Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMusikk

Komplekst

Henry Threadgill og Wadada Leo Smith skriv svingande samtidsmusikk for ei ny tid.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Henry Threadgill.

Henry Threadgill.

Foto: PI Recordings

Henry Threadgill.

Henry Threadgill.

Foto: PI Recordings

4012
20171006

Tilrådd lytting

Henry Threadgill:

Zooid: This Brings Us To Vol. 1 (Pi Recordings, 2009)

Zooid: This Brings Us To Vol. 2 (Pi Recordings, 2010)

Zooid: In For A Penny, In For A Pound (Pi Recordings, 2015)

Ensemble Double Up: Old Locks And Irregular Verbs (Pi Recordings, 2016)

Wadada Leo Smith:

The Blue Mountain’s Sun Drummer med Ed Blackwell (Kabell, 2010)

Ten Freedom Summers (Cuneiform, 2012)

The Great Lakes Suites (TUM Records, 2014)

America’s National Parks (Cuneiform, 2016)

4012
20171006

Tilrådd lytting

Henry Threadgill:

Zooid: This Brings Us To Vol. 1 (Pi Recordings, 2009)

Zooid: This Brings Us To Vol. 2 (Pi Recordings, 2010)

Zooid: In For A Penny, In For A Pound (Pi Recordings, 2015)

Ensemble Double Up: Old Locks And Irregular Verbs (Pi Recordings, 2016)

Wadada Leo Smith:

The Blue Mountain’s Sun Drummer med Ed Blackwell (Kabell, 2010)

Ten Freedom Summers (Cuneiform, 2012)

The Great Lakes Suites (TUM Records, 2014)

America’s National Parks (Cuneiform, 2016)

Eg skriv denne gongen om to utøvarar og komponistar som er særskilt utfordrande å skriva om. Både fordi dei er komplekse musikarar og fordi dei har så lange, omfattande og kontrastrike karrierar at det er vanskeleg å rettferdiggjere ein såpass kort tekst om nokon som eigentleg skulle hatt kvar si avhandling. Ein annan ting er at dei båe har enorme produksjonar over mange år, med musikk i konstant utvikling, som ein treng å høyre om att og om att for å få eit oversyn over. Det er artistar som ein ikkje på nokon måte vil setje i bås musikalsk sett.

Men eg vel likevel å gjere dette til ein felles tekst om Henry Threadgill og Wadada Leo Smith, fordi dei kjem frå same miljø i Chicago, er gode vener og kollegaer, har spelt og arbeidd saman sidan 1960-talet og er sjangerknusande komponistar som har kledd amerikansk jazz og samtidsmusikk i ny drakt. Ikkje minst tykkjer eg at fleire bør verte kjende med musikken deira.

Kringsett av blues

Wadada Leo Smith (f. 1941) er trompetist, opphavleg frå Leland i Mississippi, og han starta den musikalske karrieren kringsett av bluesmusikk. Han flytta seinare til Chicago, der han på 1960-talet vart medlem av det vidgjetne improvisasjonsfellesskapet AACM (Advancement of Creative Musicians) og trefte saksofonist og fløytist Henry Threadgill (f. 1944), oppvaksen på sørsida av byen. AACM var òg ein ynda stad for andre kjende jazzlegender, som trommemeisteren Jack DeJohnette og den stilskapande saksofonisten Roscoe Mitchell frå Art Ensemble of Chicago.

Threadgill og Smith starta eigne musikalske prosjekt i ulike former og ensemble, for å vidareføre arven etter dei to store frijazzpionerane Ornette Coleman og Don Cherry.

Ulike jazzgrupper

Henry Threadgill har leidd viktige jazzkonstellasjonar, som trioen Air, Very Very Circus og Zooid, med sistnemnde som den lengstlevande gruppa som framleis er aktiv i dag. Zooid har dei siste 16 åra gjeve ut fem banebrytande album. Musikken kan omtalast som noko så sjeldan som svingande samtidsimpro, med klare røter i tidleg jazz, blues og europeisk kunstmusikk.

Eg kan særskilt tilrå albuma This Brings Us To (Volume 1 og 2), med eit samspel og ein innbyrdes lytting eg aldri før har høyrt maken til. Threadgills fløyte og saksofon viser veg, men han komponerer og spelar sparsamt, og lèt det fem mann store ensemblet få utforske alle klangar i instrumenta sine individuelt. Noko trekker meg no om dagen lenger og lenger inn i denne eigenrådige og litt kantete musikken. Eg klarar ikkje heilt å setje ord på kva det er, men det ligg for meg ei kraft der som utfordrar sansane og gjev meg lyst og trong til å vite og lytte meir. Siste albumet til Zooid, In For A Penny, In For A Pound, fekk Pulitzerprisen i musikk i 2016.

Varme og fylde

Wadada Leo Smith har dei siste åra gjeve ut konseptuelle, monumentale verk, som vakre og storslagne Ten Freedom Summers (med tema frå den svarte frigjeringskampen og borgarrettsrørsla), The Great Lakes Suites (saman med mellom anna Henry Threadgill og Jack DeJohnette, dedisert til dei store innsjøane i Nord-Amerika) og America’s National Parks, med Golden Quartet i storform.

Smiths musikk er òg kompleks, men han har samstundes ein varme og noko leikande i arrangementa som gjer han lett å lytte til. Det same gjeld tonen og spelinga til både Smith og Threadgill: varm og fyldig i den eine augneblinken, ekspressiv, rå og kvass i den neste.

Stein Urheim

Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Eg skriv denne gongen om to utøvarar og komponistar som er særskilt utfordrande å skriva om. Både fordi dei er komplekse musikarar og fordi dei har så lange, omfattande og kontrastrike karrierar at det er vanskeleg å rettferdiggjere ein såpass kort tekst om nokon som eigentleg skulle hatt kvar si avhandling. Ein annan ting er at dei båe har enorme produksjonar over mange år, med musikk i konstant utvikling, som ein treng å høyre om att og om att for å få eit oversyn over. Det er artistar som ein ikkje på nokon måte vil setje i bås musikalsk sett.

Men eg vel likevel å gjere dette til ein felles tekst om Henry Threadgill og Wadada Leo Smith, fordi dei kjem frå same miljø i Chicago, er gode vener og kollegaer, har spelt og arbeidd saman sidan 1960-talet og er sjangerknusande komponistar som har kledd amerikansk jazz og samtidsmusikk i ny drakt. Ikkje minst tykkjer eg at fleire bør verte kjende med musikken deira.

Kringsett av blues

Wadada Leo Smith (f. 1941) er trompetist, opphavleg frå Leland i Mississippi, og han starta den musikalske karrieren kringsett av bluesmusikk. Han flytta seinare til Chicago, der han på 1960-talet vart medlem av det vidgjetne improvisasjonsfellesskapet AACM (Advancement of Creative Musicians) og trefte saksofonist og fløytist Henry Threadgill (f. 1944), oppvaksen på sørsida av byen. AACM var òg ein ynda stad for andre kjende jazzlegender, som trommemeisteren Jack DeJohnette og den stilskapande saksofonisten Roscoe Mitchell frå Art Ensemble of Chicago.

Threadgill og Smith starta eigne musikalske prosjekt i ulike former og ensemble, for å vidareføre arven etter dei to store frijazzpionerane Ornette Coleman og Don Cherry.

Ulike jazzgrupper

Henry Threadgill har leidd viktige jazzkonstellasjonar, som trioen Air, Very Very Circus og Zooid, med sistnemnde som den lengstlevande gruppa som framleis er aktiv i dag. Zooid har dei siste 16 åra gjeve ut fem banebrytande album. Musikken kan omtalast som noko så sjeldan som svingande samtidsimpro, med klare røter i tidleg jazz, blues og europeisk kunstmusikk.

Eg kan særskilt tilrå albuma This Brings Us To (Volume 1 og 2), med eit samspel og ein innbyrdes lytting eg aldri før har høyrt maken til. Threadgills fløyte og saksofon viser veg, men han komponerer og spelar sparsamt, og lèt det fem mann store ensemblet få utforske alle klangar i instrumenta sine individuelt. Noko trekker meg no om dagen lenger og lenger inn i denne eigenrådige og litt kantete musikken. Eg klarar ikkje heilt å setje ord på kva det er, men det ligg for meg ei kraft der som utfordrar sansane og gjev meg lyst og trong til å vite og lytte meir. Siste albumet til Zooid, In For A Penny, In For A Pound, fekk Pulitzerprisen i musikk i 2016.

Varme og fylde

Wadada Leo Smith har dei siste åra gjeve ut konseptuelle, monumentale verk, som vakre og storslagne Ten Freedom Summers (med tema frå den svarte frigjeringskampen og borgarrettsrørsla), The Great Lakes Suites (saman med mellom anna Henry Threadgill og Jack DeJohnette, dedisert til dei store innsjøane i Nord-Amerika) og America’s National Parks, med Golden Quartet i storform.

Smiths musikk er òg kompleks, men han har samstundes ein varme og noko leikande i arrangementa som gjer han lett å lytte til. Det same gjeld tonen og spelinga til både Smith og Threadgill: varm og fyldig i den eine augneblinken, ekspressiv, rå og kvass i den neste.

Stein Urheim

Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

BokMeldingar

Frisk debut

Litt forenkla kan ein seie at Gina Tandberg bygger opp eit heilt fagfelt, for så å rive det ned.

Ingvild Bræin
Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

BokMeldingar

Frisk debut

Litt forenkla kan ein seie at Gina Tandberg bygger opp eit heilt fagfelt, for så å rive det ned.

Ingvild Bræin
Den tyske fotografen og filmskaparen Leni Riefenstahl saman med blant andre Adolf Hitler.

Den tyske fotografen og filmskaparen Leni Riefenstahl saman med blant andre Adolf Hitler.

Foto: NTB

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Portrett av ei kvinne i flammar

Kvart år får eit knippe filmkritikarar presentera ein utvald film på Tromsø Internasjonale Filmfestival. Eg valde ein dokumentar som etter nok eit gjensyn gjer meg usikker og fascinert.

Bollar til alle – alltid: Her er det sjølvaste Slottet som deler ut 3400 bollar i høve eit kongeleg jubileum.

Bollar til alle – alltid: Her er det sjølvaste Slottet som deler ut 3400 bollar i høve eit kongeleg jubileum.

Foto: Lise Åserud / NTB

Frå matfatetKunnskap
Siri Helle

Kor mange syrer må til for å lage ein sjokoladebolle?

Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Foto: Agnete Brun / NRK

KunstKultur
Kaj Skagen

Ikkje alt er politikk

Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal
– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis