JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Studieopptak og skulifisering

Statsråden gjer rett i å avvise opptaksprøver som hovudveg til høgare utdanning.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik meiner det er nødvendig å styrke den vidaregåande skulen si studieførebuande rolle.

Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik meiner det er nødvendig å styrke den vidaregåande skulen si studieførebuande rolle.

Gorm Kallestad / NTB

Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik meiner det er nødvendig å styrke den vidaregåande skulen si studieførebuande rolle.

Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik meiner det er nødvendig å styrke den vidaregåande skulen si studieførebuande rolle.

Gorm Kallestad / NTB

3706
20240426
3706
20240426

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Utdanning

Professor Bjørn K. Nicolaysen skriv mykje forstandig om dei nye reglane for studieopptak i Dag og Tid 12. april. Han kritiserer med god grunn «gjennomstrøyming» som eit overordna mål for utdanningspolitikken, både i høgare utdanning og i vidaregåande opplæring. Dessverre bommar han i konklusjonen når han foreslår opptaksprøver, som attpåtil skal vere fakultetsspesifikke.

Vi er kritiske til fleire av forslaga både i opptaksmeldinga og profesjonsmeldinga. Men statsråden gjer rett i å avvise opptaksprøver som hovudveg til høgare utdanning. Han grunngir dette både med at det er ei tungvint ordning, og at det vil skape ein ny marknad for kjøp av «opptakstrening». Karakterar har sine svake sider, men dei alternativa som har vore framme i debatten, har endå fleire manglar.

«Skulen må spegle forventningar og krav ein møter i høgare utdanning.»

Ein del av forslaga vil etter kvart ytterlegare undergrave den vidaregåande skulen si rolle som studieførebuande instans. I snart 150 år har den vidaregåande skulen forvalta rolla som den viktigaste studieførebuande institusjonen. Denne oppgåva har lenge vore under press. I mange år har debatten vore prega av lettvinte forslag om å svekke krava til studiekompetanse.

Nicolaysen har nok dermed rett i at «vidaregåande ikkje lenger førebur godt for universitetsstudium». Han meiner også at overgangen frå vidaregåande til universitet ofte er «sjokkerande». Her kan det leggast til at det heller ikkje er vanskeleg å finne døme på at også overgangen frå studentliv til arbeidsliv er sjokkerande.

Den siste tidas «statsrådsstryk» har dessutan illustrert at høgare utdanning har mykje å stri med, og mykje å rydde opp i.

Det er likevel verdt å ta med at mange unge er godt rusta til lange studium og klarer seg svært bra. Men som statsråden har vore inne på i ein del samanhengar: Den store studentveksten «betyr noko for kvaliteten». Dette gjeld også for dei studiespesialiserande utdanningane i vidaregåande, der kravet om gjennomstrøyming er minst like stort som i høgare utdanning.

Det har ikkje vore mangel på reformer dei siste tiåra. Stortingsmeldingane har også vore mange. Likevel kjem det stadig meldingar frå høgare utdanning som tyder på at ein i aukande grad møter dei same problema som i vidaregåande opplæring: mangel på motivasjon og konsentrasjon, laber eigeninnsats og fråfall.

Difor er det nødvendig å styrke den vidaregåande skulen si studieførebuande rolle. Målet må vere at fleire gjennomfører krevjande studium utan at dei faglege krava blir reduserte. Dette krev endringar både i vidaregåande og i høgare utdanning.

Eit offentleg utval, Lied-utvalet (NOU 2018:15 og NOU 2019:25), foreslo ein del tiltak i så måte, men lite har skjedd. Utvalet peika mellom anna på at samspelet mellom høgare utdanning og vidaregåande skule må bli langt betre, og meir systematisk.

Etter vårt syn må krava til lærarkompetanse skjerpast. For undervisning i studiespesialiserande program er ikkje eitt års utdanning (60 studiepoeng) godt nok. Den vidaregåande skulen må i endå større grad gi elevane trening i å studere og å arbeide sjølvstendig. Skulen må spegle forventningar og krav ein møter i høgare utdanning. Dette gjeld ikkje minst evna til å lese og skrive lengre tekstar.

Universiteta må satse meir på lektorutdanninga. Masterutdanning i disiplinfag pluss praktisk-pedagogisk utdanning er det beste alternativet for undervisning i dei studieførebuande programma i vidaregåande, og ei nyttig «skulifisering».

Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik er tidlegare lektorar og tillitsvalde.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Utdanning

Professor Bjørn K. Nicolaysen skriv mykje forstandig om dei nye reglane for studieopptak i Dag og Tid 12. april. Han kritiserer med god grunn «gjennomstrøyming» som eit overordna mål for utdanningspolitikken, både i høgare utdanning og i vidaregåande opplæring. Dessverre bommar han i konklusjonen når han foreslår opptaksprøver, som attpåtil skal vere fakultetsspesifikke.

Vi er kritiske til fleire av forslaga både i opptaksmeldinga og profesjonsmeldinga. Men statsråden gjer rett i å avvise opptaksprøver som hovudveg til høgare utdanning. Han grunngir dette både med at det er ei tungvint ordning, og at det vil skape ein ny marknad for kjøp av «opptakstrening». Karakterar har sine svake sider, men dei alternativa som har vore framme i debatten, har endå fleire manglar.

«Skulen må spegle forventningar og krav ein møter i høgare utdanning.»

Ein del av forslaga vil etter kvart ytterlegare undergrave den vidaregåande skulen si rolle som studieførebuande instans. I snart 150 år har den vidaregåande skulen forvalta rolla som den viktigaste studieførebuande institusjonen. Denne oppgåva har lenge vore under press. I mange år har debatten vore prega av lettvinte forslag om å svekke krava til studiekompetanse.

Nicolaysen har nok dermed rett i at «vidaregåande ikkje lenger førebur godt for universitetsstudium». Han meiner også at overgangen frå vidaregåande til universitet ofte er «sjokkerande». Her kan det leggast til at det heller ikkje er vanskeleg å finne døme på at også overgangen frå studentliv til arbeidsliv er sjokkerande.

Den siste tidas «statsrådsstryk» har dessutan illustrert at høgare utdanning har mykje å stri med, og mykje å rydde opp i.

Det er likevel verdt å ta med at mange unge er godt rusta til lange studium og klarer seg svært bra. Men som statsråden har vore inne på i ein del samanhengar: Den store studentveksten «betyr noko for kvaliteten». Dette gjeld også for dei studiespesialiserande utdanningane i vidaregåande, der kravet om gjennomstrøyming er minst like stort som i høgare utdanning.

Det har ikkje vore mangel på reformer dei siste tiåra. Stortingsmeldingane har også vore mange. Likevel kjem det stadig meldingar frå høgare utdanning som tyder på at ein i aukande grad møter dei same problema som i vidaregåande opplæring: mangel på motivasjon og konsentrasjon, laber eigeninnsats og fråfall.

Difor er det nødvendig å styrke den vidaregåande skulen si studieførebuande rolle. Målet må vere at fleire gjennomfører krevjande studium utan at dei faglege krava blir reduserte. Dette krev endringar både i vidaregåande og i høgare utdanning.

Eit offentleg utval, Lied-utvalet (NOU 2018:15 og NOU 2019:25), foreslo ein del tiltak i så måte, men lite har skjedd. Utvalet peika mellom anna på at samspelet mellom høgare utdanning og vidaregåande skule må bli langt betre, og meir systematisk.

Etter vårt syn må krava til lærarkompetanse skjerpast. For undervisning i studiespesialiserande program er ikkje eitt års utdanning (60 studiepoeng) godt nok. Den vidaregåande skulen må i endå større grad gi elevane trening i å studere og å arbeide sjølvstendig. Skulen må spegle forventningar og krav ein møter i høgare utdanning. Dette gjeld ikkje minst evna til å lese og skrive lengre tekstar.

Universiteta må satse meir på lektorutdanninga. Masterutdanning i disiplinfag pluss praktisk-pedagogisk utdanning er det beste alternativet for undervisning i dei studieførebuande programma i vidaregåande, og ei nyttig «skulifisering».

Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik er tidlegare lektorar og tillitsvalde.

Emneknaggar

Fleire artiklar

HumorFeature

Tre tog på ei øy

Då tre 17. mai-folketog vart til eitt, måtte formannen i komiteen gå.

Maren
HumorFeature

Tre tog på ei øy

Då tre 17. mai-folketog vart til eitt, måtte formannen i komiteen gå.

Maren
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Foto: Kim E. Andreassen / UiB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Israel-boikott splittar akademia

Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.

Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!

Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!

Foto: Per Løchen /NTB

Frå matfatetKunnskap
Siri Helle

Mat på nasjonaldagen

Kva bør vi ete i dag om vi lèt årstida styre menyen?

Teikning: May Linn Clement

Kultur
Frank Tønnesen

17. mai-pengar

«Mor mi viser meg telefonen og at ho har vipsa Oskar og Tomas. Det er irriterande å sjå på ein mobil som andre held i.»

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn
President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis