Kinoåret 2024 oppsummert
Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.
Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.
Foto: Norsk Film Distribusjon
Heime fyrst. Elskling av Lilja Ingolfsdottir er ein av dei beste filmane som har gått på kino i år. Filmen raska med seg premiar i Karlovy Vary for den eminente skildringa av ei kvinne som druknar i det fyrste, andre og tredje skiftet. Helga Guren er stor i rolla. Ingolfsdottir knip plassen som noregsmeister framom Dag Johan Haugeruds flotte trilogi Sex, Drømmer og Kjærlighet. Råe kvinneroller finn vi òg i dokumentaren Olfas døtre av tunisiske Kaouther Ben Hania. Historiene er hjarteskjerande. Bileta er vakre. Iblanda fiksjon er lærerik kunst.
Læring
Tyskland leia an med store filmopplevingar i år. Lærerværelset av Ilker Çatak var utruleg nervepirrande. Du kjem ikkje lenger frå Dangerous Minds. I Tyrkia er filmar om lærarar som jobbar langt heimanfrå, nærast ein eigen sjanger. Den rågode regissøren Nuri Bilge Ceylan tyr til ulike blikk i About Dry Grasses, eit sitrande, komplekst drama om ein lærar, ein elev og uvissa knytt til skuld.
Monster av japanske Hirokazu Koreeda blir fortald frå fleire perspektiv. Den japanske meisteren leiker elegant med forventingar og blindsoner i ein rørande film om to gutar og eit vart venskap i ein høgspent skulesituasjon.
Les årsbeste frå filmmeldar Brit Aksnes her.
Smerte
Ein mastodont av året var tyske Sterben av Matthias Glasner. Den drepande skildringa av ein dysfunksjonell familie var så god at ein slett ikkje var lei etter tre timar. Tolk som du vil at han er ein slags smertefull Tár møter Min pappa Toni Erdmann som du ikkje ler høgt av. Den langt vondare Zone of Interest av britiske Jonathan Glazer handla om ein tysk offiser som var kommandant i ein dødsleir i Auschwitz. Lyddesign har sjeldan vore meir grueleg treffande. Vinklinga frå dei verste er monstrøs.
Agnieszka Holland brukte utestemme og grim svartkvitt då ho skildra umenneskeleg handsaming av migrantar på grensa til EU i skogen mellom Polen og Belarus i Green Border. Nokre flyktningar er likare enn andre flyktningar. Ingen filmar gjorde meg meir rasande i år.
Underhaldning
Men gøy skal vi òg ha det på kino. Det sørgde Yorgos Lanthimos for med Poor Things, ein tullete, feministisk frankensteinfest som det er gøy at fekk Gulløva i Venezia i fjor. Gullpalmevinnaren frå 2023 underheldt òg. Fritt fall av Justine Triet var eit rått skrive rettssalsdrama med stor uro.
How to Have Sex av Molly Manning Walker er stor moro frå eit sydensk Middelhav der unge britar gjer som dei gjer. Men her òg blir det utriveleg så det held. Folk treng råda frå tittelen. Til samanlikning er Perfect Days av Wim Wenders nesten berre kos. Tyskaren tok turen til toaletta i Tokyo og laga ein skamlaust triveleg film, som blei ein av mange kjekke kinoturar i 2024, eit år som var fylt av mange sprikande kjensler.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Heime fyrst. Elskling av Lilja Ingolfsdottir er ein av dei beste filmane som har gått på kino i år. Filmen raska med seg premiar i Karlovy Vary for den eminente skildringa av ei kvinne som druknar i det fyrste, andre og tredje skiftet. Helga Guren er stor i rolla. Ingolfsdottir knip plassen som noregsmeister framom Dag Johan Haugeruds flotte trilogi Sex, Drømmer og Kjærlighet. Råe kvinneroller finn vi òg i dokumentaren Olfas døtre av tunisiske Kaouther Ben Hania. Historiene er hjarteskjerande. Bileta er vakre. Iblanda fiksjon er lærerik kunst.
Læring
Tyskland leia an med store filmopplevingar i år. Lærerværelset av Ilker Çatak var utruleg nervepirrande. Du kjem ikkje lenger frå Dangerous Minds. I Tyrkia er filmar om lærarar som jobbar langt heimanfrå, nærast ein eigen sjanger. Den rågode regissøren Nuri Bilge Ceylan tyr til ulike blikk i About Dry Grasses, eit sitrande, komplekst drama om ein lærar, ein elev og uvissa knytt til skuld.
Monster av japanske Hirokazu Koreeda blir fortald frå fleire perspektiv. Den japanske meisteren leiker elegant med forventingar og blindsoner i ein rørande film om to gutar og eit vart venskap i ein høgspent skulesituasjon.
Les årsbeste frå filmmeldar Brit Aksnes her.
Smerte
Ein mastodont av året var tyske Sterben av Matthias Glasner. Den drepande skildringa av ein dysfunksjonell familie var så god at ein slett ikkje var lei etter tre timar. Tolk som du vil at han er ein slags smertefull Tár møter Min pappa Toni Erdmann som du ikkje ler høgt av. Den langt vondare Zone of Interest av britiske Jonathan Glazer handla om ein tysk offiser som var kommandant i ein dødsleir i Auschwitz. Lyddesign har sjeldan vore meir grueleg treffande. Vinklinga frå dei verste er monstrøs.
Agnieszka Holland brukte utestemme og grim svartkvitt då ho skildra umenneskeleg handsaming av migrantar på grensa til EU i skogen mellom Polen og Belarus i Green Border. Nokre flyktningar er likare enn andre flyktningar. Ingen filmar gjorde meg meir rasande i år.
Underhaldning
Men gøy skal vi òg ha det på kino. Det sørgde Yorgos Lanthimos for med Poor Things, ein tullete, feministisk frankensteinfest som det er gøy at fekk Gulløva i Venezia i fjor. Gullpalmevinnaren frå 2023 underheldt òg. Fritt fall av Justine Triet var eit rått skrive rettssalsdrama med stor uro.
How to Have Sex av Molly Manning Walker er stor moro frå eit sydensk Middelhav der unge britar gjer som dei gjer. Men her òg blir det utriveleg så det held. Folk treng råda frå tittelen. Til samanlikning er Perfect Days av Wim Wenders nesten berre kos. Tyskaren tok turen til toaletta i Tokyo og laga ein skamlaust triveleg film, som blei ein av mange kjekke kinoturar i 2024, eit år som var fylt av mange sprikande kjensler.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.