JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur

Guten som ikkje ville handhelse

Kor skal grensa gå når ein elev bryt med det forventa av religiøse eller kulturelle årsaker? Ei hand på eit hjarte vart opphav til bråk.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
4449
20230707
4449
20230707

Eleven tok seg til bringa og strekte ikkje fram handa då skuleleiaren ville takke han av etter ti års skulegang. Då tok rektor tak i armen hans og drog. Deretter heldt ho ein spontan tale: «Folkens, vi bor i Norge, og vi kan ikke ha det sånn. Foreldre, vi bor i Norge. [...] Dere skal jobbe med norske kvinner, ellers lykkes dere ikke i Norge.»

Det vart bråk i det sekulære Noreg: Dette gjekk ikkje an. Alle må helse på alle, sjølv om det i nokre muslimske praksisar blir sett på som synd at ein mann rører ved ei kvinne han ikkje er gift eller i slekt med.

Sa denne hendinga noko om noko som helst anna enn rektoren sin moral som ramla ut på den store scena?

Overreaksjonen til læraren er avslørande og forvirrande. Ho er frustrert, handlar i affekt. Ho snakkar til «foreldre», meiner ho foreldra til guten eller alle foreldra i salen med søner som ikkje vil helse på kvinner?

Noko må liggje bak.

Som ved dei fleste TikTok-klipp som tek av, ser vi ikkje heile biletet. Kontekst er taparen på sosiale medium. Kanskje har handhelsing på lærarar vore ei betent sak på denne skulen i lengre tid?

Og gutar med ein annan kultur enn den norske må sjølvsagt vere like respektfulle mot kvinnelege som mot mannlege lærarar. Respekten for læraren i skulen kan ikkje variere med kjønn, religion eller kultur.

Men kor skal grensa gå når ein elev, av religiøse eller kulturelle årsaker, ikkje berre vel å bryte med det forventa, men også reknar med å bli møtt med forståing frå samfunnet? Er det mogleg å finne løysingar når forventingane frå skulen og personlege overtydingar kolliderer?

Mangt har vorte ordna med opne dialogar og sunn fornuft i dette landet: Fotballklubbar tek omsyn til muslimske spelarar når dei fastar eller må be på tidspunkt då dei eigentleg skal vere tilgjengelege for sportsleg aktivitet.

Forbodet mot ansiktsdekkjande plagg i undervisningssituasjonar kom i 2018. Det er eit sjølvsagt forbod: Både lærar og elevar må kunne sjå andletet til kvarandre. Tilrettelegging for bøn varierer frå skule til skule. Elevane har ingen rettar knytte til å få be i skuletida, og må vente til friminuttet. Nokre skular legg til rette for eit stillerom som elevane kan bruke.

Skulen har tiårs røynsler med ei pragmatisk tilnærming til slike grensetilfelle. Det var vel difor vi vart overraska over denne rektoren. Ho var ti, femten år for seint ute.

Det bør vere mogleg å ta omsyn til elevar som ikkje vil helse på kvinner, dersom skule og heim på førehand har hatt ein skikkeleg dialog med dei borna og ungdommane dette gjeld.

Om vi skal sjå heile opptrinnet i lys av alle mediesakene i etterkant, er «konfrontasjon» overskrifta. Konfrontasjon mellom islam og det sekulære Noreg. Konfrontasjon mellom personleg tru og allmenn folkeskikk. Konfrontasjon mellom muslimsk minoritet og etnisk norsk majoritet. Konfrontasjon mellom moden ungdom og umoden vaksen. Handhelsing vart gjort til ein identitetsmarkør på båe sider.

Men vart det ikkje lagt vel mykje i dette manglande handtrykket? Og vil vi ha det slik at handhelsing skal vere ein identitetsmarkør på om ein er norsk?

Den personlege fridommen vi alle har til å bruke kroppen vår til det vi vil, må stå fast.

Menn som ikkje vil handhelse på kvinner, er ikkje eit stort problem i samfunnet. Ein treng ikkje tolke det som ein personleg provokasjon. At ein rektor dreg ein ung mann i armen, er neppe representativt for norske rektorar. Men ja: Ein rektor som utbasunerer eigne skikkar i eit offentleg rom, gjer eit sterkare inntrykk enn ei roleg hand på hjartet.

Det er heller ikkje sant at om ein ikkje handhelsar på kvinner i arbeidslivet, får ein ikkje jobb, sjølv om ein nok blir lagd merke til, og ikkje på ein positiv måte. Det er diverre fleire andre glastak i arbeidslivet. Tenk berre på alkoholkulturen på jobb, som kanskje er ein identitetsmarkør på om nokon er «ein av oss». Tenk på namna du helst ikkje skal ha om du vil kome på intervju.

Det som må avgjerast no, er kor grensa skal gå for kjepphestane til skuleleiarar, og kva former for respekt for kvinnelege lærarar som er forventa av elevane.

Då må vi lytte til dei elevane som ikkje vil handhelse på kvinner, og vi må lytte til kvinnelege lærarar som ikkje kjenner seg respekterte.

Eskil Skjeldal er forfattar, teolog og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Eleven tok seg til bringa og strekte ikkje fram handa då skuleleiaren ville takke han av etter ti års skulegang. Då tok rektor tak i armen hans og drog. Deretter heldt ho ein spontan tale: «Folkens, vi bor i Norge, og vi kan ikke ha det sånn. Foreldre, vi bor i Norge. [...] Dere skal jobbe med norske kvinner, ellers lykkes dere ikke i Norge.»

Det vart bråk i det sekulære Noreg: Dette gjekk ikkje an. Alle må helse på alle, sjølv om det i nokre muslimske praksisar blir sett på som synd at ein mann rører ved ei kvinne han ikkje er gift eller i slekt med.

Sa denne hendinga noko om noko som helst anna enn rektoren sin moral som ramla ut på den store scena?

Overreaksjonen til læraren er avslørande og forvirrande. Ho er frustrert, handlar i affekt. Ho snakkar til «foreldre», meiner ho foreldra til guten eller alle foreldra i salen med søner som ikkje vil helse på kvinner?

Noko må liggje bak.

Som ved dei fleste TikTok-klipp som tek av, ser vi ikkje heile biletet. Kontekst er taparen på sosiale medium. Kanskje har handhelsing på lærarar vore ei betent sak på denne skulen i lengre tid?

Og gutar med ein annan kultur enn den norske må sjølvsagt vere like respektfulle mot kvinnelege som mot mannlege lærarar. Respekten for læraren i skulen kan ikkje variere med kjønn, religion eller kultur.

Men kor skal grensa gå når ein elev, av religiøse eller kulturelle årsaker, ikkje berre vel å bryte med det forventa, men også reknar med å bli møtt med forståing frå samfunnet? Er det mogleg å finne løysingar når forventingane frå skulen og personlege overtydingar kolliderer?

Mangt har vorte ordna med opne dialogar og sunn fornuft i dette landet: Fotballklubbar tek omsyn til muslimske spelarar når dei fastar eller må be på tidspunkt då dei eigentleg skal vere tilgjengelege for sportsleg aktivitet.

Forbodet mot ansiktsdekkjande plagg i undervisningssituasjonar kom i 2018. Det er eit sjølvsagt forbod: Både lærar og elevar må kunne sjå andletet til kvarandre. Tilrettelegging for bøn varierer frå skule til skule. Elevane har ingen rettar knytte til å få be i skuletida, og må vente til friminuttet. Nokre skular legg til rette for eit stillerom som elevane kan bruke.

Skulen har tiårs røynsler med ei pragmatisk tilnærming til slike grensetilfelle. Det var vel difor vi vart overraska over denne rektoren. Ho var ti, femten år for seint ute.

Det bør vere mogleg å ta omsyn til elevar som ikkje vil helse på kvinner, dersom skule og heim på førehand har hatt ein skikkeleg dialog med dei borna og ungdommane dette gjeld.

Om vi skal sjå heile opptrinnet i lys av alle mediesakene i etterkant, er «konfrontasjon» overskrifta. Konfrontasjon mellom islam og det sekulære Noreg. Konfrontasjon mellom personleg tru og allmenn folkeskikk. Konfrontasjon mellom muslimsk minoritet og etnisk norsk majoritet. Konfrontasjon mellom moden ungdom og umoden vaksen. Handhelsing vart gjort til ein identitetsmarkør på båe sider.

Men vart det ikkje lagt vel mykje i dette manglande handtrykket? Og vil vi ha det slik at handhelsing skal vere ein identitetsmarkør på om ein er norsk?

Den personlege fridommen vi alle har til å bruke kroppen vår til det vi vil, må stå fast.

Menn som ikkje vil handhelse på kvinner, er ikkje eit stort problem i samfunnet. Ein treng ikkje tolke det som ein personleg provokasjon. At ein rektor dreg ein ung mann i armen, er neppe representativt for norske rektorar. Men ja: Ein rektor som utbasunerer eigne skikkar i eit offentleg rom, gjer eit sterkare inntrykk enn ei roleg hand på hjartet.

Det er heller ikkje sant at om ein ikkje handhelsar på kvinner i arbeidslivet, får ein ikkje jobb, sjølv om ein nok blir lagd merke til, og ikkje på ein positiv måte. Det er diverre fleire andre glastak i arbeidslivet. Tenk berre på alkoholkulturen på jobb, som kanskje er ein identitetsmarkør på om nokon er «ein av oss». Tenk på namna du helst ikkje skal ha om du vil kome på intervju.

Det som må avgjerast no, er kor grensa skal gå for kjepphestane til skuleleiarar, og kva former for respekt for kvinnelege lærarar som er forventa av elevane.

Då må vi lytte til dei elevane som ikkje vil handhelse på kvinner, og vi må lytte til kvinnelege lærarar som ikkje kjenner seg respekterte.

Eskil Skjeldal er forfattar, teolog og fast skribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Konglebitaren – den fargerike vandraren frå nord

Naïd Mubalegh
Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Konglebitaren – den fargerike vandraren frå nord

Naïd Mubalegh

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»

Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.

Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Propaganda på agendaen

Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.

Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.

Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.

Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Fredsavtale med biverknader

Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.

I starten av krigen sa Benjamin  Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

I starten av krigen sa Benjamin Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

Foto: Amir Cohen / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ettersøkt, men på offensiven

I førre veke blei Benjamin Netanyahu etterlyst av Den internasjonale straffedomstolen i Haag. Det er kanskje det største diplomatiske nederlaget i staten Israels historie.

Morten A. Strøksnes
I starten av krigen sa Benjamin  Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

I starten av krigen sa Benjamin Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

Foto: Amir Cohen / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ettersøkt, men på offensiven

I førre veke blei Benjamin Netanyahu etterlyst av Den internasjonale straffedomstolen i Haag. Det er kanskje det største diplomatiske nederlaget i staten Israels historie.

Morten A. Strøksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis