Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMusikk

John Abercrombie

John Abercrombie formidlar elegante og grasiøse frasar på gitaren, gjerne avløyst av råare og uventa tonesprang.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
John Abercrombi på scena under Bratislava Jazz Days i 2007.

John Abercrombi på scena under Bratislava Jazz Days i 2007.

Foto: Filip Drabek / Wikimedia

John Abercrombi på scena under Bratislava Jazz Days i 2007.

John Abercrombi på scena under Bratislava Jazz Days i 2007.

Foto: Filip Drabek / Wikimedia

3206
20180105

John
Abercrombie

Tilrådd lytting:

Timeless (ECM,1974)

Gateway (ECM, 1975)

Gateway 2 (ECM, 1977)

Eventyr (med Jan Garbarek, ECM 1980)

The Third Quartet (ECM, 2006)

3206
20180105

John
Abercrombie

Tilrådd lytting:

Timeless (ECM,1974)

Gateway (ECM, 1975)

Gateway 2 (ECM, 1977)

Eventyr (med Jan Garbarek, ECM 1980)

The Third Quartet (ECM, 2006)

Gitarmeisteren John Abercrombie skulle etter planen ha stått på scena på Victoria Nasjonal Jazzscene i Oslo i fjor haust. Eg hadde sett meg ut nett denne konserten alt tidleg i vår, klar for å reisa eins ærend for å endeleg få oppleva ein av mine absolutte favorittar innan moderne jazzgitar på scena. Slik ville ikkje lagnaden det. Abercrombie gjekk bort i august, 72 år gamal.

John Abercrombie (fødd 1944), frå New York, var ei sentral røyst i det nye, opne og klangbaserte jazzuttrykket som oppstod på 1970-talet kring det tyske plateselskapet ECM.

Tidlegare hadde Abercrombie fokusert på meir standard jazzuttrykk og spelt jazzblues og bebop i orgeltrio, men etter kvart som han vart ein del av den nye generasjonen ECM-artistar, utvida han paletten og gjorde innspelingar og konsertar med meir utforskande musikarar, som til dømes 12-strengsgitarist Ralph Towner, sitarspelar Collin Walcott, trompetist Don Cherry, perkusjonist Nana Vasconcelos og Jan Garbarek.

Særleg dei fyrste innspelingane frå midten av 1970-talet med jazzrocktrioen Gateway, saman med bassist Dave Holland og trommeslager Jack DeJohnette, begge kjende for samarbeid med Miles Davis, står sterkt i diskografien hans.

Elegante frasar

Musikken Abercrombie spelar, driv frå eksperimenterande og psykedeliske klangar i ein slags futuristisk Jimi Hendrix-inspirert stil, til meir trygge, velkjende og velspelte standardmelodiar, i tradisjonen etter folk som gitarlegendene Jim Hall og Wes Montgomery.

Eit sentralt element i Abercrombies spel er mykje luft mellom linjene, som om han stoggar og trekker pusten etter kvar frase, og lèt resten av lydbiletet – eller stilla – få vera i fred, til dess han har ei ny linje klar. Dette er ikkje sjølvsagt for improviserande gitaristar eller pianistar, då ein på desse instrumenta kan arbeide opp teknikk som gjer at ein godt kan rasa vidare, og spele så lange linjer over så lang tid ein berre kan og vil. Her har John Abercrombie meir til felles med blåsarar og songarar i måten han vel å byggja opp komposisjonen i augneblinken.

Stilskapar

Forutan å vera ein stilskapar innan gitarimprovisasjon er Abercrombie ein komponist med ei heilt eiga røyst. Sjekk i den samanhengen ut den særs velkomponerte låten «Sing Song», frå albumet Gateway 2. Han er eit godt døme på gitaristens særmerkte skrivemåte, som er både artikulert, nyansert og samstundes open og grenselaus i tolkingsmoglegheiter. Gateway-albuma viser også den makelause gåva han har til sensitivt og lyttande samspel, gjennom både lange friimproviserte strekk og meir gjennomkomponerte parti.

I tillegg til å gje ut mange soloalbum for selskapet ECM har John Abercrombie òg vore sentral som gjestemusikar på ei mengd innspelingar. Her finst mykje storarta musisering å dykka ned i, frå over fire tiår.

Stein Urheim

Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Gitarmeisteren John Abercrombie skulle etter planen ha stått på scena på Victoria Nasjonal Jazzscene i Oslo i fjor haust. Eg hadde sett meg ut nett denne konserten alt tidleg i vår, klar for å reisa eins ærend for å endeleg få oppleva ein av mine absolutte favorittar innan moderne jazzgitar på scena. Slik ville ikkje lagnaden det. Abercrombie gjekk bort i august, 72 år gamal.

John Abercrombie (fødd 1944), frå New York, var ei sentral røyst i det nye, opne og klangbaserte jazzuttrykket som oppstod på 1970-talet kring det tyske plateselskapet ECM.

Tidlegare hadde Abercrombie fokusert på meir standard jazzuttrykk og spelt jazzblues og bebop i orgeltrio, men etter kvart som han vart ein del av den nye generasjonen ECM-artistar, utvida han paletten og gjorde innspelingar og konsertar med meir utforskande musikarar, som til dømes 12-strengsgitarist Ralph Towner, sitarspelar Collin Walcott, trompetist Don Cherry, perkusjonist Nana Vasconcelos og Jan Garbarek.

Særleg dei fyrste innspelingane frå midten av 1970-talet med jazzrocktrioen Gateway, saman med bassist Dave Holland og trommeslager Jack DeJohnette, begge kjende for samarbeid med Miles Davis, står sterkt i diskografien hans.

Elegante frasar

Musikken Abercrombie spelar, driv frå eksperimenterande og psykedeliske klangar i ein slags futuristisk Jimi Hendrix-inspirert stil, til meir trygge, velkjende og velspelte standardmelodiar, i tradisjonen etter folk som gitarlegendene Jim Hall og Wes Montgomery.

Eit sentralt element i Abercrombies spel er mykje luft mellom linjene, som om han stoggar og trekker pusten etter kvar frase, og lèt resten av lydbiletet – eller stilla – få vera i fred, til dess han har ei ny linje klar. Dette er ikkje sjølvsagt for improviserande gitaristar eller pianistar, då ein på desse instrumenta kan arbeide opp teknikk som gjer at ein godt kan rasa vidare, og spele så lange linjer over så lang tid ein berre kan og vil. Her har John Abercrombie meir til felles med blåsarar og songarar i måten han vel å byggja opp komposisjonen i augneblinken.

Stilskapar

Forutan å vera ein stilskapar innan gitarimprovisasjon er Abercrombie ein komponist med ei heilt eiga røyst. Sjekk i den samanhengen ut den særs velkomponerte låten «Sing Song», frå albumet Gateway 2. Han er eit godt døme på gitaristens særmerkte skrivemåte, som er både artikulert, nyansert og samstundes open og grenselaus i tolkingsmoglegheiter. Gateway-albuma viser også den makelause gåva han har til sensitivt og lyttande samspel, gjennom både lange friimproviserte strekk og meir gjennomkomponerte parti.

I tillegg til å gje ut mange soloalbum for selskapet ECM har John Abercrombie òg vore sentral som gjestemusikar på ei mengd innspelingar. Her finst mykje storarta musisering å dykka ned i, frå over fire tiår.

Stein Urheim

Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.

Eit sentralt element i Abercrombies spel er mykje luft mellom linjene.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

BokMeldingar

Frisk debut

Litt forenkla kan ein seie at Gina Tandberg bygger opp eit heilt fagfelt, for så å rive det ned.

Ingvild Bræin
Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

BokMeldingar

Frisk debut

Litt forenkla kan ein seie at Gina Tandberg bygger opp eit heilt fagfelt, for så å rive det ned.

Ingvild Bræin
Den tyske fotografen og filmskaparen Leni Riefenstahl saman med blant andre Adolf Hitler.

Den tyske fotografen og filmskaparen Leni Riefenstahl saman med blant andre Adolf Hitler.

Foto: NTB

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Portrett av ei kvinne i flammar

Kvart år får eit knippe filmkritikarar presentera ein utvald film på Tromsø Internasjonale Filmfestival. Eg valde ein dokumentar som etter nok eit gjensyn gjer meg usikker og fascinert.

Bollar til alle – alltid: Her er det sjølvaste Slottet som deler ut 3400 bollar i høve eit kongeleg jubileum.

Bollar til alle – alltid: Her er det sjølvaste Slottet som deler ut 3400 bollar i høve eit kongeleg jubileum.

Foto: Lise Åserud / NTB

Frå matfatetKunnskap
Siri Helle

Kor mange syrer må til for å lage ein sjokoladebolle?

Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Foto: Agnete Brun / NRK

KunstKultur
Kaj Skagen

Ikkje alt er politikk

Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal
– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis