ikkje konservativ. Den nydelege kormusikken, folkedrakter og folkedans, dei staute, vakre menneska – her ligg eit nasjonalromantisk slør over den sjølvsagde kritikken av bygdekulturen som gjer at Bøndene som animert film endar opp som ei salig blanding av chlopomania, bladet Starlet, polsk litteraturpensum og kunstutstilling.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Drama/animasjon

Regi: Dorota Kobiela og Hugh Welchman

Bøndene (Orig. tittel: Chlopi)

Med: Kamila Urzedowska, Robert Gulaczyk, Miroslaw Baka
Kinofilm

Polen, ca. 1900: I den fattige landsbyen Lipce følgjer dei haugevis med uskrivne reglar, og når den rike, gamle enkemannen Boryna (Baka) skal få seg ny kone, ser han til naboen og den unge, vakre Jagna (Urzedowska).

Det gjer også sonen hans, Antek (Gulaczyk), noko både kona hans og faren mislikar. Og etter kvart heile landsbyen, som merkar seg at Jagna har draget på mannfolka.

Polens grøde

Det er duka for skikkeleg melodrama når teamet bak Loving Vincent (2017) tek penslar, lerret og teknologi fatt på ny. Med førre film gav det meining at historia om Vincent van Gogh vart tolka gjennom kunstanimasjon, som om det var bileta hans som fekk liv og gav han liv. Kvifor dei har valt dette grepet for dramatiseringa av det store litterære verket Bøndene av Wladyslaw Stanislaw Reymont, er litt meir usikkert.

Ein av grunnane kan vera at om dette hadde vore spelefilm, ville dei ikkje sloppe unna med ein del av dei utruleg klisjéaktige scenane som liksom er meir akseptable når dei er teiknefilm. Wladyslaw Reymont kan kanskje samanliknast med Knut Hamsun, begge nobelprisvinnarar og samstundes folkelege forfattarar med hjarta for bygdesamfunnet.

I Polen vaks det fram noko i denne epoken som i ettertid har vorte kalla chlopomania, eller på engelsk a peasant obsession, som viser til originaltittelen på Bøndene. Så det er særs greitt med ei under to timars oppsummering av ein av dei polske klassikarane, om berre for å juksa litt med litteraturkunnskapen.

Friskt

Det er ikkje krevjande å sjå Bøndene, trass i at det er animasjon, som nokon kanskje vil tenkja. Eg tippar det ville vore meir krevjande å sjå dette som ein vanleg spelefilm. Det som fort ville vorte glatt og kjedeleg, blir no fascinerande å sjå på. At animatørane kan legga til ansiktsuttrykk i etterkant, finpussa på dei kjenslemessige uttrykka alt i alt, gjer det meir engasjerande.

Og det vil eg seia dei lukkast i. Særleg begjæret mellom Jagna og Antek fungerer godt, om enn som ein husmorpornoroman frå åttitalet. Den opplagde utruskapen er pikant. Kona til Antek er også svært attraktiv, ikkje eit slite mehe, som ein kunne forventa i eit sånt rollegalleri som Bøndene tilsynelatande byr på. Det er forfriskande.

Bonderomantisk

Karakterane elles verkar generelt unyansert oppdelte i slemme og gode, sjølv om Jagna, som ser ut til å vera uskuldsrein, naiv og god som gull, viser meir tenner etter kvart. Polen på landsbygda rundt hundreårsskiftet var nok hardt, med tilnærma tvangsekteskap, gatejustis, fattigdom og maktstrukturar ingen vil ha, utanom dei på toppen.

Ikkje så rart då at bygdedyret får regjera temmeleg fritt. Filmen framstår som gamaldags, om ikkje konservativ. Den nydelege kormusikken, folkedrakter og folkedans, dei staute, vakre menneska – her ligg eit nasjonalromantisk slør over den sjølvsagde kritikken av bygdekulturen som gjer at Bøndene som animert film endar opp som ei salig blanding av chlopomania, bladet Starlet, polsk litteraturpensum og kunstutstilling.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Samstundes som Russland har formannskapet i Tryggingsrådet, er landet inne i det tredje året som aggressor mot Ukraina. Slik er det uhyggelege paradokset i internasjonal politikk nett no, skriv Bernt Hagtvet.

Samstundes som Russland har formannskapet i Tryggingsrådet, er landet inne i det tredje året som aggressor mot Ukraina. Slik er det uhyggelege paradokset i internasjonal politikk nett no, skriv Bernt Hagtvet.

Foto: Eduardo Munoz Alvarez / AP / NTB

Samfunn

Ei verdsordning i oppløysing

Internasjonal politikk tek meir og meir farge av dei resultatlause samkomene, med Tryggingsrådet i FN som fremste symbolet på manglande handlekraft.

Bernt Hagtvet
Samstundes som Russland har formannskapet i Tryggingsrådet, er landet inne i det tredje året som aggressor mot Ukraina. Slik er det uhyggelege paradokset i internasjonal politikk nett no, skriv Bernt Hagtvet.

Samstundes som Russland har formannskapet i Tryggingsrådet, er landet inne i det tredje året som aggressor mot Ukraina. Slik er det uhyggelege paradokset i internasjonal politikk nett no, skriv Bernt Hagtvet.

Foto: Eduardo Munoz Alvarez / AP / NTB

Samfunn

Ei verdsordning i oppløysing

Internasjonal politikk tek meir og meir farge av dei resultatlause samkomene, med Tryggingsrådet i FN som fremste symbolet på manglande handlekraft.

Bernt Hagtvet
MusikkMeldingar
Lars Mossefinn

Fargerikt om tolsemd

Me får garantert høyra meir til komponisten Eilertsen.

Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.

Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.

Foto: Christopher Helberg

BokMeldingar
Odd W. Surén

Endringar til godt og vondt

Birger Emanuelsen skriv om folk slik at ein trur på det.

Me drog til månen av di det var teknologisk mogleg. Eit strålande døme på det teknologiske imperativet. Her vandrar astronaut Buzz Aldrin frå Apollo 11 rundt og les sjekklista si på venstre arm på ekte ingeniørvis.

Me drog til månen av di det var teknologisk mogleg. Eit strålande døme på det teknologiske imperativet. Her vandrar astronaut Buzz Aldrin frå Apollo 11 rundt og les sjekklista si på venstre arm på ekte ingeniørvis.

Kjelde: Nasa

TeknologiFeature
Per Thorvaldsen

Teknologisk imperativ!

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal
Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis