JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Fordommar på leseglasa

Det finst sjølvsagt nestekjærleik både i andre kulturar enn den kristne og hos folk som «ikkje trur» at mennesket er skapt i Guds bilete.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Jubileumsfeiring for Kristenretten på Moster i år.

Jubileumsfeiring for Kristenretten på Moster i år.

Foto: Silje Katrine Robinson / NTB

Jubileumsfeiring for Kristenretten på Moster i år.

Jubileumsfeiring for Kristenretten på Moster i år.

Foto: Silje Katrine Robinson / NTB

3555
20240712
3555
20240712

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Menneskeverd

Takk til Solveig Aareskjold som med svaret «Heidensk nestekjærleik» (Dag og Tid 28. juni) gjev meg høve til å klare opp misforståingar så vel som skuldingar etter mitt innlegg «Menneskeverdet er ikkje så sjølvsagt som vi trur» (Dag og Tid 21. juni).

For å ta skuldinga fyrst: «Dersom ein ikkje trur at mennesket er skapt i Guds bilete, kan det ikkje finnast noko menneskeverd, skriv Eivor Andersen Oftestad i ein artikkel om kristendomen i vikingtida.» Skreiv eg verkeleg det? Nei, her ligg Aareskjolds fordommar tjukt på leseglasa. Det finst sjølvsagt nestekjærleik både i andre kulturar enn den kristne og hos folk som «ikkje trur» at mennesket er skapt i Guds bilete. Det skjønar til og med eg, tenk det.

Aareskjold grunnar påstanden sin i eit sitat der eg peiker på at «miskunn og nestekjærleik vart utleidd av eit spesifikt syn på mennesket, nemleg at menneska er Guds bilete, lik Kristus sjølv». Her seier eg ikkje at det ikkje er mogleg å syne nestekjærleik utan å tru på dette menneskesynet, men eg peikar på korleis nestekjærleik vert grunngitt gjennom heile den kristne tradisjonen, også i den kristne mellomalderen. Historisk sett er det, meiner eg, liten tvil om samanhengen mellom eit kristent menneskesyn og dei menneskerettane vi byggjer samfunnet vårt på i dag.

Eit hovudpoeng i teksten min var at desse rettane kjem frå ein stad, nemleg det kristne menneskesynet, som igjen har ei spesifikk grunngjeving.

Aareskjold, som trur at eg fyrst og fremst skriv om vikingtida, trekkjer fram Eirik Raude som eksempel på «heidensk nestekjærleik» for å gå imot min påstand om at nestekjærleik ikkje var «ei naturleg haldning i kulturen, slik til dømes slaveri og trælevesen hadde vore». Eg gjev ho rett i at denne påstanden, når han er teken ut av samanheng, er knotete formulert, for her kan det sjå ut som om eg skriv om all slags omsorg for menneska, om gjestfridom og medkjensle. Men spørsmålet mitt er ikkje om det fanst gode menneske i den heidenske vikingtida, men om kva konsekvensar kristendomen førte med seg – på sikt – i kulturen.

Det gamle samfunnet var bygd på ætt og ære. På 1000-talet var kanskje ein fjerdedel av folket trælar. Det er vanskeleg å vite så mykje om vikingtida når kjeldene er skrivne i ettertid av kristne forfattarar. Men vi veit ein god del om til dømes Romarriket. Her førte kristendomen til ein revolusjon når det gjaldt synet på mennesket.

Teikning: May Linn Clement

Dette er ein type stor forteljing ein kan vere einig eller ueinig i, og sjølvsagt finne argument imot. Og det gjer Aareskjold så ofte ho kan. Veka før svaret i Dag og Tid viste ho til same eksempel med «den heidenske humanisten Eirik Raude» i Klassekampen, under overskrifta «Då Hitler vann». I hennar forteljing om trusskiftet vert Olav den heilage skildra som sin tids Hitler.

Nett no førebur det offentlege Noreg «Nasjonaljubileet 2030 – Norge i tusen år». Det tek utgangspunkt i Olavs død på Stiklestad. Men kvifor skal vi markere dette? Diskusjonen om kva forteljing vi løftar fram, og kvifor, bør vere sentral. I Aareskjolds forteljing er kristendomen den store ulukka som øydela ein sivilisasjon som ifølgje henne synte «meir respekt for mangfald og individualitet» og var langt betre enn den kristne. Det borgar for ein interessant debatt.

Eivor Andersen Oftestad er professor i kristendomshistorie ved Høgskulen i Innlandet og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Menneskeverd

Takk til Solveig Aareskjold som med svaret «Heidensk nestekjærleik» (Dag og Tid 28. juni) gjev meg høve til å klare opp misforståingar så vel som skuldingar etter mitt innlegg «Menneskeverdet er ikkje så sjølvsagt som vi trur» (Dag og Tid 21. juni).

For å ta skuldinga fyrst: «Dersom ein ikkje trur at mennesket er skapt i Guds bilete, kan det ikkje finnast noko menneskeverd, skriv Eivor Andersen Oftestad i ein artikkel om kristendomen i vikingtida.» Skreiv eg verkeleg det? Nei, her ligg Aareskjolds fordommar tjukt på leseglasa. Det finst sjølvsagt nestekjærleik både i andre kulturar enn den kristne og hos folk som «ikkje trur» at mennesket er skapt i Guds bilete. Det skjønar til og med eg, tenk det.

Aareskjold grunnar påstanden sin i eit sitat der eg peiker på at «miskunn og nestekjærleik vart utleidd av eit spesifikt syn på mennesket, nemleg at menneska er Guds bilete, lik Kristus sjølv». Her seier eg ikkje at det ikkje er mogleg å syne nestekjærleik utan å tru på dette menneskesynet, men eg peikar på korleis nestekjærleik vert grunngitt gjennom heile den kristne tradisjonen, også i den kristne mellomalderen. Historisk sett er det, meiner eg, liten tvil om samanhengen mellom eit kristent menneskesyn og dei menneskerettane vi byggjer samfunnet vårt på i dag.

Eit hovudpoeng i teksten min var at desse rettane kjem frå ein stad, nemleg det kristne menneskesynet, som igjen har ei spesifikk grunngjeving.

Aareskjold, som trur at eg fyrst og fremst skriv om vikingtida, trekkjer fram Eirik Raude som eksempel på «heidensk nestekjærleik» for å gå imot min påstand om at nestekjærleik ikkje var «ei naturleg haldning i kulturen, slik til dømes slaveri og trælevesen hadde vore». Eg gjev ho rett i at denne påstanden, når han er teken ut av samanheng, er knotete formulert, for her kan det sjå ut som om eg skriv om all slags omsorg for menneska, om gjestfridom og medkjensle. Men spørsmålet mitt er ikkje om det fanst gode menneske i den heidenske vikingtida, men om kva konsekvensar kristendomen førte med seg – på sikt – i kulturen.

Det gamle samfunnet var bygd på ætt og ære. På 1000-talet var kanskje ein fjerdedel av folket trælar. Det er vanskeleg å vite så mykje om vikingtida når kjeldene er skrivne i ettertid av kristne forfattarar. Men vi veit ein god del om til dømes Romarriket. Her førte kristendomen til ein revolusjon når det gjaldt synet på mennesket.

Teikning: May Linn Clement

Dette er ein type stor forteljing ein kan vere einig eller ueinig i, og sjølvsagt finne argument imot. Og det gjer Aareskjold så ofte ho kan. Veka før svaret i Dag og Tid viste ho til same eksempel med «den heidenske humanisten Eirik Raude» i Klassekampen, under overskrifta «Då Hitler vann». I hennar forteljing om trusskiftet vert Olav den heilage skildra som sin tids Hitler.

Nett no førebur det offentlege Noreg «Nasjonaljubileet 2030 – Norge i tusen år». Det tek utgangspunkt i Olavs død på Stiklestad. Men kvifor skal vi markere dette? Diskusjonen om kva forteljing vi løftar fram, og kvifor, bør vere sentral. I Aareskjolds forteljing er kristendomen den store ulukka som øydela ein sivilisasjon som ifølgje henne synte «meir respekt for mangfald og individualitet» og var langt betre enn den kristne. Det borgar for ein interessant debatt.

Eivor Andersen Oftestad er professor i kristendomshistorie ved Høgskulen i Innlandet og fast skribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis