JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Kardinaltekkje

Akademie für Alte Musik Berlin framfører Händels braksuksess i Roma.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Akademie für Alte Musik Berlin.

Akademie für Alte Musik Berlin.

Foto: Kristof Fischer

Akademie für Alte Musik Berlin.

Akademie für Alte Musik Berlin.

Foto: Kristof Fischer

2915
20240802
2915
20240802

CD

Georg Friedrich Händel:

Dixit Dominus

RIAS Kammerchor Berlin; Akademie für Alte Musik Berlin; dir.: Justin Doyle. Harmonia Mundi 2024

Georg Friedrich Händel hadde ei uvanleg evne til å skaffa seg velgjerarar. Men han gjorde seg aldri til slave for mesenane, korkje kunstnarleg eller økonomisk. Det verkar snarare som om det var velgjerarane som kjempa om gunsten hans. Då han i Hamburg blei tilboden ei betalt studiereise til Italia, truleg av Ferdinando de’ Medici, arveprinsen av Firenze, takka han høfleg nei. Reisa ville han kosta sjølv, kan hende for å verna om fridomen sin. Det kring fire år lange Italia-opphaldet blei ein kunstnarleg og økonomisk suksess frå fyrste stund.

Kyrkjefyrstar

Händel var ein pragmatikar, også i kyrkjemusikken. Heime hadde han skrive luthersk kyrkjemusikk, i England skulle han seinare komponera anglikansk – og i Roma sjølvsagt katolsk. Dei tre tonesetjingane av bibelske salmar som Akademie für Alte Musik Berlin og RIAS Kammerchor Berlin her gjev oss, markerte pangstarten som artist in residence hjå romerske kyrkjefyrstar i 1707. Det var kardinal Carlo Colonna (1665–1739) som tinga musikken til karmelittordenens årlege fest, til framføring under gudstenesta i Santa Maria in Montesanto, den eine av tvillingkyrkjene på Piazza del Popolo i Roma.

Alt i opningssatsen (spor 1) «Dixit Dominus» høyrer me at innspelinga er god. Her er sprek og klår strykarklang og herleg driv i bass-seksjonen til orkesteret. Dette med bassen er viktig, for tyskaren Händel komponerte i ein meir kontrapunktisk orkesterstil enn det som var vanleg i Italia. Ofte er det bassen som driv det heile framover, noko me høyrer særleg godt i finalesatsen «Gloria Patri et Filio» (spor 9). Her byrjar bassen åleine, med ein stutt og stolt melodi som det femstemmige koret og strykarane i tur og orden lyt underordna seg.

På raffinert måte flettar Händel også inn dei gamle gregorianske melodiane til salmen, før det heile munnar ut i ein kraftfull korfuge. Roma hadde mange gode komponistar den gongen, men kyrkjemusikk av denne typen var noko nytt i byen – og gjorde 22-åringen Händel til stjerne over natta.

Kjærleiksduett

Var det noko italienarane verkeleg sette pris på, var det virtuose sopranariar. Salmetonesetjinga «Laudate pueri» for solosopran, femstemmig kor og orkester er då også italiensk i stilen, med eitt unntak: Komponisten har gjeve oboen ei prominent rolle i orkesteret, og slik sjølvstendig bruk av treblåseinstrument var sjeldsynt sør for Alpane.

Me anar her også den særmerkt melodiske stilen som skulle bli Händels varemerke i seinare år. Lytt til dømes til andresatsen «Sit nomen Domini» (spor 17), ein arie for sopran og obo som like godt kunne vore ein kjærleiksduett i ein opera.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Georg Friedrich Händel:

Dixit Dominus

RIAS Kammerchor Berlin; Akademie für Alte Musik Berlin; dir.: Justin Doyle. Harmonia Mundi 2024

Georg Friedrich Händel hadde ei uvanleg evne til å skaffa seg velgjerarar. Men han gjorde seg aldri til slave for mesenane, korkje kunstnarleg eller økonomisk. Det verkar snarare som om det var velgjerarane som kjempa om gunsten hans. Då han i Hamburg blei tilboden ei betalt studiereise til Italia, truleg av Ferdinando de’ Medici, arveprinsen av Firenze, takka han høfleg nei. Reisa ville han kosta sjølv, kan hende for å verna om fridomen sin. Det kring fire år lange Italia-opphaldet blei ein kunstnarleg og økonomisk suksess frå fyrste stund.

Kyrkjefyrstar

Händel var ein pragmatikar, også i kyrkjemusikken. Heime hadde han skrive luthersk kyrkjemusikk, i England skulle han seinare komponera anglikansk – og i Roma sjølvsagt katolsk. Dei tre tonesetjingane av bibelske salmar som Akademie für Alte Musik Berlin og RIAS Kammerchor Berlin her gjev oss, markerte pangstarten som artist in residence hjå romerske kyrkjefyrstar i 1707. Det var kardinal Carlo Colonna (1665–1739) som tinga musikken til karmelittordenens årlege fest, til framføring under gudstenesta i Santa Maria in Montesanto, den eine av tvillingkyrkjene på Piazza del Popolo i Roma.

Alt i opningssatsen (spor 1) «Dixit Dominus» høyrer me at innspelinga er god. Her er sprek og klår strykarklang og herleg driv i bass-seksjonen til orkesteret. Dette med bassen er viktig, for tyskaren Händel komponerte i ein meir kontrapunktisk orkesterstil enn det som var vanleg i Italia. Ofte er det bassen som driv det heile framover, noko me høyrer særleg godt i finalesatsen «Gloria Patri et Filio» (spor 9). Her byrjar bassen åleine, med ein stutt og stolt melodi som det femstemmige koret og strykarane i tur og orden lyt underordna seg.

På raffinert måte flettar Händel også inn dei gamle gregorianske melodiane til salmen, før det heile munnar ut i ein kraftfull korfuge. Roma hadde mange gode komponistar den gongen, men kyrkjemusikk av denne typen var noko nytt i byen – og gjorde 22-åringen Händel til stjerne over natta.

Kjærleiksduett

Var det noko italienarane verkeleg sette pris på, var det virtuose sopranariar. Salmetonesetjinga «Laudate pueri» for solosopran, femstemmig kor og orkester er då også italiensk i stilen, med eitt unntak: Komponisten har gjeve oboen ei prominent rolle i orkesteret, og slik sjølvstendig bruk av treblåseinstrument var sjeldsynt sør for Alpane.

Me anar her også den særmerkt melodiske stilen som skulle bli Händels varemerke i seinare år. Lytt til dømes til andresatsen «Sit nomen Domini» (spor 17), ein arie for sopran og obo som like godt kunne vore ein kjærleiksduett i ein opera.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis