JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Altmoglegmannen

Van Dyke Parks er komponist, arrangør, pianist, trekkspelar, skodespelar, tekstforfattar og eksentrikar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Van Dyke Parks under eit intervju med den amerikanske radiokanalen Dublab i 2014.

Van Dyke Parks under eit intervju med den amerikanske radiokanalen Dublab i 2014.

Einerett: Dublab

Van Dyke Parks under eit intervju med den amerikanske radiokanalen Dublab i 2014.

Van Dyke Parks under eit intervju med den amerikanske radiokanalen Dublab i 2014.

Einerett: Dublab

3611
20170609

Tilrådd lytting:

Song Cycle (Warner, 1968)

Discover America (Warner, 1972)

Jump! (Warner, 1984)

Super Chief: Music For The Silver Screen (Bella Union, 2013)

Songs Cycled (Bella Union, 2013)

3611
20170609

Tilrådd lytting:

Song Cycle (Warner, 1968)

Discover America (Warner, 1972)

Jump! (Warner, 1984)

Super Chief: Music For The Silver Screen (Bella Union, 2013)

Songs Cycled (Bella Union, 2013)

Korleis slå saman symfonisk pop med bluegrass, kabaretmusikk og musikalar med folkrock, karibisk psykedelia med gamle standardlåtar og filmatisk orkestermusikk til ein naturleg heilskap?

Van Dyke Parks veit svaret. Han er eit inspirerande døme på ein artist som verkeleg har tråkka sine eigne far i det vestlege musikalske terrenget, frå å vera barneskodespelar til å vera arrangør på Disney-låten frå Jungelboka, «Bare Necessities», og tekstforfattar for The Beach Boys og Brian Wilsons i mange år løynde skatt, Smile, til å vera skodespelar i mellom anna Twin Peaks og ettertrakta strykearrangør for moderne popproduksjon.

Han hadde i mange år eige kontor hjå Warner Brothers, både som låtskrivar, arrangør, talentspeidar, promotør, rådgjevar og produsent for ein rekkje artistar. For ikkje å snakka om hans eigen solokarriere og kunstnarlege verksemd, som det kjennest nesten umogleg å skrive noko kort og konsist om utan å verta totalt overflatisk.

Eksentrisk pianist

Eg hadde mi fyrste lytteoppleving med den eigenarta musikaren tidleg i tenåra, gjennom den framifrå konsertfilmen Ry Cooder & The Moula Banda Rhythm Aces: Let’s Have A Ball frå 1987. Cooder omtala Parks som ein eksentrisk pianist «with the warped sort of Percy Grainger thing that he does», med referanse til den annleistenkjande, om mogleg endå meir eksentriske australske komponisten og Grieg-venen Grainger.

Solodebut i 1968

Van Dyke Parks debuterte solo i 1968 med albumet Song Cycle, eit album som det tok fleire år å laga, og som var av dei dyraste produksjonane Warner hadde hatt for ein soloartist på den tida, med store arrangement for fullt orkester og omfattande ljodeksperiment. Albumet er særs spanande, med snirklete musikk i alle moglege stilretningar, men heile tida med ein fot i kunstpopen. Eg tilrår å lytta til albumet med god tid, over ein lang periode, for verkeleg å fatte djupna. Diverre fekk det ikkje så stor merksemd i si tid, og sett vekk frå ein del glitrande kritikkar, selde det ikkje noko særleg.

For meg er det store meisterverket til Parks Discover America, som kom ut i 1972, òg med fullt orkester, ei steeldrumgruppe frå Trinidad og mellom anna gjestemusikarane Lowell George på gitar og Richie Hayward på trommer – begge frå stjernebandet Little Feat. Noko som er verdt å merke seg både her og på dei andre albuma til Parks, er dei særs detaljerte og intrikate arrangementa, særskilt strykearrangementa, med mykje kromatikk og finurlege rytmar.

Gjekk lei

Parks hadde ikkje ein stor produksjon som soloartist når det kjem til talet på album, korkje på 1970, -80 eller 90-talet, med om lag to utgjevingar i tiåret. Etter eige utsegn gjekk han lei heile musikkbransjen ein gong på 70-talet, då ein kar med namnet Alice, som hadde ein levenda slange med seg på scena, ein dag dukka opp på kontoret hans.

Han vart etter kvart involvert i filmbransjen, og har jobba mykje som filmkomponist dei siste 40 åra, mellom anna som arrangør for meir uavhengige og alternative artistar.

I dei seinare åra har plateselskapet Bella Union gjeve nytt liv til den tidlege produksjonen hans, og samstundes sleppt to nye plater, det seinaste Songs Cycled – eit sterkt album med tekstbok og fantastiske bidrag frå anerkjende målarar i omslaget.

Stein Urheim

Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Korleis slå saman symfonisk pop med bluegrass, kabaretmusikk og musikalar med folkrock, karibisk psykedelia med gamle standardlåtar og filmatisk orkestermusikk til ein naturleg heilskap?

Van Dyke Parks veit svaret. Han er eit inspirerande døme på ein artist som verkeleg har tråkka sine eigne far i det vestlege musikalske terrenget, frå å vera barneskodespelar til å vera arrangør på Disney-låten frå Jungelboka, «Bare Necessities», og tekstforfattar for The Beach Boys og Brian Wilsons i mange år løynde skatt, Smile, til å vera skodespelar i mellom anna Twin Peaks og ettertrakta strykearrangør for moderne popproduksjon.

Han hadde i mange år eige kontor hjå Warner Brothers, både som låtskrivar, arrangør, talentspeidar, promotør, rådgjevar og produsent for ein rekkje artistar. For ikkje å snakka om hans eigen solokarriere og kunstnarlege verksemd, som det kjennest nesten umogleg å skrive noko kort og konsist om utan å verta totalt overflatisk.

Eksentrisk pianist

Eg hadde mi fyrste lytteoppleving med den eigenarta musikaren tidleg i tenåra, gjennom den framifrå konsertfilmen Ry Cooder & The Moula Banda Rhythm Aces: Let’s Have A Ball frå 1987. Cooder omtala Parks som ein eksentrisk pianist «with the warped sort of Percy Grainger thing that he does», med referanse til den annleistenkjande, om mogleg endå meir eksentriske australske komponisten og Grieg-venen Grainger.

Solodebut i 1968

Van Dyke Parks debuterte solo i 1968 med albumet Song Cycle, eit album som det tok fleire år å laga, og som var av dei dyraste produksjonane Warner hadde hatt for ein soloartist på den tida, med store arrangement for fullt orkester og omfattande ljodeksperiment. Albumet er særs spanande, med snirklete musikk i alle moglege stilretningar, men heile tida med ein fot i kunstpopen. Eg tilrår å lytta til albumet med god tid, over ein lang periode, for verkeleg å fatte djupna. Diverre fekk det ikkje så stor merksemd i si tid, og sett vekk frå ein del glitrande kritikkar, selde det ikkje noko særleg.

For meg er det store meisterverket til Parks Discover America, som kom ut i 1972, òg med fullt orkester, ei steeldrumgruppe frå Trinidad og mellom anna gjestemusikarane Lowell George på gitar og Richie Hayward på trommer – begge frå stjernebandet Little Feat. Noko som er verdt å merke seg både her og på dei andre albuma til Parks, er dei særs detaljerte og intrikate arrangementa, særskilt strykearrangementa, med mykje kromatikk og finurlege rytmar.

Gjekk lei

Parks hadde ikkje ein stor produksjon som soloartist når det kjem til talet på album, korkje på 1970, -80 eller 90-talet, med om lag to utgjevingar i tiåret. Etter eige utsegn gjekk han lei heile musikkbransjen ein gong på 70-talet, då ein kar med namnet Alice, som hadde ein levenda slange med seg på scena, ein dag dukka opp på kontoret hans.

Han vart etter kvart involvert i filmbransjen, og har jobba mykje som filmkomponist dei siste 40 åra, mellom anna som arrangør for meir uavhengige og alternative artistar.

I dei seinare åra har plateselskapet Bella Union gjeve nytt liv til den tidlege produksjonen hans, og samstundes sleppt to nye plater, det seinaste Songs Cycled – eit sterkt album med tekstbok og fantastiske bidrag frå anerkjende målarar i omslaget.

Stein Urheim

Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

Alle foto: Frank Furseth

KunstMeldingar

Glede er eit aktivt val

Kva vil det seie å leve eit fullverdig liv? Amerikanske Emilie Louise Gossiaux (f. 1989) utfordrar fordommane våre gjennom ei varm, uvanleg og sterk utstilling.

Eva Furseth
«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

Alle foto: Frank Furseth

KunstMeldingar

Glede er eit aktivt val

Kva vil det seie å leve eit fullverdig liv? Amerikanske Emilie Louise Gossiaux (f. 1989) utfordrar fordommane våre gjennom ei varm, uvanleg og sterk utstilling.

Eva Furseth

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn

Cuba framfor kollaps?

Den cubanske nasjonen lir no av den kanskje største systemkrisa sidan kolonitida.

VegardBye

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn

Cuba framfor kollaps?

Den cubanske nasjonen lir no av den kanskje største systemkrisa sidan kolonitida.

VegardBye

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis