JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Jernbanen har for dårleg punktlegskap

– Vi har sett i verk ei rekkje tiltak som saman skal fornye jernbanen og redusere forseinkingane og innstillingane på sikt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Sverre Kjenne er konserndirektør for Digitalisering og teknologi i Bane Nor.

Sverre Kjenne er konserndirektør for Digitalisering og teknologi i Bane Nor.

Foto: Aksel Jermstad / Bane Nor

Sverre Kjenne er konserndirektør for Digitalisering og teknologi i Bane Nor.

Sverre Kjenne er konserndirektør for Digitalisering og teknologi i Bane Nor.

Foto: Aksel Jermstad / Bane Nor

3665
20240621
3665
20240621

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Samferdsel

Nyleg presenterte Riksrevisjonen rapporten sin om situasjonen på norsk jernbane. Konklusjonen overraskar ingen: For få tog går i rute.

Dag og Tid hadde ein gjennomgang av rapporten i førre veke, «Politiske signalfeil».

Riksrevisjonens rapport peikar på at medan Bane Nor har fått meir pengar, har talet på forseinkingar og innstilte avgangar auka. Det gjeld både for godstrafikken og persontransporten på skjener.

Så kan vi stille oss spørsmåla om kvifor infrastrukturen er for dårleg, og korleis skal vi løyse problema? Riksrevisjonen peikar på ei kjend problemstilling. Politikarane har løyvd mykje til jernbane dei siste åra, men det meste av dette har vore øyremerkt til dei store utbyggingsprosjekta.

Talet på togavgangar har auka betydeleg over tid. Det har ført til at det er sprengt kapasitet på fleire strekningar. Den store trafikkmengda har ført til at gammal og utdatert jernbane blir sliten ned raskare enn vi klarer å fikse han. Det har resultert i at vedlikehaldsetterslepet har auka kvart einaste år – og også vil gjere det i 2024.

Derfor er vi glade for at politikarane no har signalisert at dei vil bruke langt meir til vedlikehald og fornying av den gamle jernbanen vår dei næraste åra. Det er klokt om vi skal få meir punktlege persontog.

Rundt 94 prosent av norsk jernbane er strekningar med berre eitt spor. Vi må balansere ønsket om mange togavgangar mot målet om høg punktlegskap. Samtidig er vi i gang med svært mange tiltak for å betre punktlegskapen. Men dette er eit arbeid som vil ta tid, dette lèt seg ikkje fikse i løpet av nokre få år.

Som alle med hus, bil eller båt veit: Behovet for vedlikehald tek aldri slutt. Derfor har vi sett i verk ei rekkje tiltak som saman skal fornye jernbanen og redusere forseinkingane og innstillingane på sikt.

Eitt av dei er blant dei største digitaliseringsprosjekta i landet, kalla ERTMS (European Rail Traffic Management System). Fleire av forseinkingane og innstillingane skjer fordi vi har gamle og utdaterte signalanlegg. Dei skal erstattast av eitt felles digitalt system, som blir innført på heile den norske jernbanen. Nytt signalanlegg vil gi ein meir driftsstabil og robust jernbane. Overgangen til det digitale signalsystemet er komplekst og krevjande, men heilt nødvendig. Det er ei stor og særs tidkrevjande utbygging: Vi skal gradvis byggje ut og forbetre punktlegskapen strekning for strekning.

Samtidig held vi ved like der det er størst slitasje. Vi monterer sensorar langs spora som viser når vi må fikse eller byte ut delar – og som gir oss beskjed før noko går sund. Vi sikrar stadig meir av skjenegangen mot flaum og ras, varmar opp sporvekslarar om vinteren, og vi samarbeider med togselskapa for å halde fleire avgangar i rute.

Vi ser at tiltak som allereie er gjennomførte, styrkjer togtrafikken:

Hausten 2023 opna eit nytt dobbeltspor mellom Eidsvoll og Langset. Follobanen har også bidrege til langt betre punktlegskap på Østfoldbanen, trass i mange og store startvanskar i Blixtunnelen. Det nye dobbeltsporet mellom Bergen og Arna har også auka punktlegskapen betydeleg på strekninga etter opninga i mai.

I tillegg har vi planar om å byggje ut fleire kryssingsspor, altså korte strekningar med dobbeltspor der tog kan passere kvarandre. Dette gjer vi for å auke kapasiteten for persontog og godstog, og samtidig få fleire tog i rute. Det er viktig for å styrkje den berekraftige og utsleppsfrie jernbanen.

Sverre Kjenne er konserndirektør for digitalisering og teknologi i Bane Nor.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Samferdsel

Nyleg presenterte Riksrevisjonen rapporten sin om situasjonen på norsk jernbane. Konklusjonen overraskar ingen: For få tog går i rute.

Dag og Tid hadde ein gjennomgang av rapporten i førre veke, «Politiske signalfeil».

Riksrevisjonens rapport peikar på at medan Bane Nor har fått meir pengar, har talet på forseinkingar og innstilte avgangar auka. Det gjeld både for godstrafikken og persontransporten på skjener.

Så kan vi stille oss spørsmåla om kvifor infrastrukturen er for dårleg, og korleis skal vi løyse problema? Riksrevisjonen peikar på ei kjend problemstilling. Politikarane har løyvd mykje til jernbane dei siste åra, men det meste av dette har vore øyremerkt til dei store utbyggingsprosjekta.

Talet på togavgangar har auka betydeleg over tid. Det har ført til at det er sprengt kapasitet på fleire strekningar. Den store trafikkmengda har ført til at gammal og utdatert jernbane blir sliten ned raskare enn vi klarer å fikse han. Det har resultert i at vedlikehaldsetterslepet har auka kvart einaste år – og også vil gjere det i 2024.

Derfor er vi glade for at politikarane no har signalisert at dei vil bruke langt meir til vedlikehald og fornying av den gamle jernbanen vår dei næraste åra. Det er klokt om vi skal få meir punktlege persontog.

Rundt 94 prosent av norsk jernbane er strekningar med berre eitt spor. Vi må balansere ønsket om mange togavgangar mot målet om høg punktlegskap. Samtidig er vi i gang med svært mange tiltak for å betre punktlegskapen. Men dette er eit arbeid som vil ta tid, dette lèt seg ikkje fikse i løpet av nokre få år.

Som alle med hus, bil eller båt veit: Behovet for vedlikehald tek aldri slutt. Derfor har vi sett i verk ei rekkje tiltak som saman skal fornye jernbanen og redusere forseinkingane og innstillingane på sikt.

Eitt av dei er blant dei største digitaliseringsprosjekta i landet, kalla ERTMS (European Rail Traffic Management System). Fleire av forseinkingane og innstillingane skjer fordi vi har gamle og utdaterte signalanlegg. Dei skal erstattast av eitt felles digitalt system, som blir innført på heile den norske jernbanen. Nytt signalanlegg vil gi ein meir driftsstabil og robust jernbane. Overgangen til det digitale signalsystemet er komplekst og krevjande, men heilt nødvendig. Det er ei stor og særs tidkrevjande utbygging: Vi skal gradvis byggje ut og forbetre punktlegskapen strekning for strekning.

Samtidig held vi ved like der det er størst slitasje. Vi monterer sensorar langs spora som viser når vi må fikse eller byte ut delar – og som gir oss beskjed før noko går sund. Vi sikrar stadig meir av skjenegangen mot flaum og ras, varmar opp sporvekslarar om vinteren, og vi samarbeider med togselskapa for å halde fleire avgangar i rute.

Vi ser at tiltak som allereie er gjennomførte, styrkjer togtrafikken:

Hausten 2023 opna eit nytt dobbeltspor mellom Eidsvoll og Langset. Follobanen har også bidrege til langt betre punktlegskap på Østfoldbanen, trass i mange og store startvanskar i Blixtunnelen. Det nye dobbeltsporet mellom Bergen og Arna har også auka punktlegskapen betydeleg på strekninga etter opninga i mai.

I tillegg har vi planar om å byggje ut fleire kryssingsspor, altså korte strekningar med dobbeltspor der tog kan passere kvarandre. Dette gjer vi for å auke kapasiteten for persontog og godstog, og samtidig få fleire tog i rute. Det er viktig for å styrkje den berekraftige og utsleppsfrie jernbanen.

Sverre Kjenne er konserndirektør for digitalisering og teknologi i Bane Nor.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Konglebitaren – den fargerike vandraren frå nord

Naïd Mubalegh
Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Konglebitaren – den fargerike vandraren frå nord

Naïd Mubalegh

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»

Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.

Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Propaganda på agendaen

Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.

Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.

Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.

Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Fredsavtale med biverknader

Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.

I starten av krigen sa Benjamin  Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

I starten av krigen sa Benjamin Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

Foto: Amir Cohen / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ettersøkt, men på offensiven

I førre veke blei Benjamin Netanyahu etterlyst av Den internasjonale straffedomstolen i Haag. Det er kanskje det største diplomatiske nederlaget i staten Israels historie.

Morten A. Strøksnes
I starten av krigen sa Benjamin  Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

I starten av krigen sa Benjamin Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

Foto: Amir Cohen / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ettersøkt, men på offensiven

I førre veke blei Benjamin Netanyahu etterlyst av Den internasjonale straffedomstolen i Haag. Det er kanskje det største diplomatiske nederlaget i staten Israels historie.

Morten A. Strøksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis