JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Antydingas kunst

Bachs cellosuitar er ånda sin triumf over materien.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Utsnitt av stilleben med mat og musikkinstrument (cello til høgre) av Pieter Claesz (ca. 1597–1660).

Utsnitt av stilleben med mat og musikkinstrument (cello til høgre) av Pieter Claesz (ca. 1597–1660).

Utsnitt av stilleben med mat og musikkinstrument (cello til høgre) av Pieter Claesz (ca. 1597–1660).

Utsnitt av stilleben med mat og musikkinstrument (cello til høgre) av Pieter Claesz (ca. 1597–1660).

2777
20230804
2777
20230804

CD

J.S. Bach:

6 Suites a Violoncello Solo senza Basso

Giuliano Carmignola, fiolin. Arcana 2023

CD

J.S. Bach:

Suites a Violoncello Solo senza Basso

Tormod Dalen, cello. Exordium 2021

Johann Sebastian Bachs (1685–1750) solomusikk for strykeinstrument er døme på antydingas kunst. På den eine sida utforska han her, meir enn nokon annan før han, yttergrensene for kva som lèt seg utføra på eit strykeinstrument reint teknisk. På den andre sida er musikken ein kompositorisk tour de force: Bach syner at det er mogleg å skriva subtil fleirstemmig musikk også for instrument som eigentleg er laga for å spela einstemmige melodiar.

Hint

Seks suitar for cello solo utan bass, BWV 1007–1012, er ei rekkje forspel og dansesatsar som truleg blei til kring 1720, medan Bach var hoffkapellmeister i Köthen utanfor Leipzig. Han var nok ute etter å attskapa den klanglege rikdomen frå orgel- og cembalomusikken – men med middel som altså eigentleg ikkje tillèt slikt. Sidan berre eit fåtal tonar kan spelast samstundes på cello, blir bassliner, akkordtonar og motstemmer ofte berre hinta om. Det er fyrst i fantasien til den merksame lyttaren at det fulltonande blir realitet.

Preludiet til den femte suiten er det sterkaste dømet. Bach komponerer her ein firestemmig fuge mest heilt utan å nytta dobbeltgrep, altså akkordar der to eller fleire strenger blir strokne samstundes. Ein skulle jo ikkje tru det var mogleg. «Ånda sin triumf over materien» kalla den romantiske Bach-biografen Philipp Spitta på 1800-talet slikt.

Piccolocello

At cellosuitane òg kan spelast på andre instrument enn vanleg cello, vitnar innspelingane med høvesvis italienaren Giuliano Carmignola og norske Tormod Dalen om. Carmignola framfører dei i arrangement for fiolin, medan Dalen tek i bruk violoncello piccolo, ein liten cellotype som var vanleg på Bachs tid, med fem strenger (i motsetnad til fire på moderne cello).

Carmignolas dobbeltalbum set høgast krav til fantasien. Basstonane kling jo så mykje lysare på fiolin enn på cello. Omarbeidinga er grundig og smakfullt gjord, og spelet er det ikkje noko å utsetja på. Men i dei rolege satsane – til dømes den intense sarabanden frå femte suite – saknar eg tyngda og alvoret som celloversjonen vanlegvis får fram.

Tormod Dalens framføring av den sjette suiten er mest interessant. Det er nemleg her me får høyra piccolocelloen. Dalen spelar det danseaktige preludiet muskuløst, med ustoppeleg driv og overtonerik klang som har noko lett metallisk-nasalt ved seg. Eg tykkjer det kling bra, særleg i satsane som har tydeleg dansekarakter, til dømes tredjesatsen «Courante».

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

J.S. Bach:

6 Suites a Violoncello Solo senza Basso

Giuliano Carmignola, fiolin. Arcana 2023

CD

J.S. Bach:

Suites a Violoncello Solo senza Basso

Tormod Dalen, cello. Exordium 2021

Johann Sebastian Bachs (1685–1750) solomusikk for strykeinstrument er døme på antydingas kunst. På den eine sida utforska han her, meir enn nokon annan før han, yttergrensene for kva som lèt seg utføra på eit strykeinstrument reint teknisk. På den andre sida er musikken ein kompositorisk tour de force: Bach syner at det er mogleg å skriva subtil fleirstemmig musikk også for instrument som eigentleg er laga for å spela einstemmige melodiar.

Hint

Seks suitar for cello solo utan bass, BWV 1007–1012, er ei rekkje forspel og dansesatsar som truleg blei til kring 1720, medan Bach var hoffkapellmeister i Köthen utanfor Leipzig. Han var nok ute etter å attskapa den klanglege rikdomen frå orgel- og cembalomusikken – men med middel som altså eigentleg ikkje tillèt slikt. Sidan berre eit fåtal tonar kan spelast samstundes på cello, blir bassliner, akkordtonar og motstemmer ofte berre hinta om. Det er fyrst i fantasien til den merksame lyttaren at det fulltonande blir realitet.

Preludiet til den femte suiten er det sterkaste dømet. Bach komponerer her ein firestemmig fuge mest heilt utan å nytta dobbeltgrep, altså akkordar der to eller fleire strenger blir strokne samstundes. Ein skulle jo ikkje tru det var mogleg. «Ånda sin triumf over materien» kalla den romantiske Bach-biografen Philipp Spitta på 1800-talet slikt.

Piccolocello

At cellosuitane òg kan spelast på andre instrument enn vanleg cello, vitnar innspelingane med høvesvis italienaren Giuliano Carmignola og norske Tormod Dalen om. Carmignola framfører dei i arrangement for fiolin, medan Dalen tek i bruk violoncello piccolo, ein liten cellotype som var vanleg på Bachs tid, med fem strenger (i motsetnad til fire på moderne cello).

Carmignolas dobbeltalbum set høgast krav til fantasien. Basstonane kling jo så mykje lysare på fiolin enn på cello. Omarbeidinga er grundig og smakfullt gjord, og spelet er det ikkje noko å utsetja på. Men i dei rolege satsane – til dømes den intense sarabanden frå femte suite – saknar eg tyngda og alvoret som celloversjonen vanlegvis får fram.

Tormod Dalens framføring av den sjette suiten er mest interessant. Det er nemleg her me får høyra piccolocelloen. Dalen spelar det danseaktige preludiet muskuløst, med ustoppeleg driv og overtonerik klang som har noko lett metallisk-nasalt ved seg. Eg tykkjer det kling bra, særleg i satsane som har tydeleg dansekarakter, til dømes tredjesatsen «Courante».

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis