Når dei rike stel
Finst det von om internasjonal rettferd på kulturfronten?
Den franske kolonimakta stal fleire enn 7000 kunstgjenstandar frå det afrikanske kongedømmet Benin.
Foto frå filmen
Les også
Fleire jazzmusikarar i USA mislikte at amerikansk UD nytta dei som «ambassadørar» i Afrika for å få merksemda vekk frå det dei dreiv med.
Foto frå filmen
«Har du illusjonar om politikk og politikarar, vil Soundtrack to a Coup D’Etat drepe dei effektivt på 150 minutt.»
Les også
Regissør Lena-Christin Kalle tek føre seg behandlinga av dei såkalla «tyskarjentene».
Foto frå filmen
Kva er det vi ikkje må vite?
Les også
Fleire jazzmusikarar i USA mislikte at amerikansk UD nytta dei som «ambassadørar» i Afrika for å få merksemda vekk frå det dei dreiv med.
Foto frå filmen
«Har du illusjonar om politikk og politikarar, vil Soundtrack to a Coup D’Etat drepe dei effektivt på 150 minutt.»
Les også
Regissør Lena-Christin Kalle tek føre seg behandlinga av dei såkalla «tyskarjentene».
Foto frå filmen
Kva er det vi ikkje må vite?
Glimt frå den 25. filmfestivalen
Den 25. utgåva av Bergen internasjonale filmfestival er gjennomført. Blant dei over 120 filmane publikum har kunna velja mellom, presenterer vi tre som kvar på sitt vis fortel noko om føresetnadane for verda og tida vi lever i.
Dokumentar
Regi: Mati Diop
Dahomey
BIFF
I perioden 1872–1960 var det afrikanske kongedømmet Dahomey, i dag republikken Benin, fransk koloni. I løpet av den tida stal franskmennene over 7000 kunstgjenstandar frå landet og plasserte dei i franske museum. På svært originalt vis fortel denne filmen om då 26 av desse gjenstandane blei returnerte til Benin, noko beninarane visstnok skal vere evig takksame for. Om lag slik vi vel skal vere takksame for at Danmark i jubileumsåret for Magnus Lagabøtes landslov har lånt oss det finaste eksemplaret av landslova vår.
Opplysande debatt
Filmen vann Gullbjørnen på Berlin-festivalen i år, og det spesielle er at forteljaren er ein statue av han som var konge i Dahomey i 40 år på 1800-talet.
Samstundes kjem dagens unge beninarar til orde gjennom ein heftig og svært opplysande studentdebatt om kva det vil seie å få tilbake nasjonale symbol og den stadig stygge arven etter kolonialismen. Kva inneber det til dømes å få att ein ørliten bit av det som var landets historiske arv, kultur og identitet? Og kor lang tid vil det ta før dei har fått alt tilbake – om nokosinne?
Store pengeverdiar
Enkelt og direkte set filmen lys på ei side ved kolonialismen som det helst ikkje skal snakkast om. For det som for dei opphavelege eigarane handlar om identitet, representerer store pengeverdiar for dei som på ulovleg vis har skaffa seg desse skattane. Og slikt ran skjer stadig, vi såg det ikkje minst då USA og medskuldige knuste Irak og opna for storstilt kunstplyndring.
Også Noreg har «uteståande» gjenstandar, men vi har vel også eitt og anna som høyrer andre til. Eg veit det er naivt, men likevel: Kanskje denne filmen kunne bli startskotet til ei større, internasjonal opprydding?
Jan H. Landro
Les også:
«Verdas ròtenskap» (melding av Soundtrack to a Coup D'Etat, regi: Johan Grimonprez)
«Kva er det vi ikkje må vite?» (melding av De rettsløse, regi: Lena-Christin Kalle)
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Glimt frå den 25. filmfestivalen
Den 25. utgåva av Bergen internasjonale filmfestival er gjennomført. Blant dei over 120 filmane publikum har kunna velja mellom, presenterer vi tre som kvar på sitt vis fortel noko om føresetnadane for verda og tida vi lever i.
Dokumentar
Regi: Mati Diop
Dahomey
BIFF
I perioden 1872–1960 var det afrikanske kongedømmet Dahomey, i dag republikken Benin, fransk koloni. I løpet av den tida stal franskmennene over 7000 kunstgjenstandar frå landet og plasserte dei i franske museum. På svært originalt vis fortel denne filmen om då 26 av desse gjenstandane blei returnerte til Benin, noko beninarane visstnok skal vere evig takksame for. Om lag slik vi vel skal vere takksame for at Danmark i jubileumsåret for Magnus Lagabøtes landslov har lånt oss det finaste eksemplaret av landslova vår.
Opplysande debatt
Filmen vann Gullbjørnen på Berlin-festivalen i år, og det spesielle er at forteljaren er ein statue av han som var konge i Dahomey i 40 år på 1800-talet.
Samstundes kjem dagens unge beninarar til orde gjennom ein heftig og svært opplysande studentdebatt om kva det vil seie å få tilbake nasjonale symbol og den stadig stygge arven etter kolonialismen. Kva inneber det til dømes å få att ein ørliten bit av det som var landets historiske arv, kultur og identitet? Og kor lang tid vil det ta før dei har fått alt tilbake – om nokosinne?
Store pengeverdiar
Enkelt og direkte set filmen lys på ei side ved kolonialismen som det helst ikkje skal snakkast om. For det som for dei opphavelege eigarane handlar om identitet, representerer store pengeverdiar for dei som på ulovleg vis har skaffa seg desse skattane. Og slikt ran skjer stadig, vi såg det ikkje minst då USA og medskuldige knuste Irak og opna for storstilt kunstplyndring.
Også Noreg har «uteståande» gjenstandar, men vi har vel også eitt og anna som høyrer andre til. Eg veit det er naivt, men likevel: Kanskje denne filmen kunne bli startskotet til ei større, internasjonal opprydding?
Jan H. Landro
Les også:
«Verdas ròtenskap» (melding av Soundtrack to a Coup D'Etat, regi: Johan Grimonprez)
«Kva er det vi ikkje må vite?» (melding av De rettsløse, regi: Lena-Christin Kalle)
Les også
Fleire jazzmusikarar i USA mislikte at amerikansk UD nytta dei som «ambassadørar» i Afrika for å få merksemda vekk frå det dei dreiv med.
Foto frå filmen
«Har du illusjonar om politikk og politikarar, vil Soundtrack to a Coup D’Etat drepe dei effektivt på 150 minutt.»
Les også
Regissør Lena-Christin Kalle tek føre seg behandlinga av dei såkalla «tyskarjentene».
Foto frå filmen
Kva er det vi ikkje må vite?
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.