Over alle haugar
I dag skal me sjå nærare på eit hauggamalt ord som slett ikkje er moge for skraphaugen. Om ordet er kongen på haugen, er vanskeleg å seia, i alle fall no som snøhaugar flest er borte. Ja, for det er vel snøhaugar som eignar seg best til slik leik? Sandhaugar, grushaugar og slagghaugar kan òg høva. Det er litt verre med kvisthaugar, komposthaugar og møkhaugar.
Som me alle veit, viser haug til ei høgd i terrenget, helst ei rundvoren og måteleg låg eller lita høgd. Høge fjell har sjeldan haug i namnet. Eit av dei som har det, er Heimdalhaugen nord i Grong kommune (1159 moh.). Men det skortar ikkje på haugar her i landet. Haug er eit overlag vanleg grunnord i norske stadnamn. Her finst usamansette former som Haug, Hauge, Haugar, Hauger, Haugen og Haugan(e), og samansette former som Haugastøl, Haugesund og Haugalandet. Ordet kan òg vera sistelekk, som i Ullandhaug og Hegdehaugen. Som ventande er, heng haug i hop med adjektivet høg (og engelsk high, tysk hoch og so bortetter).
Me kan verta borte bak ein haug og vera over alle haugar. Nokre nyttar «bort i haugane» på same måten som dei nyttar «bort i hampen», «bort i veggene» og liknande: «Tenk å vera so bort i haugane tåpeleg!» I tillegg til dei haugane som tida og naturkreftene har laga til, finst det haugar som folk har fått i stand sjølve. Dei haugar opp veden, kjøper ein haug med bøker eller får gåver i haugevis. Kleda ligg i ein haug på golvet. Me kan erva ein haug med pengar, men dei handfaste pengehaugane ser me lite til i dag. Har dei hamna på historias skraphaug?
Lat oss endeleg ikkje gløyma gravhaugane. Å leggja folk i haug er ikkje vanleg lenger, i staden set me fagfolk til å granska og grava ut dei haugane som alt finst. Enn om dei støyter på haugfolk! Haugfolk, haugbonde og liknande haug-nemningar har vore nytta på ulike måtar. Stundom har dei vist til den fyrste rydningsmannen på garden, rudkallen, som budde i ættehaugen og fylgde med på dei som kom etter. Men haug-orda har òg vore nytta om underjordsfolk i vidare meining – og som utnamn (jf. Haugtussa, der synske Veslemøy på folkemunne vert heitande Haugtussa). Merk elles at haugteken har fått ein litt annan lagnad enn bergteken. Me kan verta bergtekne av musikk, til dømes, men kan me verta haugtekne?
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
I dag skal me sjå nærare på eit hauggamalt ord som slett ikkje er moge for skraphaugen. Om ordet er kongen på haugen, er vanskeleg å seia, i alle fall no som snøhaugar flest er borte. Ja, for det er vel snøhaugar som eignar seg best til slik leik? Sandhaugar, grushaugar og slagghaugar kan òg høva. Det er litt verre med kvisthaugar, komposthaugar og møkhaugar.
Som me alle veit, viser haug til ei høgd i terrenget, helst ei rundvoren og måteleg låg eller lita høgd. Høge fjell har sjeldan haug i namnet. Eit av dei som har det, er Heimdalhaugen nord i Grong kommune (1159 moh.). Men det skortar ikkje på haugar her i landet. Haug er eit overlag vanleg grunnord i norske stadnamn. Her finst usamansette former som Haug, Hauge, Haugar, Hauger, Haugen og Haugan(e), og samansette former som Haugastøl, Haugesund og Haugalandet. Ordet kan òg vera sistelekk, som i Ullandhaug og Hegdehaugen. Som ventande er, heng haug i hop med adjektivet høg (og engelsk high, tysk hoch og so bortetter).
Me kan verta borte bak ein haug og vera over alle haugar. Nokre nyttar «bort i haugane» på same måten som dei nyttar «bort i hampen», «bort i veggene» og liknande: «Tenk å vera so bort i haugane tåpeleg!» I tillegg til dei haugane som tida og naturkreftene har laga til, finst det haugar som folk har fått i stand sjølve. Dei haugar opp veden, kjøper ein haug med bøker eller får gåver i haugevis. Kleda ligg i ein haug på golvet. Me kan erva ein haug med pengar, men dei handfaste pengehaugane ser me lite til i dag. Har dei hamna på historias skraphaug?
Lat oss endeleg ikkje gløyma gravhaugane. Å leggja folk i haug er ikkje vanleg lenger, i staden set me fagfolk til å granska og grava ut dei haugane som alt finst. Enn om dei støyter på haugfolk! Haugfolk, haugbonde og liknande haug-nemningar har vore nytta på ulike måtar. Stundom har dei vist til den fyrste rydningsmannen på garden, rudkallen, som budde i ættehaugen og fylgde med på dei som kom etter. Men haug-orda har òg vore nytta om underjordsfolk i vidare meining – og som utnamn (jf. Haugtussa, der synske Veslemøy på folkemunne vert heitande Haugtussa). Merk elles at haugteken har fått ein litt annan lagnad enn bergteken. Me kan verta bergtekne av musikk, til dømes, men kan me verta haugtekne?
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Fleire artiklar
Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.
Foto: Erika Hebbert
Sterkt om livsløgn og overleving
Gode skodespelarprestasjonar i intens kamp på liv og død.
Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.
Foto: Stephane De Sakutin / Reuters / NTB
Ny statsminister med gjeld, utan budsjett
No lyt alt skje raskt i fransk politikk for å avverje nye kriser.
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.
Foto: Thomas Fure / NTB
– No ser me effekten av færre politifolk
Det er mykje regjeringa kunne gjort som dei ikkje har gjort. Me er ikkje imponerte, seier Helge André Njåstad (FrP).
Den oppdaterte boka om rettens ironi er ei samling av tekstar frå Rune Slagstad gjennom førti år.
Foto: André Johansen / Pax Forlag
Jussen som styringsverktøy
Rettens ironi, no i fjerde og utvida utgåve, har for lengst blitt ein klassikar i norsk idé- og rettshistorie.
Finn Olstad har doktorgrad i historie og er tidlegare professor ved Seksjon for kultur og samfunn ved Noregs idrettshøgskule.
Foto: Edvard Thorup
Det nye klassesamfunnet
Finn Olstads nye bok er eit lettlese innspel til ei sårt tiltrengd innsikt i skilnaden mellom fakta og ideologi.