Ein vanskeleg modell
Styringsmodellen for jernbanen har hatt problem frå første stund, seier Bjørne Grimsrud, direktør for Transportøkonomisk institutt.
Les også
Daverande samferdsleminister Jon Georg Dale (Frp) var heidersgjest ved gjennomslaget i Blixtunnelen i 2018. Dette er den lengste jernbanetunnelen i Norden. Da Follobanen opna i desember i fjor, viste det seg at straumkablane for returstraum var underdimensjonerte.
Foto: Tore Meek / NTB
Banesåret
Les også
Daverande samferdsleminister Jon Georg Dale (Frp) var heidersgjest ved gjennomslaget i Blixtunnelen i 2018. Dette er den lengste jernbanetunnelen i Norden. Da Follobanen opna i desember i fjor, viste det seg at straumkablane for returstraum var underdimensjonerte.
Foto: Tore Meek / NTB
Banesåret
peranders@dagogtid.no
Var jernbanereforma i 2016 vellukka eller mislukka? Det er framleis eit ope spørsmål, meiner Bjørne Grimsrud. Han er administrerande direktør for Transportøkonomisk institutt, eit sentralt fagmiljø for tenking kring samferdsle i Noreg.
– Det var heilt naudsynt å reformere den gamle strukturen med Jernbaneverket og NSB. Men har vi den rette organiseringa no? Nei, eg trur ikkje det. Det er bra at jernbanereforma no blir evaluert så ein kan trekkje betre slutningar, seier Grimsrud. Han viser til at regjeringa i juli i fjor byrja på ein stor gjennomgang av strukturen i jernbanesektoren, som lova i Hurdalsplattforma.
Eit kjernespørsmål er: Kor er det verkelege marknader, og kor er det monopol, meiner Grimsrud.
– Å lage sjølvstendige selskap som ikkje konkurrerer, men berre skal levere til kvarandre, er ikkje utan vidare meir effektivt enn den gamle hierarkiske organiseringa. Og no blir AS-forma også brukt til oppgåver som ikkje skjer i ein marknad.
Vanskeleg modell
Dei største problema med dagens jernbaneorganisering er i toppen av systemet, meiner Grimsrud. Enkelt sagt: Den politiske styringa av jernbanesektoren skal Samferdsledepartementet stå for. Under departementet ligg Jernbanedirektoratet, forvaltningsorganet som skal samordne jernbaneverksemda. På vegner av staten er det direktoratet som kjøper tenester og inngår avtalar med Bane Nor, togselskapa og andre delar av jernbanesektoren.
I teorien skal dette gje ei ryddig styring og ansvarsfordeling. Men i praksis har systemet hatt problem frå første stund, meiner Grimsrud.
–?Denne styringsmodellen er krevjande og burde vore utgreidd betre før han vart innført. Jernbanedirektoratet skal kjøpe infrastrukturtenester frå Bane Nor. Men det er jo ingen andre leverandørar direktoratet kan kjøpe dei tenestene av. Dei kan berre forhandle om pris.
– Å late som om det er ein marknad og forhandle om pris når det er berre éin kjøpar og éin tilbydar – dette systemet gjev ikkje særleg meining for meg?
– Nei, det er vanskeleg å forstå for alle. Bane Nor inngår avtaler med direktoratet om kva dei skal levere til kva pris. Men kva kan direktoratet gjere om dei ikkje leverer?
– Dei kan ikkje gå til ein annan leverandør?
– Nei. Dette er ikkje ei god styreform. No prøver ein å bruke marknadsmekanismar til oppgåver der det ikkje er ein marknad, og det er grunn til å sjå nærare på det.
Lita verksemd
Eitt av problema med å lage marknader i det norske jernbanesystemet er at dette er ei ganske lita verksemd, seier Grimsrud.
– Jernbanen står berre for 4–5 prosent av volumet på både person- og godstransport i Noreg. Jernbanen er først og fremst viktig i samspel med andre former for transport. Samfunnsvinsten avheng av ei god samordning av heile transportsystemet.
–?Opprettinga av Bane Nor skulle gje betre styring og kostnadskontroll. I 2020 slo Riksrevisjonen fast at ingen av delane har slått til?
– Nei. Bane Nor skulle levere innanfor faste styrings- og kostnadsrammer og har på ingen måte klart det. Selskapet har ikkje vist at denne organiseringa har bidrege til å halde kostnadene nede.
I det blå
Heller ikkje når det gjeld drifta av passasjertog, har jernbanereforma og konkurransen mellom togselskapa gjeve dei resultata vi vart lova, påpeikar Grimsrud.
– Solberg-regjeringa sa vi skulle spare 12 milliardar kroner på å konkurranseutsetje persontogtrafikken. Men det selskapa i praksis konkurrerte på, var kven som våga å gjette på den høgaste trafikkveksten. Resultata har vist kor krevjande det er med konkurranse i eit så komplekst og samanvove system. I tillegg vart trafikken sjølvsagt sterkt påverka av koronapandemien. Da trafikkveksten ikkje vart som lova, måtte avtalane med togselskapa reforhandlast, og det er høgst usikkert kor mykje vinst det blir.
Tid for å tenkje
I sum: Jernbanereforma vart vedteken utan ei skikkeleg vurdering av kor det var naturleg å splitte opp jernbanesektoren, kor det var reelle marknader, og kor det ikkje var det, meiner Grimsrud.
– Dette vart ikkje godt nok utgreidd på førehand. Kor var det grunnlag for konkurranse? Og kva problem er det eigentleg vi skal løyse?
– Er det på tide å gå gjennom heile organiseringa av Jernbane-Noreg på nytt?
– Kan hende er det litt tidleg. Men når vi ser at ting ikkje fungerer slik dei skal, er det grunn til å stogge opp og tenkje seg om. Det vil vere fornuftig å sjå over heile organiseringa av transportsektoren i Noreg, seier Bjørne Grimsrud.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
peranders@dagogtid.no
Var jernbanereforma i 2016 vellukka eller mislukka? Det er framleis eit ope spørsmål, meiner Bjørne Grimsrud. Han er administrerande direktør for Transportøkonomisk institutt, eit sentralt fagmiljø for tenking kring samferdsle i Noreg.
– Det var heilt naudsynt å reformere den gamle strukturen med Jernbaneverket og NSB. Men har vi den rette organiseringa no? Nei, eg trur ikkje det. Det er bra at jernbanereforma no blir evaluert så ein kan trekkje betre slutningar, seier Grimsrud. Han viser til at regjeringa i juli i fjor byrja på ein stor gjennomgang av strukturen i jernbanesektoren, som lova i Hurdalsplattforma.
Eit kjernespørsmål er: Kor er det verkelege marknader, og kor er det monopol, meiner Grimsrud.
– Å lage sjølvstendige selskap som ikkje konkurrerer, men berre skal levere til kvarandre, er ikkje utan vidare meir effektivt enn den gamle hierarkiske organiseringa. Og no blir AS-forma også brukt til oppgåver som ikkje skjer i ein marknad.
Vanskeleg modell
Dei største problema med dagens jernbaneorganisering er i toppen av systemet, meiner Grimsrud. Enkelt sagt: Den politiske styringa av jernbanesektoren skal Samferdsledepartementet stå for. Under departementet ligg Jernbanedirektoratet, forvaltningsorganet som skal samordne jernbaneverksemda. På vegner av staten er det direktoratet som kjøper tenester og inngår avtalar med Bane Nor, togselskapa og andre delar av jernbanesektoren.
I teorien skal dette gje ei ryddig styring og ansvarsfordeling. Men i praksis har systemet hatt problem frå første stund, meiner Grimsrud.
–?Denne styringsmodellen er krevjande og burde vore utgreidd betre før han vart innført. Jernbanedirektoratet skal kjøpe infrastrukturtenester frå Bane Nor. Men det er jo ingen andre leverandørar direktoratet kan kjøpe dei tenestene av. Dei kan berre forhandle om pris.
– Å late som om det er ein marknad og forhandle om pris når det er berre éin kjøpar og éin tilbydar – dette systemet gjev ikkje særleg meining for meg?
– Nei, det er vanskeleg å forstå for alle. Bane Nor inngår avtaler med direktoratet om kva dei skal levere til kva pris. Men kva kan direktoratet gjere om dei ikkje leverer?
– Dei kan ikkje gå til ein annan leverandør?
– Nei. Dette er ikkje ei god styreform. No prøver ein å bruke marknadsmekanismar til oppgåver der det ikkje er ein marknad, og det er grunn til å sjå nærare på det.
Lita verksemd
Eitt av problema med å lage marknader i det norske jernbanesystemet er at dette er ei ganske lita verksemd, seier Grimsrud.
– Jernbanen står berre for 4–5 prosent av volumet på både person- og godstransport i Noreg. Jernbanen er først og fremst viktig i samspel med andre former for transport. Samfunnsvinsten avheng av ei god samordning av heile transportsystemet.
–?Opprettinga av Bane Nor skulle gje betre styring og kostnadskontroll. I 2020 slo Riksrevisjonen fast at ingen av delane har slått til?
– Nei. Bane Nor skulle levere innanfor faste styrings- og kostnadsrammer og har på ingen måte klart det. Selskapet har ikkje vist at denne organiseringa har bidrege til å halde kostnadene nede.
I det blå
Heller ikkje når det gjeld drifta av passasjertog, har jernbanereforma og konkurransen mellom togselskapa gjeve dei resultata vi vart lova, påpeikar Grimsrud.
– Solberg-regjeringa sa vi skulle spare 12 milliardar kroner på å konkurranseutsetje persontogtrafikken. Men det selskapa i praksis konkurrerte på, var kven som våga å gjette på den høgaste trafikkveksten. Resultata har vist kor krevjande det er med konkurranse i eit så komplekst og samanvove system. I tillegg vart trafikken sjølvsagt sterkt påverka av koronapandemien. Da trafikkveksten ikkje vart som lova, måtte avtalane med togselskapa reforhandlast, og det er høgst usikkert kor mykje vinst det blir.
Tid for å tenkje
I sum: Jernbanereforma vart vedteken utan ei skikkeleg vurdering av kor det var naturleg å splitte opp jernbanesektoren, kor det var reelle marknader, og kor det ikkje var det, meiner Grimsrud.
– Dette vart ikkje godt nok utgreidd på førehand. Kor var det grunnlag for konkurranse? Og kva problem er det eigentleg vi skal løyse?
– Er det på tide å gå gjennom heile organiseringa av Jernbane-Noreg på nytt?
– Kan hende er det litt tidleg. Men når vi ser at ting ikkje fungerer slik dei skal, er det grunn til å stogge opp og tenkje seg om. Det vil vere fornuftig å sjå over heile organiseringa av transportsektoren i Noreg, seier Bjørne Grimsrud.
– No prøver ein å bruke marknadsmekanismar til oppgåver der det ikkje er ein marknad.
Bjørne Grimsrud, direktør ved TØI
Les også
Daverande samferdsleminister Jon Georg Dale (Frp) var heidersgjest ved gjennomslaget i Blixtunnelen i 2018. Dette er den lengste jernbanetunnelen i Norden. Da Follobanen opna i desember i fjor, viste det seg at straumkablane for returstraum var underdimensjonerte.
Foto: Tore Meek / NTB
Banesåret
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.