Ein alternativ Nord-Noregbane?
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Samferdsel
Laurdag 19. oktober hadde Aftenposten ein artikkel der dei siterte ein analyse som Marstrand AS og Høgskolen i Molde har utarbeidd for Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. Dei har gått gjennom «konseptutvalutgreiinga Nord-Norgebanen». Konklusjonen på analysen er at det er «ulønnsomt å bygge en ny jernbane nord for Fauske på grunn av begrenset nytte, høye kostnader og store konsekvenser for natur, miljø og reindrift».
Etter det som står i artikkelen, har ikkje konseptvalutgreiinga og dermed analysen, sett på andre løysingar enn at banen skulle først gjennom Noreg. Løysingar som førte til at delar av banen gikk gjennom Sverige, blei ikkje vurdert. Det var synd.
Eit alternativ er å legge ei jernbaneline frå Fauske og austover til den når den svenske Innlandsbanan. Toget kunne så følge Innlandsbanan til Kiruna, og så følge Ofotbanen frå Kiruna til Narvik. Ettersom det er strekninga gjennom Noreg frå Fauske til Narvik som er den dyraste delen av prosjektet som blir vurdert i utgreiinga, kunne dette alternativet redusere anleggkostnadane.
Ei slik løysing kunne dekke fleire behov enn transport av personar og gods mellom sør og nord i Norge. Skade på Ofotbanen har i fleire månader hindra eksporten av jernmalm frå Kiruna til den europeiske marknaden. Eit brot i leveringa er alvorleg både for Sverige og for Europa. Jernbane frå Kiruna til Bodø, kunne nyttast som ei reserveløysing dersom skade på Ofotbanen skulle oppstå i framtida.
Sverige og Finland er no blitt medlemmer av Nato. Det betyr at transport av forsvarspersonell, -utstyr og -materiell, som blir sende sjøvegen til Noreg, treng jernbanetransport vidare til dei to landa. (Sjå artikkel i Aftenposten 26. oktober.) I dag er det to måtar å ordne dette på, nemleg Ofotbanen over Narvik, eller Merkåkerbanen over Trondheim. Med jernbane frå Fauske til Innlandsbanan og dermed til det svenske og finske jernbanenettet har ein eit tredje alternativ for denne transporten, nemleg over Bodø.
Ei vidareføring av Nordlandsbanen gjennom Noreg er for dyr til at konseptutgreiing og analyse kunne tilrå det. Ei jernbaneline frå Fauske til Innlandsbanan vil truleg vere eit billegare alternativ, og vil kunne gjennomførast med svensk-norsk finansiering – kanskje også med midlar frå EU og Nato. Er det for mykje å be om ein «mulighetsstudie» av dette alternativet?
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Samferdsel
Laurdag 19. oktober hadde Aftenposten ein artikkel der dei siterte ein analyse som Marstrand AS og Høgskolen i Molde har utarbeidd for Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. Dei har gått gjennom «konseptutvalutgreiinga Nord-Norgebanen». Konklusjonen på analysen er at det er «ulønnsomt å bygge en ny jernbane nord for Fauske på grunn av begrenset nytte, høye kostnader og store konsekvenser for natur, miljø og reindrift».
Etter det som står i artikkelen, har ikkje konseptvalutgreiinga og dermed analysen, sett på andre løysingar enn at banen skulle først gjennom Noreg. Løysingar som førte til at delar av banen gikk gjennom Sverige, blei ikkje vurdert. Det var synd.
Eit alternativ er å legge ei jernbaneline frå Fauske og austover til den når den svenske Innlandsbanan. Toget kunne så følge Innlandsbanan til Kiruna, og så følge Ofotbanen frå Kiruna til Narvik. Ettersom det er strekninga gjennom Noreg frå Fauske til Narvik som er den dyraste delen av prosjektet som blir vurdert i utgreiinga, kunne dette alternativet redusere anleggkostnadane.
Ei slik løysing kunne dekke fleire behov enn transport av personar og gods mellom sør og nord i Norge. Skade på Ofotbanen har i fleire månader hindra eksporten av jernmalm frå Kiruna til den europeiske marknaden. Eit brot i leveringa er alvorleg både for Sverige og for Europa. Jernbane frå Kiruna til Bodø, kunne nyttast som ei reserveløysing dersom skade på Ofotbanen skulle oppstå i framtida.
Sverige og Finland er no blitt medlemmer av Nato. Det betyr at transport av forsvarspersonell, -utstyr og -materiell, som blir sende sjøvegen til Noreg, treng jernbanetransport vidare til dei to landa. (Sjå artikkel i Aftenposten 26. oktober.) I dag er det to måtar å ordne dette på, nemleg Ofotbanen over Narvik, eller Merkåkerbanen over Trondheim. Med jernbane frå Fauske til Innlandsbanan og dermed til det svenske og finske jernbanenettet har ein eit tredje alternativ for denne transporten, nemleg over Bodø.
Ei vidareføring av Nordlandsbanen gjennom Noreg er for dyr til at konseptutgreiing og analyse kunne tilrå det. Ei jernbaneline frå Fauske til Innlandsbanan vil truleg vere eit billegare alternativ, og vil kunne gjennomførast med svensk-norsk finansiering – kanskje også med midlar frå EU og Nato. Er det for mykje å be om ein «mulighetsstudie» av dette alternativet?
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.
Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.
Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB
Fredsavtale med biverknader
Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.
President Donald Trump og budsjettdirektøren hans, Russel Vought, held pressekonferanse i Det kvite huset i Washington i 2019. No får Vought på ny denne jobben. I mellomtida har han vore sentral i Project 2025.
Foto: Evan Vucci / AP / NTB
Project 2025 – ein plan for omforming av USA
Les eit utval av politikkframlegga her.
Thomas Hylland Eriksen fotografert i samband med utgjevinga av boka Appenes planet i 2021.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
«Eit førebilete på den offentlege intellektuelle som ujålete og usnobba ytra seg i ålmenta.»
Thomas Hylland Eriksen (1962–2024)