Å lytta til bilete
Jon Hassell er ein holistisk trompetist og visjonær komponist.
Jon Hassel i aksjon på jazzfestivalen i Molde i 2006.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Tilrådd lytting
Solo:
Vernal Equinox (1978)
Dream Theory in Malaya (1981)
Aka / Darbari / Java (1983)
Power Spot (ECM 1985)
The Surgeon of the Nightsky Restores Dead Things by the Power of Sound (1987)
Fascinoma (1999)
Listening to Pictures (Ndeya 2018)
Med Brian Eno:
Fourth World, Vol 1: Possible Musics (1980)
Tilrådd lytting
Solo:
Vernal Equinox (1978)
Dream Theory in Malaya (1981)
Aka / Darbari / Java (1983)
Power Spot (ECM 1985)
The Surgeon of the Nightsky Restores Dead Things by the Power of Sound (1987)
Fascinoma (1999)
Listening to Pictures (Ndeya 2018)
Med Brian Eno:
Fourth World, Vol 1: Possible Musics (1980)
Trompetisten Jon Hassell, ein av dei mest nyskapande og særprega musikarane i moderne tid, har ein signatur og klang i trompettonen sin som gjer at ein kan kjenne han att før han i det heile har spelt ferdig ein frase. Han var tidleg ute med å slå saman musikkuttrykk i utenkjelege kombinasjonar til det han kalla Fourth World, ein futuristisk musikkvisjon og filosofi som har hatt stor påverknad på moderne elektronisk musikk.
No er han vorte 81 år gamal og er klar med fyrste album i ein ny trilogi, Listening To Pictures.
Studium
Hassell er fødd og oppvaksen i Memphis Tennessee, og han fekk mykje av den fyrste musikalske påverknaden derifrå, mellom anna frå jazzmusikarar som Stan Kenton og som trompetist i storband. Som ung reiste han til New York og studerte komposisjon. Der kom han i kontakt med ein studentkrins som etter kvart fekk han til å søkja seg vidare til det avantgardistiske komponistmiljøet i Europa, og eit toårsstudium hos samtidskomponisten Karlheinz Stockhausen i Köln. Attende i USA vart han på slutten av 1960-åra ein del av sirkelen kring La Monte Young og Terry Riley, båe kjende som forløparane til den musikalske retninga som i ettertid er vorten kalla «minimalismen». Jon Hassell spelte mellom anna på Terry Rileys legendariske verk In C, og han vart sentral i La Monte Young og Marian Zazeelas Dream House kunst- og musikkprosjekt.
Dei tre vart også elevar av den indiske songaren og guruen Pandit Pran Nath, som har hatt stor innverknad på den seinare musikken deira, gjennom disiplinert øving og gjennomgang av dei rytmiske og melodiske strukturane i den indiske ragamusikken.
Solodebut
I 1977 solodebuterte Jon Hassell, 40 år gamal, med albumet Vernal Equinox – eit album som forutan å hente mykje frå ragatradisjonen, var influert av gamal tradisjonsmusikk frå Indonesia, Vest-Afrika og Sør-Amerika, men også meir moderne uttrykk som Miles Davis’ elektriske fusion, Europeisk samtidsmusikk og det nyaste innan moderne elektronikk og sjølvutvikla lydeffektar.
Det verkelege gjennombrotet kom tre år seinare gjennom samarbeid med Brian Eno og albumet Fourth World, Vol 1: Possible Musics frå 1980. Her introduserer Hassell tydeleg musikkfilosofien sin med stor respekt for ulike tradisjonar og miksar stilartar ein ikkje skulle tru høyrde saman i utgangspunktet. Gjennom ei tilsynelatande utenkjeleg kopling av instrumentering og sampling utvikla han ei heilt ny klangverd, som likevel kjennest heilt naturleg for lyttaren.
Eg var så heldig å få oppleva ein konsert med Jon Hassell for nokre år sidan, og etter konserten snakka han litt om eigne tankar kring melodisk improvisasjon, og om måtar å tenkja frasering på. Han brukte då biletet av eit blad som fell mot bakken, korleis det snur og vender seg, vert teke av vindkast og slyngjer seg i uventa retningar, før det landar elegant ein eller annan stad som er umogleg å føresjå.
Eg gløymer aldri dette enkle biletet, eit glimt inn i tenkjemåten til ein eineståande improvisator.
Stein Urheim
Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Trompetisten Jon Hassell, ein av dei mest nyskapande og særprega musikarane i moderne tid, har ein signatur og klang i trompettonen sin som gjer at ein kan kjenne han att før han i det heile har spelt ferdig ein frase. Han var tidleg ute med å slå saman musikkuttrykk i utenkjelege kombinasjonar til det han kalla Fourth World, ein futuristisk musikkvisjon og filosofi som har hatt stor påverknad på moderne elektronisk musikk.
No er han vorte 81 år gamal og er klar med fyrste album i ein ny trilogi, Listening To Pictures.
Studium
Hassell er fødd og oppvaksen i Memphis Tennessee, og han fekk mykje av den fyrste musikalske påverknaden derifrå, mellom anna frå jazzmusikarar som Stan Kenton og som trompetist i storband. Som ung reiste han til New York og studerte komposisjon. Der kom han i kontakt med ein studentkrins som etter kvart fekk han til å søkja seg vidare til det avantgardistiske komponistmiljøet i Europa, og eit toårsstudium hos samtidskomponisten Karlheinz Stockhausen i Köln. Attende i USA vart han på slutten av 1960-åra ein del av sirkelen kring La Monte Young og Terry Riley, båe kjende som forløparane til den musikalske retninga som i ettertid er vorten kalla «minimalismen». Jon Hassell spelte mellom anna på Terry Rileys legendariske verk In C, og han vart sentral i La Monte Young og Marian Zazeelas Dream House kunst- og musikkprosjekt.
Dei tre vart også elevar av den indiske songaren og guruen Pandit Pran Nath, som har hatt stor innverknad på den seinare musikken deira, gjennom disiplinert øving og gjennomgang av dei rytmiske og melodiske strukturane i den indiske ragamusikken.
Solodebut
I 1977 solodebuterte Jon Hassell, 40 år gamal, med albumet Vernal Equinox – eit album som forutan å hente mykje frå ragatradisjonen, var influert av gamal tradisjonsmusikk frå Indonesia, Vest-Afrika og Sør-Amerika, men også meir moderne uttrykk som Miles Davis’ elektriske fusion, Europeisk samtidsmusikk og det nyaste innan moderne elektronikk og sjølvutvikla lydeffektar.
Det verkelege gjennombrotet kom tre år seinare gjennom samarbeid med Brian Eno og albumet Fourth World, Vol 1: Possible Musics frå 1980. Her introduserer Hassell tydeleg musikkfilosofien sin med stor respekt for ulike tradisjonar og miksar stilartar ein ikkje skulle tru høyrde saman i utgangspunktet. Gjennom ei tilsynelatande utenkjeleg kopling av instrumentering og sampling utvikla han ei heilt ny klangverd, som likevel kjennest heilt naturleg for lyttaren.
Eg var så heldig å få oppleva ein konsert med Jon Hassell for nokre år sidan, og etter konserten snakka han litt om eigne tankar kring melodisk improvisasjon, og om måtar å tenkja frasering på. Han brukte då biletet av eit blad som fell mot bakken, korleis det snur og vender seg, vert teke av vindkast og slyngjer seg i uventa retningar, før det landar elegant ein eller annan stad som er umogleg å føresjå.
Eg gløymer aldri dette enkle biletet, eit glimt inn i tenkjemåten til ein eineståande improvisator.
Stein Urheim
Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.