Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Ustadige kvinner og lystne menn

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
«På møyar-ord er uvisst å lite og på det som kvendi kved.»

«På møyar-ord er uvisst å lite og på det som kvendi kved.»

«På møyar-ord er uvisst å lite og på det som kvendi kved.»

«På møyar-ord er uvisst å lite og på det som kvendi kved.»

3115
20181012
3115
20181012

Den siste boka til Helene Uri, Hvem sa hva? Kvinner, menn og språk, handlar om korleis språk er forma av forholdet vårt til kjønn. Språk gjev oss roller og fordeler makt.

Og det lærer både menn og kvinner kven som har makta, kven som har stemma, kven som har rett til å vurdera, kva kriterium som ligg til grunn for ei vurdering – og kven som er objektet som skal vurderast.

Dei fleste omtalane av boka til Uri løftar fram kjønnsladde uttrykk i kvardagsspråket, slik som «sutrekjerring», og «å manna seg opp». At språk formar forholdet vårt til kjønn, dreier seg om langt meir enn dette, og handlar om kjensler, fornuft, stemmer og blikk. Ikkje minst handlar det om at språket fortel oss kva som er forventa av oss ut frå kva kjønnsorgan me tilfeldigvis måtte ha.

Hjarte og hjerne

Kva slags roller vert me fortalde at me skal fylla? For vel hundre år sidan skreiv språkforskaren Cederschiöld at «hos kvinnan dominerar känslan, hos mannen förståndet». Det logiske framhaldet er at ein kjenslevar mann er umandig, medan ei forstandig kvinne er ukvinneleg.

Når vitskapsfolk har meint at det finst eit eige «kvinnospråk», er dette akademisering av kjønnsoppfatningar som finst på latin hos Ovid for heile 2000 år sidan, og på gammalfransk hos hoffpoeten Chrétien de Troyes på 1100-talet.

Oppfatninga av kvinner som ustadige og upålitelege finst også i det norrøne visdomsdiktet Håvamål, nedskrive på 1200-talet, men sannsynlegvis langt eldre enn det. Strofe 84 fortel at «På møyar-ord er uvisst å lite og på det som kvendi kved.» Det ungjenter eller kvinner seier, skal du altså ikkje stola på.

Kven er så mottakaren, denne «du»? Dette kan ikkje vera anna enn råd frå ein mann til andre menn. Strofa har ein mannleg avsendar, ein mannleg mottakar, og eit mannleg blikk, og held fram med: «For på kvervande hjul deira hjarto var skapte, brigd i brjost var lagd.» Hjartet vårt er skapt i det som er i evig rørsle – og brigde, det som er ustadig, vart lagt i oss frå starten.

Individ eller kollektiv

Ein fransk kollega spøkte med at desse tekstane var skrivne av menn som nettopp hadde blitt dumpa av kjærasten. Det er for lettvint å plassera dette som eldre tids hemnporno, hatmeldingar og offentleg uthenging i digitale medium. At det er kvinnefiendtlege oppfatningar som framleis gjer skade, rår det ikkje tvil om.

Men desse tekstane er slett ikkje åtak på enkeltkvinner, dei er reine generaliseringar om kva kvinnenaturen er. Me er skapte på kvervande hjul, veit ikkje vårt eige beste, og seier nei når me eigentleg meiner ja. Det er dermed ingen grunn til å respektera orda våre – og det finst mellomaldertekstar som instruerer menn til å ignorera kvinners nei, leggja handa i skrittet på dei og oversjå motstanden, fordi begge snart kjem til å vera nakne og mennene tilfredsstilte.

Det kling av 2000 år med #metoo og førestillingar om ustadige kvinner, og menn som veit best og lystar mest.

Ingvild Brügger Budal er førsteamanuensis i norsk ved NLA Høgskolen i Bergen

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Den siste boka til Helene Uri, Hvem sa hva? Kvinner, menn og språk, handlar om korleis språk er forma av forholdet vårt til kjønn. Språk gjev oss roller og fordeler makt.

Og det lærer både menn og kvinner kven som har makta, kven som har stemma, kven som har rett til å vurdera, kva kriterium som ligg til grunn for ei vurdering – og kven som er objektet som skal vurderast.

Dei fleste omtalane av boka til Uri løftar fram kjønnsladde uttrykk i kvardagsspråket, slik som «sutrekjerring», og «å manna seg opp». At språk formar forholdet vårt til kjønn, dreier seg om langt meir enn dette, og handlar om kjensler, fornuft, stemmer og blikk. Ikkje minst handlar det om at språket fortel oss kva som er forventa av oss ut frå kva kjønnsorgan me tilfeldigvis måtte ha.

Hjarte og hjerne

Kva slags roller vert me fortalde at me skal fylla? For vel hundre år sidan skreiv språkforskaren Cederschiöld at «hos kvinnan dominerar känslan, hos mannen förståndet». Det logiske framhaldet er at ein kjenslevar mann er umandig, medan ei forstandig kvinne er ukvinneleg.

Når vitskapsfolk har meint at det finst eit eige «kvinnospråk», er dette akademisering av kjønnsoppfatningar som finst på latin hos Ovid for heile 2000 år sidan, og på gammalfransk hos hoffpoeten Chrétien de Troyes på 1100-talet.

Oppfatninga av kvinner som ustadige og upålitelege finst også i det norrøne visdomsdiktet Håvamål, nedskrive på 1200-talet, men sannsynlegvis langt eldre enn det. Strofe 84 fortel at «På møyar-ord er uvisst å lite og på det som kvendi kved.» Det ungjenter eller kvinner seier, skal du altså ikkje stola på.

Kven er så mottakaren, denne «du»? Dette kan ikkje vera anna enn råd frå ein mann til andre menn. Strofa har ein mannleg avsendar, ein mannleg mottakar, og eit mannleg blikk, og held fram med: «For på kvervande hjul deira hjarto var skapte, brigd i brjost var lagd.» Hjartet vårt er skapt i det som er i evig rørsle – og brigde, det som er ustadig, vart lagt i oss frå starten.

Individ eller kollektiv

Ein fransk kollega spøkte med at desse tekstane var skrivne av menn som nettopp hadde blitt dumpa av kjærasten. Det er for lettvint å plassera dette som eldre tids hemnporno, hatmeldingar og offentleg uthenging i digitale medium. At det er kvinnefiendtlege oppfatningar som framleis gjer skade, rår det ikkje tvil om.

Men desse tekstane er slett ikkje åtak på enkeltkvinner, dei er reine generaliseringar om kva kvinnenaturen er. Me er skapte på kvervande hjul, veit ikkje vårt eige beste, og seier nei når me eigentleg meiner ja. Det er dermed ingen grunn til å respektera orda våre – og det finst mellomaldertekstar som instruerer menn til å ignorera kvinners nei, leggja handa i skrittet på dei og oversjå motstanden, fordi begge snart kjem til å vera nakne og mennene tilfredsstilte.

Det kling av 2000 år med #metoo og førestillingar om ustadige kvinner, og menn som veit best og lystar mest.

Ingvild Brügger Budal er førsteamanuensis i norsk ved NLA Høgskolen i Bergen

Desse tekstane er slett ikkje åtak på enkeltkvinner, dei er reine generaliseringar om kva kvinnenaturen er.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal
Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal
Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.

Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.

Foto: Amr Abdallah Dalsh / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Uviss lagnad for Syria

Det store spørsmålet no er kva som vil skje framover i Syria, etter at opposisjonen overraskande fort tok over heile det regimekontrollerte Syria nesten utan militær motstand.

Andrea Bræin Hovig og Tayo Cittadella Jacobsen i rollene som Marianne og Tor, som møtest på Nesoddferja.

Andrea Bræin Hovig og Tayo Cittadella Jacobsen i rollene som Marianne og Tor, som møtest på Nesoddferja.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Leiken kjærleik

Alle gode ting er faktisk tre, om du lurte på om trilogien til Dag Johan Haugerud held heilt til mål.

Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.

Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

– Populisme er ikkje noko å vere redd for

Trass i dårlege meiningsmålingar har statssekretær Skjalg Fjellheim trua på at Senterpartiet har den beste politikken for Noreg.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember,  fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember, fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Foto: Sarah Meyssonnier / Reuters / NTB

Feature

Frå oskehav til lysfest

PARIS: Notre-Dame kan atter bevege, forkynne og forføre.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen
Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember,  fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember, fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Foto: Sarah Meyssonnier / Reuters / NTB

Feature

Frå oskehav til lysfest

PARIS: Notre-Dame kan atter bevege, forkynne og forføre.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis