JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

«Hvordan kan vi forhindre framveksten av nye høyre-ekstremister hvis vi ikke klarer å se nyansert på nazistene i vår egen historie?»

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Medlemmer av Rinnanbanden under rettssaka i Trondheim tinghus 30. april 1946.

Medlemmer av Rinnanbanden under rettssaka i Trondheim tinghus 30. april 1946.

Foto: NTB

Medlemmer av Rinnanbanden under rettssaka i Trondheim tinghus 30. april 1946.

Medlemmer av Rinnanbanden under rettssaka i Trondheim tinghus 30. april 1946.

Foto: NTB

3636
20240927
3636
20240927

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Historie

Torgeir E. Sæveraas bringer i sin omtale av min roman Rasende lys inn et interessant moment, nemlig spørsmålet om hvor ideologisk motivert nazi-angiveren Henry Oliver Rinnan var da han gikk inn i Gestapo, og hvor nazistisk motivert han var gjennom sin tortur-virksomhet i Sonderabteilung Lola (senere kjent som Rinnanbanden).

Historiker Aage Sivertsen beskrev i sin utmerkede Rinnanbanden hvordan Rinnan nærmest snublet inn i Gestapo, delvis fordi han ble avvist i det norske forsvaret. Rinnan var altså ikke særlig nazistisk orientert til å begynne med, men snarere styrt av slu pragmatisme, maktbegjær, underlegenhetsfølelse og storhetstanker.

Vi er nok alle fullstendig enige om at Rinnan utviklet seg til en absolutt monstrøs skikkelse, men det interessante er hvordan han endte der, med dette kalde, onde fliret i rettssaken i Trondheim, 1946.

Nazistene i vår egen historie

Jeg tror ikke vi er ferdige med 2. verdenskrig, faktisk tror jeg ennå ikke vi har begynt å ta inn over oss forståelsen av at 46.000 nordmenn ble dømt som landssvikere etter krigen, og at over 200.000 nordmenn arbeidet for eller med den nazistiske okkupasjonsmakten.

Ved utgangen av sommeren spurte jeg om hvordan vi kan forhindre framveksten av nye høyre-ekstremister hvis vi ikke klarer å se nyansert på nazistene i vår egen historie. Quisling, Rinnan, Vikernes, Breivik. I Norge mener jeg vi har hatt en betydelig motvilje mot å stille psykologiske og eksistensielle spørsmål rundt hvordan ekstremistene ble ekstreme. Er de født med genetiske feil, utstyrt med abnorme psykiske anomalier? Eller er de representanter for de normale utstøtte som skritt for skritt blir radikalisert? Den som har skrevet mest nærgående om dette, er kanskje Aage Storm Borchgrevink i En norsk tragedie (2012).

I romanen Kongonotatene (2018) forsøkte jeg å vise hvordan høyreekstremt tankegods kan influere «vanlige norske gutter på tur i den kongolesiske jungelen». Det er viktig å hedre motstandsheltene fra krigen og å utvise solidaritet med ofrene for nazistenes avskyelige regime. Det står likevel igjen som et åpent spørsmål om vi som fellesskap har kommet til nye innsikter med hensyn til det ubestridelige faktum at de ekstreme vokser ut av vår egen flokk.

Veien til ekstremisme

Å se inn i skyggen av vår egen nære historie innebærer en grad av ubehag og uhygge, for i denne skyggen ligger også innsikten om at også de verste av disse overgriperne – som Henry Rinnan – startet som relativt velfungerende individer som hadde håpløse drømmer, ville hevde seg, gjorde idiotiske valg, ble nazifisert, og skritt for skritt ble et inhumant vrengebilde av det menneskelige. Dette er veien for de fleste ekstremister. De er ikke genfeil. De er ikke rødglødende nazister fra fødselen av. De blir til. Blir formet. Mister gradvis evnen til empati. Bygger hat, stein for stein. Bygger forsvarsmekanismer og paranoia. Misbruker seg selv og omverdenen. Lukker seg inne i syke forestillingsverdener.

Grunnen til at jeg mener det er viktig å nærstudere ekstremistene og se på deres psykologiske, eksistensielle og økonomiske forhold, er at det er den eneste måten vi som samfunn kan være forberedt på nye ekstreme hendelser, nye drap, nye bølger av fascisme.

Nikolaj Frobenius er forfattar.

Les meir:Nikolaj Frobenius tar seg altfor godt til rette i kjeldematerialet. Rinnan-romanen hans er både problematisk og uinteressant
(Dag og Tid 6. september)

Lytt også til intervjuet med Aage Sivertsen om Rinnanbanden.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Historie

Torgeir E. Sæveraas bringer i sin omtale av min roman Rasende lys inn et interessant moment, nemlig spørsmålet om hvor ideologisk motivert nazi-angiveren Henry Oliver Rinnan var da han gikk inn i Gestapo, og hvor nazistisk motivert han var gjennom sin tortur-virksomhet i Sonderabteilung Lola (senere kjent som Rinnanbanden).

Historiker Aage Sivertsen beskrev i sin utmerkede Rinnanbanden hvordan Rinnan nærmest snublet inn i Gestapo, delvis fordi han ble avvist i det norske forsvaret. Rinnan var altså ikke særlig nazistisk orientert til å begynne med, men snarere styrt av slu pragmatisme, maktbegjær, underlegenhetsfølelse og storhetstanker.

Vi er nok alle fullstendig enige om at Rinnan utviklet seg til en absolutt monstrøs skikkelse, men det interessante er hvordan han endte der, med dette kalde, onde fliret i rettssaken i Trondheim, 1946.

Nazistene i vår egen historie

Jeg tror ikke vi er ferdige med 2. verdenskrig, faktisk tror jeg ennå ikke vi har begynt å ta inn over oss forståelsen av at 46.000 nordmenn ble dømt som landssvikere etter krigen, og at over 200.000 nordmenn arbeidet for eller med den nazistiske okkupasjonsmakten.

Ved utgangen av sommeren spurte jeg om hvordan vi kan forhindre framveksten av nye høyre-ekstremister hvis vi ikke klarer å se nyansert på nazistene i vår egen historie. Quisling, Rinnan, Vikernes, Breivik. I Norge mener jeg vi har hatt en betydelig motvilje mot å stille psykologiske og eksistensielle spørsmål rundt hvordan ekstremistene ble ekstreme. Er de født med genetiske feil, utstyrt med abnorme psykiske anomalier? Eller er de representanter for de normale utstøtte som skritt for skritt blir radikalisert? Den som har skrevet mest nærgående om dette, er kanskje Aage Storm Borchgrevink i En norsk tragedie (2012).

I romanen Kongonotatene (2018) forsøkte jeg å vise hvordan høyreekstremt tankegods kan influere «vanlige norske gutter på tur i den kongolesiske jungelen». Det er viktig å hedre motstandsheltene fra krigen og å utvise solidaritet med ofrene for nazistenes avskyelige regime. Det står likevel igjen som et åpent spørsmål om vi som fellesskap har kommet til nye innsikter med hensyn til det ubestridelige faktum at de ekstreme vokser ut av vår egen flokk.

Veien til ekstremisme

Å se inn i skyggen av vår egen nære historie innebærer en grad av ubehag og uhygge, for i denne skyggen ligger også innsikten om at også de verste av disse overgriperne – som Henry Rinnan – startet som relativt velfungerende individer som hadde håpløse drømmer, ville hevde seg, gjorde idiotiske valg, ble nazifisert, og skritt for skritt ble et inhumant vrengebilde av det menneskelige. Dette er veien for de fleste ekstremister. De er ikke genfeil. De er ikke rødglødende nazister fra fødselen av. De blir til. Blir formet. Mister gradvis evnen til empati. Bygger hat, stein for stein. Bygger forsvarsmekanismer og paranoia. Misbruker seg selv og omverdenen. Lukker seg inne i syke forestillingsverdener.

Grunnen til at jeg mener det er viktig å nærstudere ekstremistene og se på deres psykologiske, eksistensielle og økonomiske forhold, er at det er den eneste måten vi som samfunn kan være forberedt på nye ekstreme hendelser, nye drap, nye bølger av fascisme.

Nikolaj Frobenius er forfattar.

Les meir:Nikolaj Frobenius tar seg altfor godt til rette i kjeldematerialet. Rinnan-romanen hans er både problematisk og uinteressant
(Dag og Tid 6. september)

Lytt også til intervjuet med Aage Sivertsen om Rinnanbanden.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis