Det andre blikket
Den formeltru filmen om fotografen Lee Miller gjev eit velkome blikk på krig og kjønn.
Kate Winslet spelar tittelrolla i ei sann historie om den banebrytande fotografen Lee Miller, som forlét eit glamorøst liv som modell for å dokumentera andre verdskrigen.
Foto: Filmweb.no
Drama/biografi/krigsfilm
Regi: Ellen Kuras
Lee
Med: Kate Winslet, Andy Samberg, Andrea Riseborough, Josh O’Connor, Alexander Skarsgård
Kinofilm
Før andre verdskrigen levde Lee Miller (Winslet) det glade liv som modell i Frankrike, ifølge Lee med talent for drikke, sex og foto. Då krigen tok til, melde ho seg til teneste for Vogue i London. Ikkje framom kamera, men bak.
Linsa
Til liks med mange historiske filmar brukar Lee tilbakeblikk. Lee blir intervjua av ein kar (O’Connor) i 1977. Scenene frå krigen dominerer. Reisa til Lee er lang, frå det frilynte kunstnarmiljøet til gassomnane i Birkenau. Drivet hennar blir å fanga røynda og lata folk sjå det grufulle. Stive, konservative Storbritannia og sensurstyre gjer det ikkje lett.
Filmskapar Ellen Kuras trekker fram utfordringane Lee møter nettopp fordi ho er kvinne, og korleis ho ser alle måtane kvinner blir ramma på i krig. Som her heime, med «tyskarjenter», er kjærleik for kvinner verre enn økonomisk vinning for menn. Seksuell vald i sigersrusen er standard. Om dette er eit heltedrama, er det slett ikkje blindt for skuggesidene til dei allierte vinnarane.
Når Lee ikkje får tilgang til dei same stadane som dei mannlege kollegaane får tilgang til, må ho sjå andre ting. Blikket hennar blir ekstra verdifullt. I ei scene går ho inn i eit rom av skremde kvinner og slepper laus håret for å få tillit. Det skil seg klart frå ei scene der ho skjuler håret for å snike seg inn i eit telt fullt av menn der ho nett blei nekta tilgang. Kuras viser at det er ein føremon å ha kvinner i dette yrket.
Forma
Innleiingsvis, med fantasilaus musikk og glatt romantikk med ektemannen Ronald (Skarsgård), spreier skepsisen seg i meg. Heldigvis forsvinn den klamme romantikken frå fyrste akta i bakgrunnen etter kvart. Kate Winslet ber hovudrolla med rak rygg, slik ho plar. Andrea Riseborough gjer ein solid jobb som mellomleiar og alliert i Vogue. Det same gjeld Andy Samberg som ven og kollega. Dei franske superstjernene Marion Cotillard og Noémie Merlant glimtar til i mikroroller.
Det kryr av biografiske krigsfilmar om historiske figurar. I flaumen dei siste åra kjem heldigvis nye perspektiv til, anten det er tyske gutar som ryddar miner i danske Under sanden (2015), eller vestafrikanske frontsoldatar i franske Indigènes (2006). På mange måtar er Lee endå ein vanleg film om eit uvanleg menneske. Likevel løftar filmen fram eit viktig perspektiv eg er glad for å lære om. Rørt blei eg òg. Det held.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama/biografi/krigsfilm
Regi: Ellen Kuras
Lee
Med: Kate Winslet, Andy Samberg, Andrea Riseborough, Josh O’Connor, Alexander Skarsgård
Kinofilm
Før andre verdskrigen levde Lee Miller (Winslet) det glade liv som modell i Frankrike, ifølge Lee med talent for drikke, sex og foto. Då krigen tok til, melde ho seg til teneste for Vogue i London. Ikkje framom kamera, men bak.
Linsa
Til liks med mange historiske filmar brukar Lee tilbakeblikk. Lee blir intervjua av ein kar (O’Connor) i 1977. Scenene frå krigen dominerer. Reisa til Lee er lang, frå det frilynte kunstnarmiljøet til gassomnane i Birkenau. Drivet hennar blir å fanga røynda og lata folk sjå det grufulle. Stive, konservative Storbritannia og sensurstyre gjer det ikkje lett.
Filmskapar Ellen Kuras trekker fram utfordringane Lee møter nettopp fordi ho er kvinne, og korleis ho ser alle måtane kvinner blir ramma på i krig. Som her heime, med «tyskarjenter», er kjærleik for kvinner verre enn økonomisk vinning for menn. Seksuell vald i sigersrusen er standard. Om dette er eit heltedrama, er det slett ikkje blindt for skuggesidene til dei allierte vinnarane.
Når Lee ikkje får tilgang til dei same stadane som dei mannlege kollegaane får tilgang til, må ho sjå andre ting. Blikket hennar blir ekstra verdifullt. I ei scene går ho inn i eit rom av skremde kvinner og slepper laus håret for å få tillit. Det skil seg klart frå ei scene der ho skjuler håret for å snike seg inn i eit telt fullt av menn der ho nett blei nekta tilgang. Kuras viser at det er ein føremon å ha kvinner i dette yrket.
Forma
Innleiingsvis, med fantasilaus musikk og glatt romantikk med ektemannen Ronald (Skarsgård), spreier skepsisen seg i meg. Heldigvis forsvinn den klamme romantikken frå fyrste akta i bakgrunnen etter kvart. Kate Winslet ber hovudrolla med rak rygg, slik ho plar. Andrea Riseborough gjer ein solid jobb som mellomleiar og alliert i Vogue. Det same gjeld Andy Samberg som ven og kollega. Dei franske superstjernene Marion Cotillard og Noémie Merlant glimtar til i mikroroller.
Det kryr av biografiske krigsfilmar om historiske figurar. I flaumen dei siste åra kjem heldigvis nye perspektiv til, anten det er tyske gutar som ryddar miner i danske Under sanden (2015), eller vestafrikanske frontsoldatar i franske Indigènes (2006). På mange måtar er Lee endå ein vanleg film om eit uvanleg menneske. Likevel løftar filmen fram eit viktig perspektiv eg er glad for å lære om. Rørt blei eg òg. Det held.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.