Ungdommar og andre dummingar
Trass i ei mangslungen oppskrift er hovudretten overraskande tam.
På den prestisjetunge skulen får ei gruppe elevar snudd både kosthaldet og livet på hovudet av ein nytilsett ernæringsfysiolog.
Foto: Another World Entertainment
Drama
Regi: Jessica Hausner
Club Zero
Med: Mia Wasikowska, Luke Barker, Ksenia Devriendt, Florence Baker
kinofilm
Det er duka for eit nytt fag for utvalde elevar på ein rikmannsskule – «medvite kosthald». Inn for å undervisa kjem frøken Novak (Wasikowska). Nokre av elevane skil seg fort ut som særleg engasjerte, for ikkje å seia fullstendig opne for å dumpa både mat og familie for den store saka. For å seia det kort: det er noko djupt usunt over den kjernesunne frøken Novak og kjerneverdiane.
Blodklubb
Club Zero har element frå alt eg synest er skammeleg underhaldande i sannkrimsjangeren: lettpåverkelege folk som vert dregne inn i kultliknande miljø der maktovergrep er dømde til å skje. I starten føler eg meg treft av satiren (særleg etter sommaren og med grillkiloa som skal av) – dei unge menneska som listar opp kvifor dei vil ha eit meir medvite kosthald: klimakampen, dyrevelferd, konsumerisme, ta vare på kroppen.
«Eg trur eg må seia eg likar ideane til filmane hennar betre enn eg likar sjølve filmane.»
Det er unekteleg noko hakkande gale med kosthaldet i den vestlege verda, så noko må gjerast. Men når den utolelege bortskjemde Elise kjeftar på faren som har laga grønsaklasagne for å gjera dottera til lags, og ho seier «veganisme er så ute», er det fort eit stikk til dei unge sitt strevsame jag etter nye trendar. Harselering med biohacking (å stagga aldring) og autofagi (sjølvnedbryting av celler) er treffande, særleg sidan desse ungdommane knapt har ei rynke eller eit gram overfløding feitt på kroppen.
U-kul hjelp
Motstanden kjem i hovudsak frå bekymra foreldre og eit par av dei mest sjølvtenkande elevane. Ikkje-rike Ben innrømmer at han berre er med for å få nok poeng til å få stipend, men som ein likar å seia i sannkrimsamanheng: Vil han drikka Kool-Aid-en til slutt?
Referansen, for dei som måtte lura, er til det tragiske massesjølvmordet i 1978 under leiing av klin kokos-sektleiar Jim Jones, der meir enn 900 medlemmer drakk forgifta saft og døydde. Og det er noko pikant med å sjå folk lata seg hjernevaska, nesten ulovleg, og som eg nemnde innleiingsvis: skammeleg i ordets rette forstand. Men nokon sannkrim er dette altså på ingen måte, og det kjennest også totalt som ein spelete spelefilm, om det går an å seia.
Tablå og tagul
Realisme er ikkje poenget, noko regissør Jessica Hausner heller aldri legg vekt på. Men at ho har ein tematisk gjengangar, er tydeleg – Mirakelet i Lourdes (2009) handlar om sjuke som trur dei kan bli lækte av ei pilegrimsferd, og Little Joe (2019) om at ei plante tek over tankane til folk. Som i dei nemnde filmane og i hennar nyaste: Hausner er særs glad i sterke fargar, gjerne monokrom palett, einsfarga klesplagg, vegger, mat. Det gjev det eit tablåaktig inntrykk som kan minna om filmane til Ulrich Seidl, ein annan austerrikar som «tilfeldigvis» også er inne på produsentsida.
Eg trur eg må seia eg likar ideane til filmane hennar betre enn eg likar sjølve filmane. Utgangspunkta er enormt sprø scenario som ho klarar å gjera til relativt lite spennande endeprodukt. Og det eg tenkjer er satire, går fort over til berre sprøtt, så då var det kanskje ikkje meint som satire likevel.
Eg trur unge som vaksne kan falla for retorikken i bodskapen til frøken Nowak, passeleg intenst eksentrisk spelt av Mia Wasikowska, utan at eg føler Club Zero er meint som noko bidrag til debatten om verken eteforstyrring, kosthald eller faren for karismatiske førebilete.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Club Zero
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Jessica Hausner
Club Zero
Med: Mia Wasikowska, Luke Barker, Ksenia Devriendt, Florence Baker
kinofilm
Det er duka for eit nytt fag for utvalde elevar på ein rikmannsskule – «medvite kosthald». Inn for å undervisa kjem frøken Novak (Wasikowska). Nokre av elevane skil seg fort ut som særleg engasjerte, for ikkje å seia fullstendig opne for å dumpa både mat og familie for den store saka. For å seia det kort: det er noko djupt usunt over den kjernesunne frøken Novak og kjerneverdiane.
Blodklubb
Club Zero har element frå alt eg synest er skammeleg underhaldande i sannkrimsjangeren: lettpåverkelege folk som vert dregne inn i kultliknande miljø der maktovergrep er dømde til å skje. I starten føler eg meg treft av satiren (særleg etter sommaren og med grillkiloa som skal av) – dei unge menneska som listar opp kvifor dei vil ha eit meir medvite kosthald: klimakampen, dyrevelferd, konsumerisme, ta vare på kroppen.
«Eg trur eg må seia eg likar ideane til filmane hennar betre enn eg likar sjølve filmane.»
Det er unekteleg noko hakkande gale med kosthaldet i den vestlege verda, så noko må gjerast. Men når den utolelege bortskjemde Elise kjeftar på faren som har laga grønsaklasagne for å gjera dottera til lags, og ho seier «veganisme er så ute», er det fort eit stikk til dei unge sitt strevsame jag etter nye trendar. Harselering med biohacking (å stagga aldring) og autofagi (sjølvnedbryting av celler) er treffande, særleg sidan desse ungdommane knapt har ei rynke eller eit gram overfløding feitt på kroppen.
U-kul hjelp
Motstanden kjem i hovudsak frå bekymra foreldre og eit par av dei mest sjølvtenkande elevane. Ikkje-rike Ben innrømmer at han berre er med for å få nok poeng til å få stipend, men som ein likar å seia i sannkrimsamanheng: Vil han drikka Kool-Aid-en til slutt?
Referansen, for dei som måtte lura, er til det tragiske massesjølvmordet i 1978 under leiing av klin kokos-sektleiar Jim Jones, der meir enn 900 medlemmer drakk forgifta saft og døydde. Og det er noko pikant med å sjå folk lata seg hjernevaska, nesten ulovleg, og som eg nemnde innleiingsvis: skammeleg i ordets rette forstand. Men nokon sannkrim er dette altså på ingen måte, og det kjennest også totalt som ein spelete spelefilm, om det går an å seia.
Tablå og tagul
Realisme er ikkje poenget, noko regissør Jessica Hausner heller aldri legg vekt på. Men at ho har ein tematisk gjengangar, er tydeleg – Mirakelet i Lourdes (2009) handlar om sjuke som trur dei kan bli lækte av ei pilegrimsferd, og Little Joe (2019) om at ei plante tek over tankane til folk. Som i dei nemnde filmane og i hennar nyaste: Hausner er særs glad i sterke fargar, gjerne monokrom palett, einsfarga klesplagg, vegger, mat. Det gjev det eit tablåaktig inntrykk som kan minna om filmane til Ulrich Seidl, ein annan austerrikar som «tilfeldigvis» også er inne på produsentsida.
Eg trur eg må seia eg likar ideane til filmane hennar betre enn eg likar sjølve filmane. Utgangspunkta er enormt sprø scenario som ho klarar å gjera til relativt lite spennande endeprodukt. Og det eg tenkjer er satire, går fort over til berre sprøtt, så då var det kanskje ikkje meint som satire likevel.
Eg trur unge som vaksne kan falla for retorikken i bodskapen til frøken Nowak, passeleg intenst eksentrisk spelt av Mia Wasikowska, utan at eg føler Club Zero er meint som noko bidrag til debatten om verken eteforstyrring, kosthald eller faren for karismatiske førebilete.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Club Zero
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.