JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Jordnær realisme

All ære til Anders Bjørgård Prytz for denne romanen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Handlinga i Anders Bjørgård Prytz’ første roman er henta frå bygg- og anleggsbransjen.

Handlinga i Anders Bjørgård Prytz’ første roman er henta frå bygg- og anleggsbransjen.

Foto: Agnete Brun

Handlinga i Anders Bjørgård Prytz’ første roman er henta frå bygg- og anleggsbransjen.

Handlinga i Anders Bjørgård Prytz’ første roman er henta frå bygg- og anleggsbransjen.

Foto: Agnete Brun

3321
20240830
3321
20240830

Roman

Anders Bjørgård Prytz:

En mann til i morra

Aschehoug

Skjønnlitterær debutalder her til lands har i gjennomsnitt vore mellom 30 og 35 år i mange tiår; svært få debutantar er under 20, svært få er over 50. Når Anders Bjørgård Prytz debuterer i ein alder av 60, skil han seg ut, ikkje berre i alder, men også som ein nærverande debutant med ein god porsjon livsrøynsle i bagasjen.

Som yrkesaktiv har han jobba med bemanning og rekruttering, og det er denne bakgrunnen han drar nytte av når han skildrar livet som ufaglært i bygg- og anleggsbransjen.

Arbeid og lengsel

Hovudpersonen Finn er 20 år. Han har ein draum om å bli faglært tømrar, men svake karakterar frå vidaregåande og stryk på sveineprøven gjer at han for tida lever av strøjobbar gjennom eit vikarbyrå, ufaglært og uorganisert på alle vis, slik også kompisen Skjegget er det.

Jobbane er enkelt, men tungt kroppsarbeid, som grøftegraving, reinsing av teglstein, stripping av hus og kontorbygg, sortering og lemping av avfall, litt snekring og rydding.

«Det som løftar teksten, er det realistiske språket, farga av austnorske dialektar, nedpå og jordnært.»

Skjegget er 30, dyslektikar med alkoholproblem, stadig for seint på plass, men på lønningsdagen er han i sitt ess og drikk opp eller spelar bort det meste på éi helg. Saman med desse to møter vi også andre innleigde: austeuropearar, ein ire, ein finne, folk som lever eit slags rallarliv i byggebransjen, plassert på tronge hyblar og med eit kosthald til skrekk og åtvaring.

Handlinga er lagd til Oslo, men i tilbakeblikk får vi større innsikt i Finns bakgrunn. Da han var ti år, kjøpte faren eit forfalle småbruk langt ute på bygda ein stad, ved ei brei elv. Mora mistrivst og tyr til alkohol ho kjøper av trailersjåførar som passerer, og til slutt pakkar ho saman og forsvinn ut av livet til Finn.

Sjølv blir han nevenyttig og praktisk ved å hjelpe faren, og det er denne eigenskapen han tar med seg inn i yrkeslivet. Innimellom lengtar han heim frå hybelen i Oslo, og denne heimlengten har form av draumar der han fiskar i elva eller ror ein båt, men etter at faren finn ei ny dame, blir det ikkje så liketil å besøke han.

Tjuveri og fyll

Sjølve handlinga i En mann til i morra er ganske som forventa med bemanning og rekruttering som utgangspunkt, men det som løftar teksten, er det realistiske språket, farga av austnorske dialektar, nedpå og jordnært, folkeleg, kontant og direkte, detaljert og presist.

Slik ser det ut i eit saneringsklart husvære: «Badet, toalett utan lokk, vask med et rundt speil limt på veggen over, dusj med gulkvitt plastforheng, det er brunt nedst, synlig røropplegg til toalett, vask og dusj.»

Romanen er tvers igjennom truverdig, også tjuveri av koppar frå arbeidsplassane, ein slags bonus i bransjen, og to solide fyllekuler inn i det minnelause er også truverdige. Men det hadde vel greidd seg med éi, for den eine blir den andre lik, og dagen etterpå er alltid like vond. Og kor blei det av mora til Finn?

Uansett, Anders Bjørgård Prytz har skrive ein roman tett på det han har sett og folk han har møtt i det verkelege livet, og eg ser gjerne for meg ein oppfølgjar i tradisjonen etter den gode arbeidarlitteraturen.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Anders Bjørgård Prytz:

En mann til i morra

Aschehoug

Skjønnlitterær debutalder her til lands har i gjennomsnitt vore mellom 30 og 35 år i mange tiår; svært få debutantar er under 20, svært få er over 50. Når Anders Bjørgård Prytz debuterer i ein alder av 60, skil han seg ut, ikkje berre i alder, men også som ein nærverande debutant med ein god porsjon livsrøynsle i bagasjen.

Som yrkesaktiv har han jobba med bemanning og rekruttering, og det er denne bakgrunnen han drar nytte av når han skildrar livet som ufaglært i bygg- og anleggsbransjen.

Arbeid og lengsel

Hovudpersonen Finn er 20 år. Han har ein draum om å bli faglært tømrar, men svake karakterar frå vidaregåande og stryk på sveineprøven gjer at han for tida lever av strøjobbar gjennom eit vikarbyrå, ufaglært og uorganisert på alle vis, slik også kompisen Skjegget er det.

Jobbane er enkelt, men tungt kroppsarbeid, som grøftegraving, reinsing av teglstein, stripping av hus og kontorbygg, sortering og lemping av avfall, litt snekring og rydding.

«Det som løftar teksten, er det realistiske språket, farga av austnorske dialektar, nedpå og jordnært.»

Skjegget er 30, dyslektikar med alkoholproblem, stadig for seint på plass, men på lønningsdagen er han i sitt ess og drikk opp eller spelar bort det meste på éi helg. Saman med desse to møter vi også andre innleigde: austeuropearar, ein ire, ein finne, folk som lever eit slags rallarliv i byggebransjen, plassert på tronge hyblar og med eit kosthald til skrekk og åtvaring.

Handlinga er lagd til Oslo, men i tilbakeblikk får vi større innsikt i Finns bakgrunn. Da han var ti år, kjøpte faren eit forfalle småbruk langt ute på bygda ein stad, ved ei brei elv. Mora mistrivst og tyr til alkohol ho kjøper av trailersjåførar som passerer, og til slutt pakkar ho saman og forsvinn ut av livet til Finn.

Sjølv blir han nevenyttig og praktisk ved å hjelpe faren, og det er denne eigenskapen han tar med seg inn i yrkeslivet. Innimellom lengtar han heim frå hybelen i Oslo, og denne heimlengten har form av draumar der han fiskar i elva eller ror ein båt, men etter at faren finn ei ny dame, blir det ikkje så liketil å besøke han.

Tjuveri og fyll

Sjølve handlinga i En mann til i morra er ganske som forventa med bemanning og rekruttering som utgangspunkt, men det som løftar teksten, er det realistiske språket, farga av austnorske dialektar, nedpå og jordnært, folkeleg, kontant og direkte, detaljert og presist.

Slik ser det ut i eit saneringsklart husvære: «Badet, toalett utan lokk, vask med et rundt speil limt på veggen over, dusj med gulkvitt plastforheng, det er brunt nedst, synlig røropplegg til toalett, vask og dusj.»

Romanen er tvers igjennom truverdig, også tjuveri av koppar frå arbeidsplassane, ein slags bonus i bransjen, og to solide fyllekuler inn i det minnelause er også truverdige. Men det hadde vel greidd seg med éi, for den eine blir den andre lik, og dagen etterpå er alltid like vond. Og kor blei det av mora til Finn?

Uansett, Anders Bjørgård Prytz har skrive ein roman tett på det han har sett og folk han har møtt i det verkelege livet, og eg ser gjerne for meg ein oppfølgjar i tradisjonen etter den gode arbeidarlitteraturen.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

Foto: Disney +

MusikkMeldingar

Bak scenen

Ein ny tv-dokumentar slepper sjåaren inn i Bruce Springsteens øvingslokale.

Øyvind Vågnes
I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

Foto: Disney +

MusikkMeldingar

Bak scenen

Ein ny tv-dokumentar slepper sjåaren inn i Bruce Springsteens øvingslokale.

Øyvind Vågnes
Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Foto: Sveiniung Lindaas

DyrFeature

«Forskinga avslører stadig nye bragder som viser uthaldet og styrken til trekkfuglane.»

Naïd Mubalegh
Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Foto: Sveiniung Lindaas

DyrFeature

«Forskinga avslører stadig nye bragder som viser uthaldet og styrken til trekkfuglane.»

Naïd Mubalegh

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis