JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Opprørsk (av) natur

Størst av alt er kjærleiken, men til kven eller kva?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Banel og Adama bur i ein avsidesliggjande landsby i Senegal og har vore gifte i eitt år.

Banel og Adama bur i ein avsidesliggjande landsby i Senegal og har vore gifte i eitt år.

Foto:

Banel og Adama bur i ein avsidesliggjande landsby i Senegal og har vore gifte i eitt år.

Banel og Adama bur i ein avsidesliggjande landsby i Senegal og har vore gifte i eitt år.

Foto:

2720
20240712
2720
20240712

Drama

Regi: Ramata-Toulaye Sy

Hviskende sand (Orig. tittel: Banel e Adama)

Med: Khady Mane, Mamadou Diallo, Binta Racine Sy
Kinofilm

Livet smiler til det unge ekteparet Banel (Mane) og Adama (Diallo), som gjeter buskap på dagen og grev eit fråflytta hus ut av sanden utanfor landsbyen på kveldstid.

Banel vil helst verken ha ungar eller ansvar, berre henga med Adama. Når tørketida kjem og folk forventar at han skal ta over som landsbyhøvding, vert denne idylliske kvardagen truga.

«Hviskende sand er herleg fri for inkjeseiande dveling, usentimental og klar utan å vera klisjéaktig.»

Brit Aksnes

Språkleg

Kvardagen på den senegalesiske landsbygda er ikkje akkurat kvardagskost. Eller – han er jo det for dei innvigde, dei som bur der, og som kanskje ikkje kjenner til så mykje anna enn dette universet. Ein kan av og til få inntrykk av at heile verda er ein einaste storby der alle har smarttelefon og internett og straum. Desto viktigare er det at regissørar som Ramata-Toulaye Sy tek på seg å presentera noko ganske anna.

Og ho gjer det på ein aldeles nydeleg måte, ikkje berre fotografisk, men med den fortetta forteljinga som stadig blir driven framover, særleg av Banels opprørske natur. Ein treng ikkje sosiale medium for å ha sterke meiningar. Og det som ikkje vert ytra i reine ord på språket fulfulde, kjem fram i ansiktsuttrykk og kroppsspråk, klart og tydeleg.

Natur og kultur

Hviskende sand er herleg fri for inkjeseiande dveling, filmen er usentimental og klar utan å vera klisjéaktig. Det vil seia, klisjear må vera at desse høgreiste, slanke menneska er så vakre og elegante som ein av og til tenkjer at dei berre er på film.

Eg skulle ynskja dei rigide kjønnsrollene også berre var klisjear, men tippar at blandinga av klan og religion gjer sitt for å halda kvinnene på plass. Eg føler sånn med Banel, som ser seg sjølv som fødemaskin for Adama, det siste ho har lyst til. Når trugselen er at han får seg ny kone om ho ikkje føder ein son som kan arva høvdingtittelen, kunne ein skjønt det om resignasjonen hadde sett inn ganske kjapt.

Det er noko håpefullt med den umodne innstillinga Banel har til livet – det bli hennar problem at tørke og uår går ut over landsbyen? Men når Adama endar opp med å spa opp barnegraver i staden for å spa fram hus, kjennest det som at det trengst ei erkjenning.

Hviskende sand presterer å samla saman ein haug med problemstillingar utan å pressa nokon klar bodskap på sjåaren. Mest av alt er det ein solid film frå ei solid regissørhand, og ei solid påminning om at verda også er denne.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Drama

Regi: Ramata-Toulaye Sy

Hviskende sand (Orig. tittel: Banel e Adama)

Med: Khady Mane, Mamadou Diallo, Binta Racine Sy
Kinofilm

Livet smiler til det unge ekteparet Banel (Mane) og Adama (Diallo), som gjeter buskap på dagen og grev eit fråflytta hus ut av sanden utanfor landsbyen på kveldstid.

Banel vil helst verken ha ungar eller ansvar, berre henga med Adama. Når tørketida kjem og folk forventar at han skal ta over som landsbyhøvding, vert denne idylliske kvardagen truga.

«Hviskende sand er herleg fri for inkjeseiande dveling, usentimental og klar utan å vera klisjéaktig.»

Brit Aksnes

Språkleg

Kvardagen på den senegalesiske landsbygda er ikkje akkurat kvardagskost. Eller – han er jo det for dei innvigde, dei som bur der, og som kanskje ikkje kjenner til så mykje anna enn dette universet. Ein kan av og til få inntrykk av at heile verda er ein einaste storby der alle har smarttelefon og internett og straum. Desto viktigare er det at regissørar som Ramata-Toulaye Sy tek på seg å presentera noko ganske anna.

Og ho gjer det på ein aldeles nydeleg måte, ikkje berre fotografisk, men med den fortetta forteljinga som stadig blir driven framover, særleg av Banels opprørske natur. Ein treng ikkje sosiale medium for å ha sterke meiningar. Og det som ikkje vert ytra i reine ord på språket fulfulde, kjem fram i ansiktsuttrykk og kroppsspråk, klart og tydeleg.

Natur og kultur

Hviskende sand er herleg fri for inkjeseiande dveling, filmen er usentimental og klar utan å vera klisjéaktig. Det vil seia, klisjear må vera at desse høgreiste, slanke menneska er så vakre og elegante som ein av og til tenkjer at dei berre er på film.

Eg skulle ynskja dei rigide kjønnsrollene også berre var klisjear, men tippar at blandinga av klan og religion gjer sitt for å halda kvinnene på plass. Eg føler sånn med Banel, som ser seg sjølv som fødemaskin for Adama, det siste ho har lyst til. Når trugselen er at han får seg ny kone om ho ikkje føder ein son som kan arva høvdingtittelen, kunne ein skjønt det om resignasjonen hadde sett inn ganske kjapt.

Det er noko håpefullt med den umodne innstillinga Banel har til livet – det bli hennar problem at tørke og uår går ut over landsbyen? Men når Adama endar opp med å spa opp barnegraver i staden for å spa fram hus, kjennest det som at det trengst ei erkjenning.

Hviskende sand presterer å samla saman ein haug med problemstillingar utan å pressa nokon klar bodskap på sjåaren. Mest av alt er det ein solid film frå ei solid regissørhand, og ei solid påminning om at verda også er denne.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal
Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal
Politiet har sperra av eit område etter at ein 16 år gammal gut har skote to personar, ei småbarnsmor og ein småbarnsfar, i bustaden deira i eit villaområde i Västberga i Stockholm i oktober i fjor. Mannen mista livet, medan kvinna slapp med livstrugande skadar.

Politiet har sperra av eit område etter at ein 16 år gammal gut har skote to personar, ei småbarnsmor og ein småbarnsfar, i bustaden deira i eit villaområde i Västberga i Stockholm i oktober i fjor. Mannen mista livet, medan kvinna slapp med livstrugande skadar.

Foto: Nils Petter Nilsson / TT / NTB

Samfunn

Rekordlang straff etter trippeldrap

To svenske tenåringar vart førre veke dømde til 10 og 12 år i fengsel. Dommen viser kva rolle mindreårige speler i kriminelle nettverk. Og at dei kan verte straffa hardt.

Christiane Jordheim Larsen
Politiet har sperra av eit område etter at ein 16 år gammal gut har skote to personar, ei småbarnsmor og ein småbarnsfar, i bustaden deira i eit villaområde i Västberga i Stockholm i oktober i fjor. Mannen mista livet, medan kvinna slapp med livstrugande skadar.

Politiet har sperra av eit område etter at ein 16 år gammal gut har skote to personar, ei småbarnsmor og ein småbarnsfar, i bustaden deira i eit villaområde i Västberga i Stockholm i oktober i fjor. Mannen mista livet, medan kvinna slapp med livstrugande skadar.

Foto: Nils Petter Nilsson / TT / NTB

Samfunn

Rekordlang straff etter trippeldrap

To svenske tenåringar vart førre veke dømde til 10 og 12 år i fengsel. Dommen viser kva rolle mindreårige speler i kriminelle nettverk. Og at dei kan verte straffa hardt.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis