JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Om moralisme og hybris i Tvedts bistandsanalysar

«Å redusere ein kompleks situasjon til eit spørsmål om norsk naivitet og ’godheitstyranni’ er ei grov forenkling.»

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Sivile som har flykta frå det krigsherja Sudan.

Sivile som har flykta frå det krigsherja Sudan.

Foto: Jok Solomun / Reuters / NTB

Sivile som har flykta frå det krigsherja Sudan.

Sivile som har flykta frå det krigsherja Sudan.

Foto: Jok Solomun / Reuters / NTB

3538
20241122
3538
20241122

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Sudan

I eit omfattande intervju i Dag og Tid 15. november diskuterer Terje Tvedt og Kaj Skagen det Tvedt meiner er grunnleggande feil ved norske tenkjemåtar. Utgangspunktet for samtalen er artikkelsamlinga hans, Norske tenkemåter – tekster 2016–2024. Tvedt kritiserer alt frå norsk bistand til Sør-Sudan, Noregs deltaking i krigane i Afghanistan, Libya og Ukraina, til pandemihandteringa og det grøne skiftet. Det er påfallande at Skagen, gjennom eit to sider langt intervju, ikkje stiller eitt einaste kritisk spørsmål.

Samlinga inneheld mykje kjent stoff, inkludert Tvedts drøfting av norsk bistand til Sør-Sudan, som Skagen løftar fram som eit hovudeksempel på Tvedts analyse av norske perspektiv. Denne framstillinga – eit sentralt kapittel i boka – har tidlegare blitt møtt med skarp kritikk frå Sør-Sudan-ekspertar som Bibiana Dahle Piene, Maren Sæbø, Ingrid Ofstad og Arve Ofstad. Likevel har Tvedt ikkje moderert eller revidert synspunkta sine. Kritikken mot Tvedt vert særleg problematisk fordi han sjølv verkar å mangle sjølvrefleksjon over eigen analyse, samstundes som han kritiserer norske aktørar for mangel på nettopp dette.

Det ligg ein tydeleg ironi i at Tvedt, medan han kritiserer norsk etnosentrisme, sjølv framstår etnosentrisk. Han hevdar at norsk bistand er prega av moralisme og «vestleg hybris», men illustrerer paradoksalt nok moralisme og hybris i eiga framstilling. Med sin bastante tone og si kategoriske avvising av kritikk speglar han den vestlege overlegenheita han sjølv meiner å utfordre.

Ifølgje Tvedt var den norske innsatsen i Sør-Sudan eit symbolprosjekt for «den humanitære stormakta Noreg», der ein trudde at norsk godvilje og oljepengar kunne løyse alle problem. Han peikar på det han meiner var ei overdriven tru på Noregs påverknadskraft og manglande refleksjon i ettertid rundt det han kallar «illusjonar».

Tvedt legg einsidig skulda på Noreg for at Sør-Sudan har blitt ein failed state. Dette vitnar om ei avgrensa forståing av kompleksiteten i det etniske og politiske landskapet, der det norske engasjementet primært var motivert av eit genuint ønske om å bidra positivt. Samtidig overser han dei positive resultata av norsk bistand, som innsats innan utdanning og helse, og arbeidet med å inkludere afrikanske akademiske stemmer i utdanningsprogramma. Ironisk nok er dette eksempel på den typen sjølvrefleksjon og vilje til læring som Tvedt meiner manglar i norsk bistandspolitikk.

Vidare overser Tvedt det primære ansvaret til lokale leiarar som Salva Kiir og Riek Machar for Sør-Sudans negative utvikling. Å redusere ein kompleks situasjon til eit spørsmål om norsk naivitet og «godheitstyranni» er ei grov forenkling. Sør-Sudan sine utfordringar har djupe historiske røter og er påverka av regionale dynamikkar, korrupsjon og maktmisbruk frå lokale aktørar. Når Tvedt konsekvent rettar kritikken mot norske NGO-ar og myndigheiter, ignorerer han også sørsudanske stemmer som framleis ønskjer norsk engasjement.

Sjølv om mykje har gått gale i Sør-Sudan, er det naudsynt med ein meir balansert diskusjon om norsk bistandspolitikk. Ei tilnærming som både kritiserer overdriven tru på eiga påverknadskraft og samtidig anerkjenner genuine forsøk på å bidra og lære av erfaringar, vil gi eit meir nyansert bilete av utfordringane og moglegheitene i norsk bistandsarbeid.

Anders Breidlid er professor ved OsloMet.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Sudan

I eit omfattande intervju i Dag og Tid 15. november diskuterer Terje Tvedt og Kaj Skagen det Tvedt meiner er grunnleggande feil ved norske tenkjemåtar. Utgangspunktet for samtalen er artikkelsamlinga hans, Norske tenkemåter – tekster 2016–2024. Tvedt kritiserer alt frå norsk bistand til Sør-Sudan, Noregs deltaking i krigane i Afghanistan, Libya og Ukraina, til pandemihandteringa og det grøne skiftet. Det er påfallande at Skagen, gjennom eit to sider langt intervju, ikkje stiller eitt einaste kritisk spørsmål.

Samlinga inneheld mykje kjent stoff, inkludert Tvedts drøfting av norsk bistand til Sør-Sudan, som Skagen løftar fram som eit hovudeksempel på Tvedts analyse av norske perspektiv. Denne framstillinga – eit sentralt kapittel i boka – har tidlegare blitt møtt med skarp kritikk frå Sør-Sudan-ekspertar som Bibiana Dahle Piene, Maren Sæbø, Ingrid Ofstad og Arve Ofstad. Likevel har Tvedt ikkje moderert eller revidert synspunkta sine. Kritikken mot Tvedt vert særleg problematisk fordi han sjølv verkar å mangle sjølvrefleksjon over eigen analyse, samstundes som han kritiserer norske aktørar for mangel på nettopp dette.

Det ligg ein tydeleg ironi i at Tvedt, medan han kritiserer norsk etnosentrisme, sjølv framstår etnosentrisk. Han hevdar at norsk bistand er prega av moralisme og «vestleg hybris», men illustrerer paradoksalt nok moralisme og hybris i eiga framstilling. Med sin bastante tone og si kategoriske avvising av kritikk speglar han den vestlege overlegenheita han sjølv meiner å utfordre.

Ifølgje Tvedt var den norske innsatsen i Sør-Sudan eit symbolprosjekt for «den humanitære stormakta Noreg», der ein trudde at norsk godvilje og oljepengar kunne løyse alle problem. Han peikar på det han meiner var ei overdriven tru på Noregs påverknadskraft og manglande refleksjon i ettertid rundt det han kallar «illusjonar».

Tvedt legg einsidig skulda på Noreg for at Sør-Sudan har blitt ein failed state. Dette vitnar om ei avgrensa forståing av kompleksiteten i det etniske og politiske landskapet, der det norske engasjementet primært var motivert av eit genuint ønske om å bidra positivt. Samtidig overser han dei positive resultata av norsk bistand, som innsats innan utdanning og helse, og arbeidet med å inkludere afrikanske akademiske stemmer i utdanningsprogramma. Ironisk nok er dette eksempel på den typen sjølvrefleksjon og vilje til læring som Tvedt meiner manglar i norsk bistandspolitikk.

Vidare overser Tvedt det primære ansvaret til lokale leiarar som Salva Kiir og Riek Machar for Sør-Sudans negative utvikling. Å redusere ein kompleks situasjon til eit spørsmål om norsk naivitet og «godheitstyranni» er ei grov forenkling. Sør-Sudan sine utfordringar har djupe historiske røter og er påverka av regionale dynamikkar, korrupsjon og maktmisbruk frå lokale aktørar. Når Tvedt konsekvent rettar kritikken mot norske NGO-ar og myndigheiter, ignorerer han også sørsudanske stemmer som framleis ønskjer norsk engasjement.

Sjølv om mykje har gått gale i Sør-Sudan, er det naudsynt med ein meir balansert diskusjon om norsk bistandspolitikk. Ei tilnærming som både kritiserer overdriven tru på eiga påverknadskraft og samtidig anerkjenner genuine forsøk på å bidra og lære av erfaringar, vil gi eit meir nyansert bilete av utfordringane og moglegheitene i norsk bistandsarbeid.

Anders Breidlid er professor ved OsloMet.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Magnus Lysberg (t.v.) og Harald Stolt Nielsen har arbeidd som krimjournalistar i Aftenposten i fleire år.

Magnus Lysberg (t.v.) og Harald Stolt Nielsen har arbeidd som krimjournalistar i Aftenposten i fleire år.

Foto: Astrid Waller

BokMeldingar

Ei vill mafiahistorie frå Noreg

Harald Stolt-Nielsen og Magnus Lysberg har skrive ei veldokumentert norsk-marokkansk mafiahistorie.

EinarHaakaas
Magnus Lysberg (t.v.) og Harald Stolt Nielsen har arbeidd som krimjournalistar i Aftenposten i fleire år.

Magnus Lysberg (t.v.) og Harald Stolt Nielsen har arbeidd som krimjournalistar i Aftenposten i fleire år.

Foto: Astrid Waller

BokMeldingar

Ei vill mafiahistorie frå Noreg

Harald Stolt-Nielsen og Magnus Lysberg har skrive ei veldokumentert norsk-marokkansk mafiahistorie.

EinarHaakaas
Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis