Kommentar
Den nye teknologien utarmar oss
Dataskjermen gjer oss til overflatiske menneske, skriv Kaj Skagen.
Teikning: May Linn Clement
Stortinget har bede regjeringa tilrå at det vert installert blokkeringsfilter som hindrar tilgang til uønskt innhald på digitale nettbrett nytta av borna i barnehagar og barneskular. Blokkeringsfilter er ikkje nok. Det er sjølve dei digitale verktøya som må bort frå alle barnehagar og skular.
Utdanningsdirektoratet har alt rådd til at mobiltelefonen skal ut av klasseromma i både barneskulen, ungdomsskulen og vidaregåande skule. Eit slikt tiltak har dei alt i Frankrike, eit land med ein skrive- og lesekultur vi kan læra av. Både forsking og sunn fornuft tilseier at den konstant tilgjengelege mobilen forstyrrar merksemda og svekkjer evna til å hugsa lærestoffet.
Ein liknande tendens ser ein i foreldreoppropet for mindre skjermbruk i barneskulen, som er blitt lytta til heilt opp i regjeringa. Det er lett å skjøna at stor tilgang på skjerm og sosiale medium fører til at lesinga taper, seier statsminister Jonas Gahr Støre. Kunnskapsministeren har varsla ei tilråding som kan opna for at barneskular legg skjermane heilt vekk i undervisninga.
Skjermskrivinga
Den fyrste erfaringa mi med datamaskin var på slutten av 1980-åra, då eg redigerte tidsskriftet Arken. Nokre av bidragsytarane tok på denne tida til å nytta den nye teknologien når dei skreiv, og manuskripta deira svulma opp til det dobbelte i lengda og det mangedobbelte i logiske og grammatiske feil. Dei trudde dei skreiv betre, men skreiv i røynda dårlegare. Dei lét seg lura av teknologien.
Det same ser vi i dag i litteraturen med bandsterke bestseljarar som lir av elefantsjuke. Det går for genialitet, men er teknologisk skadd litteratur.
Digital tilgang – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.