JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Flyg høgt

Thor Magnus Tangerås skriv ujamt om naturen og teknikken i Landskap med vindturbinar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Thor Magnus Tangerås debuterte som lyrikar i 2022.

Thor Magnus Tangerås debuterte som lyrikar i 2022.

Foto: Tove K. Breistein

Thor Magnus Tangerås debuterte som lyrikar i 2022.

Thor Magnus Tangerås debuterte som lyrikar i 2022.

Foto: Tove K. Breistein

2543
20240510
2543
20240510

Lyrikk

Thor Magnus Tangerås:

Landskap med vindturbinar

Samlaget

Om poesien i det heile teke kan vera aktuell, må det gjelda for den nye diktsamlinga til Thor Magnus Tangerås, Landskap med vindturbinar. På sitt spesielle vis kastar han seg inn i debatten om vindturbinar i norsk natur.

Vel, debatt og debatt, det er trass i alt poesi det dreiar seg om. Men i alle høve kan samlinga lesast som eit innlegg i den pågåande ordtevlinga om skadane turbinane påfører naturen.

Morosamt

Tittelen er nok meint konkret; dikt-eget rører seg i landskap med vindturbinar, som mellom anna vert skildra gjennom komiske pastisjar over kjende dikt som Goethes «Vandringsmanns nattvise» og elles over einskilddikt frå Arne Garborgs Haugtussa.

Morosamt er det, men ikkje god poesi: «Fraa deg, du Heid og bleike Myr/ med Bukkeblad,/ der Hegre steig og Heilo flaug,/ eg tek mitt Kvad.» Det er tydeleg at Tangerås har teke på seg brillene til satirikaren og ser verda på skeive gjennom dei, som i «Rolf Jacobsen remix»: «Dei et av heiane mine./ Tretten hundre turbinar kom og åt av fjella mine./ Gud hjelpe oss for ein skapnad på dei. Hovud/ med berre eitt auge og tre armar.»

Tvisyn

Det er noko litt for «flinkt» over desse dikta; det er den postmoderne diktaren som har oversyn over litteraturhistoria og kan velja og vraka på øvste hylle, utan vidare forplikting. Det farlege med satiren er at han kan verta totalitær, slik at tvisynet (som tvillaust finst her) mellom det positive og det negative med teknikken vert utlikna. Hjå Rolf Jacobsen fanst det òg eit slikt tvisyn, men då med eit alvor og ein formsans som ein ikkje finn hjå Tangerås.

Heldigvis står ikkje dei satiriske dikta åleine, for meir lødig poesi har òg fått plass i boka, særleg i siste bolken: «du får ikkje gå/ vidare/ før du har/ løyst bok-/ finkens gåte:/ eg breier vengene i vinden/ men er ikkje ein fugl». Mange meiner at det særleg er fuglane som tek størst skade av turbinane. Fuglar har ein sentral plass i samlinga, og fugledikta er mellom dei mest vellukka. Som i den førre boka held Tangerås fram praksisen med einskilde typografisk eksperimentelle dikt, men desse høyrer ikkje til dei mest interessante.

La oss runda av med eit godt fugledikt: «Stakkars Dei/ fjellfrydefulle, nutnytande og villmarkmætande/ Stakkars Dei/ skogsæle, eng-elskande og glennegledefylte/ Stakkars Dei/ som er bergtekne av alt det dei ikkje vil berga».

Kjetil Berthelsen

Kjetil Berthelsen er litteraturvitar.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Lyrikk

Thor Magnus Tangerås:

Landskap med vindturbinar

Samlaget

Om poesien i det heile teke kan vera aktuell, må det gjelda for den nye diktsamlinga til Thor Magnus Tangerås, Landskap med vindturbinar. På sitt spesielle vis kastar han seg inn i debatten om vindturbinar i norsk natur.

Vel, debatt og debatt, det er trass i alt poesi det dreiar seg om. Men i alle høve kan samlinga lesast som eit innlegg i den pågåande ordtevlinga om skadane turbinane påfører naturen.

Morosamt

Tittelen er nok meint konkret; dikt-eget rører seg i landskap med vindturbinar, som mellom anna vert skildra gjennom komiske pastisjar over kjende dikt som Goethes «Vandringsmanns nattvise» og elles over einskilddikt frå Arne Garborgs Haugtussa.

Morosamt er det, men ikkje god poesi: «Fraa deg, du Heid og bleike Myr/ med Bukkeblad,/ der Hegre steig og Heilo flaug,/ eg tek mitt Kvad.» Det er tydeleg at Tangerås har teke på seg brillene til satirikaren og ser verda på skeive gjennom dei, som i «Rolf Jacobsen remix»: «Dei et av heiane mine./ Tretten hundre turbinar kom og åt av fjella mine./ Gud hjelpe oss for ein skapnad på dei. Hovud/ med berre eitt auge og tre armar.»

Tvisyn

Det er noko litt for «flinkt» over desse dikta; det er den postmoderne diktaren som har oversyn over litteraturhistoria og kan velja og vraka på øvste hylle, utan vidare forplikting. Det farlege med satiren er at han kan verta totalitær, slik at tvisynet (som tvillaust finst her) mellom det positive og det negative med teknikken vert utlikna. Hjå Rolf Jacobsen fanst det òg eit slikt tvisyn, men då med eit alvor og ein formsans som ein ikkje finn hjå Tangerås.

Heldigvis står ikkje dei satiriske dikta åleine, for meir lødig poesi har òg fått plass i boka, særleg i siste bolken: «du får ikkje gå/ vidare/ før du har/ løyst bok-/ finkens gåte:/ eg breier vengene i vinden/ men er ikkje ein fugl». Mange meiner at det særleg er fuglane som tek størst skade av turbinane. Fuglar har ein sentral plass i samlinga, og fugledikta er mellom dei mest vellukka. Som i den førre boka held Tangerås fram praksisen med einskilde typografisk eksperimentelle dikt, men desse høyrer ikkje til dei mest interessante.

La oss runda av med eit godt fugledikt: «Stakkars Dei/ fjellfrydefulle, nutnytande og villmarkmætande/ Stakkars Dei/ skogsæle, eng-elskande og glennegledefylte/ Stakkars Dei/ som er bergtekne av alt det dei ikkje vil berga».

Kjetil Berthelsen

Kjetil Berthelsen er litteraturvitar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Gunhild AlvikNyborg

FHI svikter sitt samfunnsoppdrag

«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis