JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Clemets ansvars­fraskrivelse

Kristin Clemet vil tydeligvis diskutere alt annet enn det jeg faktisk skrev – nemlig at Kunnskapsløftet var basert på svært mangelfull forskning.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kristin Clemet kunne fortsatt å spille en konstruktiv rolle i norsk skoledebatt ved å innrømme at reformen hun stod i spissen for, ikke var perfekt, skriv Vidar B. Skretting.

Kristin Clemet kunne fortsatt å spille en konstruktiv rolle i norsk skoledebatt ved å innrømme at reformen hun stod i spissen for, ikke var perfekt, skriv Vidar B. Skretting.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Kristin Clemet kunne fortsatt å spille en konstruktiv rolle i norsk skoledebatt ved å innrømme at reformen hun stod i spissen for, ikke var perfekt, skriv Vidar B. Skretting.

Kristin Clemet kunne fortsatt å spille en konstruktiv rolle i norsk skoledebatt ved å innrømme at reformen hun stod i spissen for, ikke var perfekt, skriv Vidar B. Skretting.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

3392
20240301
3392
20240301

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Skule

I sitt svar til meg innleder Kristin Clemet med å hevde at jeg «er en av dem som mener å vite hvorfor Norge, og antagelig også andre land, gjør det dårlig i den siste Pisa-undersøkelsen». Siden jeg ikke nevnte Pisa en eneste gang, er jeg usikker på hvilket innlegg hun har lest. Men Clemet vil tydeligvis diskutere alt annet enn det jeg faktisk skrev – nemlig at Kunnskapsløftet var basert på svært mangelfull forskning.

Clemet gjentar påstanden om at Kunnskapsløftet bygget på den beste forskningen man hadde den gangen. Dette stemmer rett og slett ikke. Man forholdt seg ikke til den beste forskningen som forelå på den tiden – og mange av tiltakene ble gjennomført uten å vise til forskning i det hele tatt.

Clemet skriver at «[l]æreplanene er blitt mer kompetansebaserte. Det er et resultat av en samfunnsutvikling som har gjort skolen langt viktigere for menneskers mulighet til å bli integrert i samfunns- og arbeidsliv». Nei, læreplanene har blitt kompetansebaserte fordi Clemet bestemte det. Den syltynne begrunnelsen for den mest radikale endringen i norske læreplaners historie kan Dag og Tids lesere selv finne i NOU-en I første rekke (2003), kapittel 8 (s. 67–82). Den faktiske forskningen som ligger til grunn for denne endringen, er ikke dårlig – den er ikke-eksisterende.

«Kunnskapsløftet kunne gått inn for at lærere skulle bruke forskningsbaserte pedagogiske metoder.»

Kompetanse står selvsagt ikke i motsetning til kunnskap, slik Clemet antyder at jeg tror. Men kompetanse kan ikke trenes i isolasjon; den kommer som følge av og forutsetter solid kunnskap. Det går ikke an å bygge kunnskap kumulativt fra klassetrinn til klassetrinn uten at læreplanene spesifiserer hva man faktisk skal lære. Det er derfor det har vært så katastrofalt å tømme læreplanene for innhold.

Videre fremstiller Clemet det som om Kunnskapsløftet var et slags oppgjør med reformpedagogikken. Hvis hun faktisk hadde ønsket å ta et oppgjør med reformpedagogiske metoder – som evidensbasert forskning allerede på den tiden hadde diskreditert – ville det vært lett å gjøre det. Kunnskapsløftet kunne gått inn for at lærere skulle bruke forskningsbaserte pedagogiske metoder. Men i stedet fikk man et fullstendig pedagogisk frislipp.

Clemet kunne fortsatt å spille en konstruktiv rolle i norsk skoledebatt ved å innrømme at reformen hun stod i spissen for, ikke var perfekt. Hun kunne tatt til orde for å gjøre evidensbasert forskning retningsgivende for skolepolitikken fremover. Men i stedet bruker Clemet tid og krefter på å forsvare en nesten 20 år gammel reform, mens hun legger ansvaret for at det gikk galt, på lærerne og skolene som ble tvunget til å gjennomføre den. Dårligere resultater, skriver hun, «handler mest om ledelse og styringen av skolen og om kvaliteten på det pedagogiske arbeidet», mens problemet med reformpedagogiske metoder er «lærerne [som] mangler kompetanse». Ansvarsfraskrivelsen er total.

I mellomtiden blir all fornuftig debatt om skolen overlatt til venstresiden og det nye stjerneskuddet Kari Nessa Nordtun. Vi får bare håpe at Høyre lar nye krefter slippe til før valget i 2025 og ikke lar Clemets kamp for eget ettermæle prege partiets skolepolitikk i tiden fremover.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Skule

I sitt svar til meg innleder Kristin Clemet med å hevde at jeg «er en av dem som mener å vite hvorfor Norge, og antagelig også andre land, gjør det dårlig i den siste Pisa-undersøkelsen». Siden jeg ikke nevnte Pisa en eneste gang, er jeg usikker på hvilket innlegg hun har lest. Men Clemet vil tydeligvis diskutere alt annet enn det jeg faktisk skrev – nemlig at Kunnskapsløftet var basert på svært mangelfull forskning.

Clemet gjentar påstanden om at Kunnskapsløftet bygget på den beste forskningen man hadde den gangen. Dette stemmer rett og slett ikke. Man forholdt seg ikke til den beste forskningen som forelå på den tiden – og mange av tiltakene ble gjennomført uten å vise til forskning i det hele tatt.

Clemet skriver at «[l]æreplanene er blitt mer kompetansebaserte. Det er et resultat av en samfunnsutvikling som har gjort skolen langt viktigere for menneskers mulighet til å bli integrert i samfunns- og arbeidsliv». Nei, læreplanene har blitt kompetansebaserte fordi Clemet bestemte det. Den syltynne begrunnelsen for den mest radikale endringen i norske læreplaners historie kan Dag og Tids lesere selv finne i NOU-en I første rekke (2003), kapittel 8 (s. 67–82). Den faktiske forskningen som ligger til grunn for denne endringen, er ikke dårlig – den er ikke-eksisterende.

«Kunnskapsløftet kunne gått inn for at lærere skulle bruke forskningsbaserte pedagogiske metoder.»

Kompetanse står selvsagt ikke i motsetning til kunnskap, slik Clemet antyder at jeg tror. Men kompetanse kan ikke trenes i isolasjon; den kommer som følge av og forutsetter solid kunnskap. Det går ikke an å bygge kunnskap kumulativt fra klassetrinn til klassetrinn uten at læreplanene spesifiserer hva man faktisk skal lære. Det er derfor det har vært så katastrofalt å tømme læreplanene for innhold.

Videre fremstiller Clemet det som om Kunnskapsløftet var et slags oppgjør med reformpedagogikken. Hvis hun faktisk hadde ønsket å ta et oppgjør med reformpedagogiske metoder – som evidensbasert forskning allerede på den tiden hadde diskreditert – ville det vært lett å gjøre det. Kunnskapsløftet kunne gått inn for at lærere skulle bruke forskningsbaserte pedagogiske metoder. Men i stedet fikk man et fullstendig pedagogisk frislipp.

Clemet kunne fortsatt å spille en konstruktiv rolle i norsk skoledebatt ved å innrømme at reformen hun stod i spissen for, ikke var perfekt. Hun kunne tatt til orde for å gjøre evidensbasert forskning retningsgivende for skolepolitikken fremover. Men i stedet bruker Clemet tid og krefter på å forsvare en nesten 20 år gammel reform, mens hun legger ansvaret for at det gikk galt, på lærerne og skolene som ble tvunget til å gjennomføre den. Dårligere resultater, skriver hun, «handler mest om ledelse og styringen av skolen og om kvaliteten på det pedagogiske arbeidet», mens problemet med reformpedagogiske metoder er «lærerne [som] mangler kompetanse». Ansvarsfraskrivelsen er total.

I mellomtiden blir all fornuftig debatt om skolen overlatt til venstresiden og det nye stjerneskuddet Kari Nessa Nordtun. Vi får bare håpe at Høyre lar nye krefter slippe til før valget i 2025 og ikke lar Clemets kamp for eget ettermæle prege partiets skolepolitikk i tiden fremover.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Konglebitaren – den fargerike vandraren frå nord

Naïd Mubalegh
Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Konglebitaren – den fargerike vandraren frå nord

Naïd Mubalegh

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»

Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.

Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Propaganda på agendaen

Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.

Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.

Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.

Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Fredsavtale med biverknader

Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.

I starten av krigen sa Benjamin  Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

I starten av krigen sa Benjamin Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

Foto: Amir Cohen / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ettersøkt, men på offensiven

I førre veke blei Benjamin Netanyahu etterlyst av Den internasjonale straffedomstolen i Haag. Det er kanskje det største diplomatiske nederlaget i staten Israels historie.

Morten A. Strøksnes
I starten av krigen sa Benjamin  Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

I starten av krigen sa Benjamin Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

Foto: Amir Cohen / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ettersøkt, men på offensiven

I førre veke blei Benjamin Netanyahu etterlyst av Den internasjonale straffedomstolen i Haag. Det er kanskje det største diplomatiske nederlaget i staten Israels historie.

Morten A. Strøksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis