Ordskifte

Blodfattig skolepolitisk program

Publisert Sist oppdatert

Få ting er så tilfredsstillende som å lese et innlegg om skolepolitikk som man bare kan sitte og nikke anerkjennende til. Jan Jørgen Skartveit skal derfor ha takk for innlegget  «Skulepolitikk – ein del av samfunnskontrakten» i Dag og Tid 7. februar 2025, der han tar opp problemer i dagens skole som jeg tror flertallet av lærere vil være enige med ham i: overvettig digitalisering, vage kompetansemål i læreplanen og en skole som i mindre og mindre grad er tilpasset guttene.

Skartveit er også inne på det jeg mener er kjernen i problemet, nemlig politikere som ikke evner eller tør å gjøre nødvendige endringer. Leser vi «styringspartiene» Høyre og Aps forslag til skolepolitisk program for de neste fire årene, er det like blodfattig og tafatt som en skive med gulost. Ingenting i Aps forslag tar tak i det grunnleggende problemet i grunnskolen, nemlig at teorifagene har for stor plass på bekostning av praktiske fag, og at læringen i teoritimene ofte er basert på lite effektive metoder. 

Og Høyres forslag til program kan kort oppsummeres med «mer av Høyres tradisjonelle politikk». De vil – i kjent stil – sogar øke antallet teoritimer i ungdomsskolen. Mangelen på fantasi er komplett.

Heldigvis har Skartveit et alternativ til det Arbeiderpartiet han er medlem av. Industri- og næringspartiet foreslår i sitt skolepolitiske program – skrevet av og med folk i skolen – å ta flere strukturelle grep i norsk skole.

For det første: Vi må bort fra kulturen og idealet om at veien til himmelen går via mer teori og høyere akademisk utdanning. For å endre kulturen må man imidlertid endre systemets innretning. INP vil gjeninnføre 9-årig grunnskole ved å utsette skolestart ett år, og kutte antall timer på barnetrinnet. 5–6-åringene trenger et ekstra år med frilek i barnehagen, og den kognitive, fysiske og sosiale modningen et slikt år vil gi. 

I ungdomsskolen øker vi antall timer med valgfag på bekostning av teorifag, slik at valgfaget kan gjøres til et heldagsfag, og yrkespraksis skal være et alternativ i faget. På den måten får vi en reell balanse mellom en teoretisk og praktisk skole. Disse grepene vil gagne alle, og særlig de guttene som strever med en stillesittende og teoritung skole.

Digital tilgang – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement