Jernbanen har for dårleg punktlegskap
– Vi har sett i verk ei rekkje tiltak som saman skal fornye jernbanen og redusere forseinkingane og innstillingane på sikt.
Sverre Kjenne er konserndirektør for Digitalisering og teknologi i Bane Nor.
Foto: Aksel Jermstad / Bane Nor
Les også
Stykkevis og delt
Les også
Biletet syner Blixtunnelen på Follobanen rett før opninga i desember 2022. Nokre dagar etter vart tunnelen stengd på grunn av varmgang i kablane. Opprettinga skal vare til desember i år.
Foto: Terje Pedersen / NTB
Det er mange grunnar til at toget ikkje går når det skal i Noreg.
Les også
Stykkevis og delt
Les også
Biletet syner Blixtunnelen på Follobanen rett før opninga i desember 2022. Nokre dagar etter vart tunnelen stengd på grunn av varmgang i kablane. Opprettinga skal vare til desember i år.
Foto: Terje Pedersen / NTB
Det er mange grunnar til at toget ikkje går når det skal i Noreg.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Samferdsel
Nyleg presenterte Riksrevisjonen rapporten sin om situasjonen på norsk jernbane. Konklusjonen overraskar ingen: For få tog går i rute.
Dag og Tid hadde ein gjennomgang av rapporten i førre veke, «Politiske signalfeil».
Riksrevisjonens rapport peikar på at medan Bane Nor har fått meir pengar, har talet på forseinkingar og innstilte avgangar auka. Det gjeld både for godstrafikken og persontransporten på skjener.
Så kan vi stille oss spørsmåla om kvifor infrastrukturen er for dårleg, og korleis skal vi løyse problema? Riksrevisjonen peikar på ei kjend problemstilling. Politikarane har løyvd mykje til jernbane dei siste åra, men det meste av dette har vore øyremerkt til dei store utbyggingsprosjekta.
Talet på togavgangar har auka betydeleg over tid. Det har ført til at det er sprengt kapasitet på fleire strekningar. Den store trafikkmengda har ført til at gammal og utdatert jernbane blir sliten ned raskare enn vi klarer å fikse han. Det har resultert i at vedlikehaldsetterslepet har auka kvart einaste år – og også vil gjere det i 2024.
Derfor er vi glade for at politikarane no har signalisert at dei vil bruke langt meir til vedlikehald og fornying av den gamle jernbanen vår dei næraste åra. Det er klokt om vi skal få meir punktlege persontog.
Rundt 94 prosent av norsk jernbane er strekningar med berre eitt spor. Vi må balansere ønsket om mange togavgangar mot målet om høg punktlegskap. Samtidig er vi i gang med svært mange tiltak for å betre punktlegskapen. Men dette er eit arbeid som vil ta tid, dette lèt seg ikkje fikse i løpet av nokre få år.
Som alle med hus, bil eller båt veit: Behovet for vedlikehald tek aldri slutt. Derfor har vi sett i verk ei rekkje tiltak som saman skal fornye jernbanen og redusere forseinkingane og innstillingane på sikt.
Eitt av dei er blant dei største digitaliseringsprosjekta i landet, kalla ERTMS (European Rail Traffic Management System). Fleire av forseinkingane og innstillingane skjer fordi vi har gamle og utdaterte signalanlegg. Dei skal erstattast av eitt felles digitalt system, som blir innført på heile den norske jernbanen. Nytt signalanlegg vil gi ein meir driftsstabil og robust jernbane. Overgangen til det digitale signalsystemet er komplekst og krevjande, men heilt nødvendig. Det er ei stor og særs tidkrevjande utbygging: Vi skal gradvis byggje ut og forbetre punktlegskapen strekning for strekning.
Samtidig held vi ved like der det er størst slitasje. Vi monterer sensorar langs spora som viser når vi må fikse eller byte ut delar – og som gir oss beskjed før noko går sund. Vi sikrar stadig meir av skjenegangen mot flaum og ras, varmar opp sporvekslarar om vinteren, og vi samarbeider med togselskapa for å halde fleire avgangar i rute.
Vi ser at tiltak som allereie er gjennomførte, styrkjer togtrafikken:
Hausten 2023 opna eit nytt dobbeltspor mellom Eidsvoll og Langset. Follobanen har også bidrege til langt betre punktlegskap på Østfoldbanen, trass i mange og store startvanskar i Blixtunnelen. Det nye dobbeltsporet mellom Bergen og Arna har også auka punktlegskapen betydeleg på strekninga etter opninga i mai.
I tillegg har vi planar om å byggje ut fleire kryssingsspor, altså korte strekningar med dobbeltspor der tog kan passere kvarandre. Dette gjer vi for å auke kapasiteten for persontog og godstog, og samtidig få fleire tog i rute. Det er viktig for å styrkje den berekraftige og utsleppsfrie jernbanen.
Sverre Kjenne er konserndirektør for digitalisering og teknologi i Bane Nor.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Samferdsel
Nyleg presenterte Riksrevisjonen rapporten sin om situasjonen på norsk jernbane. Konklusjonen overraskar ingen: For få tog går i rute.
Dag og Tid hadde ein gjennomgang av rapporten i førre veke, «Politiske signalfeil».
Riksrevisjonens rapport peikar på at medan Bane Nor har fått meir pengar, har talet på forseinkingar og innstilte avgangar auka. Det gjeld både for godstrafikken og persontransporten på skjener.
Så kan vi stille oss spørsmåla om kvifor infrastrukturen er for dårleg, og korleis skal vi løyse problema? Riksrevisjonen peikar på ei kjend problemstilling. Politikarane har løyvd mykje til jernbane dei siste åra, men det meste av dette har vore øyremerkt til dei store utbyggingsprosjekta.
Talet på togavgangar har auka betydeleg over tid. Det har ført til at det er sprengt kapasitet på fleire strekningar. Den store trafikkmengda har ført til at gammal og utdatert jernbane blir sliten ned raskare enn vi klarer å fikse han. Det har resultert i at vedlikehaldsetterslepet har auka kvart einaste år – og også vil gjere det i 2024.
Derfor er vi glade for at politikarane no har signalisert at dei vil bruke langt meir til vedlikehald og fornying av den gamle jernbanen vår dei næraste åra. Det er klokt om vi skal få meir punktlege persontog.
Rundt 94 prosent av norsk jernbane er strekningar med berre eitt spor. Vi må balansere ønsket om mange togavgangar mot målet om høg punktlegskap. Samtidig er vi i gang med svært mange tiltak for å betre punktlegskapen. Men dette er eit arbeid som vil ta tid, dette lèt seg ikkje fikse i løpet av nokre få år.
Som alle med hus, bil eller båt veit: Behovet for vedlikehald tek aldri slutt. Derfor har vi sett i verk ei rekkje tiltak som saman skal fornye jernbanen og redusere forseinkingane og innstillingane på sikt.
Eitt av dei er blant dei største digitaliseringsprosjekta i landet, kalla ERTMS (European Rail Traffic Management System). Fleire av forseinkingane og innstillingane skjer fordi vi har gamle og utdaterte signalanlegg. Dei skal erstattast av eitt felles digitalt system, som blir innført på heile den norske jernbanen. Nytt signalanlegg vil gi ein meir driftsstabil og robust jernbane. Overgangen til det digitale signalsystemet er komplekst og krevjande, men heilt nødvendig. Det er ei stor og særs tidkrevjande utbygging: Vi skal gradvis byggje ut og forbetre punktlegskapen strekning for strekning.
Samtidig held vi ved like der det er størst slitasje. Vi monterer sensorar langs spora som viser når vi må fikse eller byte ut delar – og som gir oss beskjed før noko går sund. Vi sikrar stadig meir av skjenegangen mot flaum og ras, varmar opp sporvekslarar om vinteren, og vi samarbeider med togselskapa for å halde fleire avgangar i rute.
Vi ser at tiltak som allereie er gjennomførte, styrkjer togtrafikken:
Hausten 2023 opna eit nytt dobbeltspor mellom Eidsvoll og Langset. Follobanen har også bidrege til langt betre punktlegskap på Østfoldbanen, trass i mange og store startvanskar i Blixtunnelen. Det nye dobbeltsporet mellom Bergen og Arna har også auka punktlegskapen betydeleg på strekninga etter opninga i mai.
I tillegg har vi planar om å byggje ut fleire kryssingsspor, altså korte strekningar med dobbeltspor der tog kan passere kvarandre. Dette gjer vi for å auke kapasiteten for persontog og godstog, og samtidig få fleire tog i rute. Det er viktig for å styrkje den berekraftige og utsleppsfrie jernbanen.
Sverre Kjenne er konserndirektør for digitalisering og teknologi i Bane Nor.
Les også
Stykkevis og delt
Les også
Biletet syner Blixtunnelen på Follobanen rett før opninga i desember 2022. Nokre dagar etter vart tunnelen stengd på grunn av varmgang i kablane. Opprettinga skal vare til desember i år.
Foto: Terje Pedersen / NTB
Det er mange grunnar til at toget ikkje går når det skal i Noreg.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.
Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.
Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB
Fredsavtale med biverknader
Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.
President Donald Trump og budsjettdirektøren hans, Russel Vought, held pressekonferanse i Det kvite huset i Washington i 2019. No får Vought på ny denne jobben. I mellomtida har han vore sentral i Project 2025.
Foto: Evan Vucci / AP / NTB
Project 2025 – ein plan for omforming av USA
Les eit utval av politikkframlegga her.
Thomas Hylland Eriksen fotografert i samband med utgjevinga av boka Appenes planet i 2021.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
«Eit førebilete på den offentlege intellektuelle som ujålete og usnobba ytra seg i ålmenta.»
Thomas Hylland Eriksen (1962–2024)