JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur

Fart og sjølvtillit i språket

2009: Gode forfattarar skriv så dei skil seg frå kvarandre. Maria Parr sjonglerer gjerningsord på stram line i bok etter bok.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
KLOKSKAP. «I bøkene får eg alltid vere klokare enn eg eigentleg er» (Maria Parr på Diktardagar 2018).

KLOKSKAP. «I bøkene får eg alltid vere klokare enn eg eigentleg er» (Maria Parr på Diktardagar 2018).

Foto 2014: Øystein Torheim / Bergens Tidende

KLOKSKAP. «I bøkene får eg alltid vere klokare enn eg eigentleg er» (Maria Parr på Diktardagar 2018).

KLOKSKAP. «I bøkene får eg alltid vere klokare enn eg eigentleg er» (Maria Parr på Diktardagar 2018).

Foto 2014: Øystein Torheim / Bergens Tidende

2698
20190315
2698
20190315

Alt på linje sju i første kapittel i Tonje Glimmerdal (2009) dukkar det opp ein svart prikk som snart skal lage lyd. Prikken oppunder Vardetind veks til Glimmerdalens vesle dunder, som er høgt og lågt i både dalføre og målføre. Med forfattarens diskret rytmeskift glir den intense første delen over i den tenksame og inderlege andre delen.

Om ein diktar ei verd eller skriv sakprosa om verda, er dei litterære eller retoriske verkemidla dei same. Fiksjonen er skilnaden. Kva som passar seg, har med stoffet og sjangeren å gjere. Få komponerer historiene sine meir sofistikert enn Kjartan Fløgstad. Rytmen og flyten ber oppe dei nerveskjøre linjene hos Jon Fosse. Språkkunsten hos Knut Hamsun eller metaforane i kvardagslivet gjer livet surt for dei som enno stør seg til myten om at form er form og innhald noko anna.

Maria Parr (f. 1981) gjer det på sin måte i forteljingane om Lena, Trille og Tonje. Ei nærlesing av Tonje Glimmerdal røper grepet. Adjektiva er der, men dei er få: Det er så vedunderleg trist at ho vert heilt blå i magen. Vanlegare er det at verba fører ordet. Tonane dansar i blå ettermiddagsluft, kjærleikssorga var så grufull at det knaka i heile gamlehuset,

Det litterære vassmerket til Maria Parr er gjerningsorda, verba. Ho bikkar utfor bakkekanten, øyreklaffane blafrar som flagg, kjelken blinkar mot henne, Gunnvald brettar den lange kroppen ned på kjøkkenstolen, du ropar så trestammane brotnar. Og då er forfattaren framleis berre på b.

Det hender at folk berre går også i hennar dikta verd, men eitt verb er nok til å skildre korleis det står til. Tonje har subba seg bort til døra, labbar oppover Glimmerdalsvegen, skubbar sparken framover dalen, snufsar over livets elende, tuslar oppover dalen att, trampar heimover så greiner og buskar berre står og skjelv etter henne.

Skjennepreika fyller vinterlufta, vintermørkret har hengt seg fast, fjella kler av seg litt snø kvar dag, vårvinden frå dalen treffer nasen hennar.

Dette er langt frå alt. Maria Parr skriv setningar større enn orda mellom punktum, smett inn eit bokstavrim her, ein original metafor der. Tonje hallar på hovudet. Om du døyr, så kverkar eg deg. Hjartet til Tonje stuper kråke. Det er så herleg stille når han er borte, at Tonje lagar eit lukkesukk.

Slik diktar ein forfattar med språkleg fart og sjølvtillit, og som synest det er vanskeleg å skrive. Ikkje rart når ho smyg seg rundt på andre stader i grammatikken enn dei fleste gjer.

Ottar Grepstad

Ottar Grepstad er forfattar og litteraturvitar.

Neste veke:
Den norske spesialiteten

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Alt på linje sju i første kapittel i Tonje Glimmerdal (2009) dukkar det opp ein svart prikk som snart skal lage lyd. Prikken oppunder Vardetind veks til Glimmerdalens vesle dunder, som er høgt og lågt i både dalføre og målføre. Med forfattarens diskret rytmeskift glir den intense første delen over i den tenksame og inderlege andre delen.

Om ein diktar ei verd eller skriv sakprosa om verda, er dei litterære eller retoriske verkemidla dei same. Fiksjonen er skilnaden. Kva som passar seg, har med stoffet og sjangeren å gjere. Få komponerer historiene sine meir sofistikert enn Kjartan Fløgstad. Rytmen og flyten ber oppe dei nerveskjøre linjene hos Jon Fosse. Språkkunsten hos Knut Hamsun eller metaforane i kvardagslivet gjer livet surt for dei som enno stør seg til myten om at form er form og innhald noko anna.

Maria Parr (f. 1981) gjer det på sin måte i forteljingane om Lena, Trille og Tonje. Ei nærlesing av Tonje Glimmerdal røper grepet. Adjektiva er der, men dei er få: Det er så vedunderleg trist at ho vert heilt blå i magen. Vanlegare er det at verba fører ordet. Tonane dansar i blå ettermiddagsluft, kjærleikssorga var så grufull at det knaka i heile gamlehuset,

Det litterære vassmerket til Maria Parr er gjerningsorda, verba. Ho bikkar utfor bakkekanten, øyreklaffane blafrar som flagg, kjelken blinkar mot henne, Gunnvald brettar den lange kroppen ned på kjøkkenstolen, du ropar så trestammane brotnar. Og då er forfattaren framleis berre på b.

Det hender at folk berre går også i hennar dikta verd, men eitt verb er nok til å skildre korleis det står til. Tonje har subba seg bort til døra, labbar oppover Glimmerdalsvegen, skubbar sparken framover dalen, snufsar over livets elende, tuslar oppover dalen att, trampar heimover så greiner og buskar berre står og skjelv etter henne.

Skjennepreika fyller vinterlufta, vintermørkret har hengt seg fast, fjella kler av seg litt snø kvar dag, vårvinden frå dalen treffer nasen hennar.

Dette er langt frå alt. Maria Parr skriv setningar større enn orda mellom punktum, smett inn eit bokstavrim her, ein original metafor der. Tonje hallar på hovudet. Om du døyr, så kverkar eg deg. Hjartet til Tonje stuper kråke. Det er så herleg stille når han er borte, at Tonje lagar eit lukkesukk.

Slik diktar ein forfattar med språkleg fart og sjølvtillit, og som synest det er vanskeleg å skrive. Ikkje rart når ho smyg seg rundt på andre stader i grammatikken enn dei fleste gjer.

Ottar Grepstad

Ottar Grepstad er forfattar og litteraturvitar.

Neste veke:
Den norske spesialiteten

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis