Trass i godt manus og skodespel tek eg meg i sjå på klokka under siste filmen til Christian Petzold.
Forfattarspira Leon (Thomas Schubert) saman med Nadja (Paula Beer) som også bur i sommarhuset han har leigd saman med kameraten Felix.
Foto: Christian Schulz / Arthaus
Drama
Regi: Christian Petzold
Rød himmel (Orig. tittel: Roter Himmel)
Med: Thomas Schubert, Paula Beer, Langston Uibel, Enno Trebs
Kinofilm
Dei to unge kompisane Leon (Schubert) og Felix (Uibel) kjem endeleg fram til sommarhuset etter å ha havarert med bilen ei god mil unna. Då dei kjem fram, er huset okkupert av Nadja (Beer) og elskaren Devid (Trebs).
For forfattarspira Leon blir det ei irriterande overrasking å ha huset fullt når han skal jobba, mens positive Felix omfamnar dei frilynte sjelene som mor hans har sagt også kan bu i sommarhuset. Samtidig trugar flammane frå ein kraftig skogbrann, som om ikkje Leon hadde nok å tenka på.
Idyll-isk
Sommarhuset nord i Tyskland er akkurat eit sånt eg kunne budd i ein heil sommar – koseleg innreidd med gamle, stilige møblar i sekstitalsdesign. Kjøkenet ser ut som det luktar basilikum og raudvinseddik, og utandørs står ein pergola med fine designrottingstolar.
Kvar dag hiv Nadja seg på sykkelen for å koma seg på jobb i den vesle byen. Vegen er flat og innramma av lauvtre, og alt ser berre superduperidyllisk ut. Leon er derimot alt anna enn idyllisk, han er gretten og surmulande, og det er altså fordi han ventar på tilbakemelding på romanutkastet sitt.
«Det er så sommarleg at det er hakket før eg byrjar klø på imaginære myggstikk.»
Det kan ein jo kjenna seg att i – om ikkje romanutkast, så det at ein sjølv går på nåler mens alle andre tek livet så lett at det er til å bli galen av. Når ein i tillegg kanskje likar ho uimotståelege dama som har seg med den ditto irriterande uimotståelege badevakta, hjelper det ikkje på humøret når ein samtidig kjenner seg kvapsete og tung i kroppen, som det lyser av Leon at han gjer.
Histor-isk
Det er så sommarleg, alt i Rød himmel, at det er hakket før eg byrjar klø på imaginære myggstikk. Sjølv med eit tydeleg ubehag som ligg under det heile, er det ein film som er snill mot auga. Regissør og manusforfattar Christian Petzold er ein spennande filmskapar, med underlege Undine (2020) og spesielle Transit (2018) og krigstematisk interessante Barbara (2012) som mindre konvensjonelle motstykke enn denne.
For det er noko litt treigt med Rød himmel, trass i vriar og krumspring. Eg blir liksom aldri heilt engasjert. Blant anna blir historier fortalde som del av historia, noko som sikkert skal ha eit element av sjølvframdriving i seg, men som eg merkar kjennest distraherande og har motsett effekt på meg – eg blir utolmodig og vil koma vidare, utan sidehistoriene. Også høgtlesing av romanutkastet ser ut til å skulla ha same funksjon, og med same verknad på denne filmmeldaren.
Utover desse digresjonane så sit manus og dialog usedvanleg godt – akkurat sparsamt nok til å lada setningane utan å vera overtydeleg, og truverdig og godt framført av dei solide skodespelarane. Som når Felix i eit utbrot set den sjølvopptekne kompisen Leon på plass. Eg likar kanskje at filmen utmerkar seg meir ved ettertanke enn under sjølve sjåinga. Det vil likevel ikkje seia at eg synest Petzold har laga ein utmerkt film denne gongen.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Christian Petzold
Rød himmel (Orig. tittel: Roter Himmel)
Med: Thomas Schubert, Paula Beer, Langston Uibel, Enno Trebs
Kinofilm
Dei to unge kompisane Leon (Schubert) og Felix (Uibel) kjem endeleg fram til sommarhuset etter å ha havarert med bilen ei god mil unna. Då dei kjem fram, er huset okkupert av Nadja (Beer) og elskaren Devid (Trebs).
For forfattarspira Leon blir det ei irriterande overrasking å ha huset fullt når han skal jobba, mens positive Felix omfamnar dei frilynte sjelene som mor hans har sagt også kan bu i sommarhuset. Samtidig trugar flammane frå ein kraftig skogbrann, som om ikkje Leon hadde nok å tenka på.
Idyll-isk
Sommarhuset nord i Tyskland er akkurat eit sånt eg kunne budd i ein heil sommar – koseleg innreidd med gamle, stilige møblar i sekstitalsdesign. Kjøkenet ser ut som det luktar basilikum og raudvinseddik, og utandørs står ein pergola med fine designrottingstolar.
Kvar dag hiv Nadja seg på sykkelen for å koma seg på jobb i den vesle byen. Vegen er flat og innramma av lauvtre, og alt ser berre superduperidyllisk ut. Leon er derimot alt anna enn idyllisk, han er gretten og surmulande, og det er altså fordi han ventar på tilbakemelding på romanutkastet sitt.
«Det er så sommarleg at det er hakket før eg byrjar klø på imaginære myggstikk.»
Det kan ein jo kjenna seg att i – om ikkje romanutkast, så det at ein sjølv går på nåler mens alle andre tek livet så lett at det er til å bli galen av. Når ein i tillegg kanskje likar ho uimotståelege dama som har seg med den ditto irriterande uimotståelege badevakta, hjelper det ikkje på humøret når ein samtidig kjenner seg kvapsete og tung i kroppen, som det lyser av Leon at han gjer.
Histor-isk
Det er så sommarleg, alt i Rød himmel, at det er hakket før eg byrjar klø på imaginære myggstikk. Sjølv med eit tydeleg ubehag som ligg under det heile, er det ein film som er snill mot auga. Regissør og manusforfattar Christian Petzold er ein spennande filmskapar, med underlege Undine (2020) og spesielle Transit (2018) og krigstematisk interessante Barbara (2012) som mindre konvensjonelle motstykke enn denne.
For det er noko litt treigt med Rød himmel, trass i vriar og krumspring. Eg blir liksom aldri heilt engasjert. Blant anna blir historier fortalde som del av historia, noko som sikkert skal ha eit element av sjølvframdriving i seg, men som eg merkar kjennest distraherande og har motsett effekt på meg – eg blir utolmodig og vil koma vidare, utan sidehistoriene. Også høgtlesing av romanutkastet ser ut til å skulla ha same funksjon, og med same verknad på denne filmmeldaren.
Utover desse digresjonane så sit manus og dialog usedvanleg godt – akkurat sparsamt nok til å lada setningane utan å vera overtydeleg, og truverdig og godt framført av dei solide skodespelarane. Som når Felix i eit utbrot set den sjølvopptekne kompisen Leon på plass. Eg likar kanskje at filmen utmerkar seg meir ved ettertanke enn under sjølve sjåinga. Det vil likevel ikkje seia at eg synest Petzold har laga ein utmerkt film denne gongen.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Kapitulasjon i klimapolitikken
Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.
Etter nokre år er det ikkje like heitt mellom Maria (Helga Guren) og Sigmund (Oddgeir Thune).
Foto: Filmweb.no
«Regissør og manusforfattar Lilja Ingolfsdottir står for den mest klaustrofobiske filmen på lange tider – og ein av dei beste.»
Foto: Agnete Brun
Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.
Alle foto: Hallgeir Opedal