Nake liv mellom katastrofe og håp
Kristin Berget leitar etter eit gyldig og ansvarleg språk i poesien sin. Resultatet er vent og overtydande.
Kristin Berget har skrive fleire diktsamlingar, og poesien hennar er omsett til fleire språk.
Foto: Anna Julia Granberg / Blunderbuss
Dikt
Kristin Berget:
Middelalderen. Langdikt
Cappelen Damm
I langdiktet Middelalderen er det som ein oppheld seg før eller etter ein katastrofe, i ein overgangstilstand, der livet er nake og alt må nyorienterast og byggjast opp på nytt. Lesaren møter eit språk som verkar basalt, rudimentært og enkelt, det er som ein er på jeger- og samlarstadiet: «nå serverer jeg det sure brødet på mosen enkel mat/ er alt dette tynne kveldslyset kan bære/ det muligens djupt menneskelige i dette».
Sjølv om skildringa av omgivnadene er sparsame med tidsmarkørar, og den vesle familien i andre del av diktet har brote opp og forlate huset med døra open, oppheld me oss definitivt i ei attkjenneleg samtid, nær eller fjern. I første del finst samfunn, motorvegar, skule og barnehage, og ein høyrer om kornkrise og krig ein stad i utkantane: «europas kornkamre lukka/ europas gravkamre åpna». Familien er også råka av andre tap, eit dødsfall, ein far, og dette saman med andre tap skjer seg inn og vert ført gjennom langdiktet.
Det er tap og sorg på mange nivå i boka, naturtap, tap av det menneskelege, av ritual, av menneskelege samfunn i balansert utveksling med omgivnadene. Ja, tidleg blir det referert til Nils Holgersson, barnebokklassikaren til Selma Lagerlöf, som blei forminska som straff for dyreplageri. Stjernebiletet Orion blir nemnt og prydar også omslaget. Orion syner biletet av ein jeger. Ifølgje mytane ønskte han å utrydde alle dyra på jorda og blei drepen av ein skorpion.
«Gjennom eit ope, strippa og sanseleg språk skapar Kristin Berget eit samansett poetisk univers.»
Gjennom eit ope, strippa og sanseleg språk, ispedd barneregler, blome- og plantenamn, referansar til ein Kingo-salme og til og med avskrift av fullstendige oppskrifter på rugbrød og vin, skapar Kristin Berget eit samansett poetisk univers som både er skremmande, inviterande, løfterikt og vent. Og som også formidlar håp.
Det er tydeleg at Berget leitar etter eit språk som kan gripe og evnar bere, som held og toler, tar ansvar og er gyldig for det menneskelege i mennesket. Om ein held dette språket opp mot det gjengse maktspråket ein høyrer frå politikarar, teknokratar og krigshissarar, vil ein sjå at sjølve spennet mellom desse språka rommar ein djup kritikk av den sjølvmordariske levemåten til den kapitalistiske samfunnsformasjonen.
Mot den mordariske byteverdien kan ein halde fram kråkesylvet, her i eit bilete som blir til ein slags motsett stjernehimmel i jorda: «muskovitten under mosen glitrer for ingen i mørket/ glitrer for mørket/ bare et uberettiga skinn i luftstrømminga».
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Kristin Berget:
Middelalderen. Langdikt
Cappelen Damm
I langdiktet Middelalderen er det som ein oppheld seg før eller etter ein katastrofe, i ein overgangstilstand, der livet er nake og alt må nyorienterast og byggjast opp på nytt. Lesaren møter eit språk som verkar basalt, rudimentært og enkelt, det er som ein er på jeger- og samlarstadiet: «nå serverer jeg det sure brødet på mosen enkel mat/ er alt dette tynne kveldslyset kan bære/ det muligens djupt menneskelige i dette».
Sjølv om skildringa av omgivnadene er sparsame med tidsmarkørar, og den vesle familien i andre del av diktet har brote opp og forlate huset med døra open, oppheld me oss definitivt i ei attkjenneleg samtid, nær eller fjern. I første del finst samfunn, motorvegar, skule og barnehage, og ein høyrer om kornkrise og krig ein stad i utkantane: «europas kornkamre lukka/ europas gravkamre åpna». Familien er også råka av andre tap, eit dødsfall, ein far, og dette saman med andre tap skjer seg inn og vert ført gjennom langdiktet.
Det er tap og sorg på mange nivå i boka, naturtap, tap av det menneskelege, av ritual, av menneskelege samfunn i balansert utveksling med omgivnadene. Ja, tidleg blir det referert til Nils Holgersson, barnebokklassikaren til Selma Lagerlöf, som blei forminska som straff for dyreplageri. Stjernebiletet Orion blir nemnt og prydar også omslaget. Orion syner biletet av ein jeger. Ifølgje mytane ønskte han å utrydde alle dyra på jorda og blei drepen av ein skorpion.
«Gjennom eit ope, strippa og sanseleg språk skapar Kristin Berget eit samansett poetisk univers.»
Gjennom eit ope, strippa og sanseleg språk, ispedd barneregler, blome- og plantenamn, referansar til ein Kingo-salme og til og med avskrift av fullstendige oppskrifter på rugbrød og vin, skapar Kristin Berget eit samansett poetisk univers som både er skremmande, inviterande, løfterikt og vent. Og som også formidlar håp.
Det er tydeleg at Berget leitar etter eit språk som kan gripe og evnar bere, som held og toler, tar ansvar og er gyldig for det menneskelege i mennesket. Om ein held dette språket opp mot det gjengse maktspråket ein høyrer frå politikarar, teknokratar og krigshissarar, vil ein sjå at sjølve spennet mellom desse språka rommar ein djup kritikk av den sjølvmordariske levemåten til den kapitalistiske samfunnsformasjonen.
Mot den mordariske byteverdien kan ein halde fram kråkesylvet, her i eit bilete som blir til ein slags motsett stjernehimmel i jorda: «muskovitten under mosen glitrer for ingen i mørket/ glitrer for mørket/ bare et uberettiga skinn i luftstrømminga».
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.