JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Ein mangslungen veg

Tom Roger Aadland er ein av landets aller mest solide låtskrivarar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Tom Roger Aadland kan sjå tilbake på 20 år som artist.

Tom Roger Aadland kan sjå tilbake på 20 år som artist.

Foto: Birte Magnussen

Tom Roger Aadland kan sjå tilbake på 20 år som artist.

Tom Roger Aadland kan sjå tilbake på 20 år som artist.

Foto: Birte Magnussen

3801
20240913
3801
20240913

Rock

Tom Roger Aadland:

Lysvandring

Embacle Records

«Vegen min har aldri vore ein», heiter det i «Alt eg treng», det første sporet på Lysvandring, Tom Roger Aadlands ellevte album. Lyttaren skjønar fort at den som fortel, er ein vandrar, og at vegen aldri har «vore bein». Slikt vert det forteljingar av. Eg lèt meg rive med av den lågmælte skildringa av ei livsvandring som tilhøyrer ein trubadur eller ein ordsmed – ein som «stundom har svinga pennen som eit sverd». Tilbakeblikket munnar ut i takksemd: «Alt eg treng, det er meg gjeve fritt.»

Godt handverk

«Alt eg treng» kunne ha vore henta frå ei av desse songbøkene mange av oss har støytt på i våre eigne livsvandringar, der alt som har fått plass mellom permane, lèt til å ha eksistert i uminnelege tider. Men denne songen er altså heilt ny, skriven av det ein må kunne kalle ein veteran – ein av dei fremste låtskrivarane i landet.

Kvaliteten på handverket vil neppe overraske dei som alt kjenner Aadland som ein framifrå tekstforfattar, ikkje berre på sine eigne plater, men for band som Hellbillies og Vamp – og fleire lesarar av denne avisa vil også kjenne han som ein prominent attdiktar av Bob Dylan. Dette er kvalitetar som kjem særleg godt med på utgjevinga denne hausten, der røysta og orda verkeleg får stå i sentrum, i eit nake og nært uttrykk.

Lysvandring er produsert av Kjetil Steensnæs, som har spelt gitar på alle Aadlands plater sidan 2011. Det var også Steensnæs som fekk ideen til konseptet denne gongen: Han har fleire gonger erfart at det første møtet med nye låtskisser frå Aadlands hand utgjer sterke lytteopplevingar, i demo-opptak der mannen er åleine med gitaren. Kanskje ville andre som ikkje har høyrt Aadland på denne måten, tenkje det same?

Det gjer i alle fall denne lyttaren. Her er det ingenting å gøyme seg bak, men det gjer ingenting når songane er så sterke som dei er på Lysvandring, som med konsentrert, dempa intensitet rett og slett er Tom Roger Aadland på sitt beste.

Det finst vel ein og annan lyttar som vil sakne band, arrangement og utsmykking av ulike slag, når gitaren og røysta får klare seg åleine i ni strake songar etter kvarandre. Aadland og Steensnæs har likevel teke godt vare på variasjonen innanfor desse rammene, både ved at gitarspelet skiftar, og ved at tempoet endrar seg i tråd med ulike sjangerorienteringar. Lysvandring vert aldri monoton.

Melankoli

Med tredjesporet «Reint bord» opnar til dømes uttrykket seg idet Aadland får ein tolvstrengsgitar mellom hendene og går i gang med å skildre eit parforhold som er slutt. Det er triste greier, men ikkje berre, for låtskrivaren har eit godt auge for korleis ein utruleg sårbar situasjon også kan romme sin eigen komikk.

Parforholdet står sentralt i fleire spor på Lysvandring, som i den mildt elektrifiserte «Boka om oss», og i tittelsporet, ein elegant, novellistisk montasje som også er ein aldri så liten hommage til Bergen som mytisk bakteppe.

Melankolien har ein viktig plass på dette albumet, men det rommar likevel langt meir – det beste, men ikkje einaste, dømet må vere den avsluttande, nesten ni minutt lange «Salmer unda palmer», ein forrykande finale som peikar i retning av noko nytt i det Aadlandske låtuniverset. Ein straum av bilete blandar seg, bibelhistoriske og frå vår eiga tid, med suggestive koplingar på kryss og tvers – politiske så vel som emosjonelle – i ein komposisjon som manglar sidestykke i det norske låtlandskapet av i dag.

I haust kan Tom Roger Aadland sjå tilbake på tjue år som artist og leggje ut på ein landsdekkjande turné – med eit av sine beste album som ferskvare i bagasjen.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Lysvandring

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Rock

Tom Roger Aadland:

Lysvandring

Embacle Records

«Vegen min har aldri vore ein», heiter det i «Alt eg treng», det første sporet på Lysvandring, Tom Roger Aadlands ellevte album. Lyttaren skjønar fort at den som fortel, er ein vandrar, og at vegen aldri har «vore bein». Slikt vert det forteljingar av. Eg lèt meg rive med av den lågmælte skildringa av ei livsvandring som tilhøyrer ein trubadur eller ein ordsmed – ein som «stundom har svinga pennen som eit sverd». Tilbakeblikket munnar ut i takksemd: «Alt eg treng, det er meg gjeve fritt.»

Godt handverk

«Alt eg treng» kunne ha vore henta frå ei av desse songbøkene mange av oss har støytt på i våre eigne livsvandringar, der alt som har fått plass mellom permane, lèt til å ha eksistert i uminnelege tider. Men denne songen er altså heilt ny, skriven av det ein må kunne kalle ein veteran – ein av dei fremste låtskrivarane i landet.

Kvaliteten på handverket vil neppe overraske dei som alt kjenner Aadland som ein framifrå tekstforfattar, ikkje berre på sine eigne plater, men for band som Hellbillies og Vamp – og fleire lesarar av denne avisa vil også kjenne han som ein prominent attdiktar av Bob Dylan. Dette er kvalitetar som kjem særleg godt med på utgjevinga denne hausten, der røysta og orda verkeleg får stå i sentrum, i eit nake og nært uttrykk.

Lysvandring er produsert av Kjetil Steensnæs, som har spelt gitar på alle Aadlands plater sidan 2011. Det var også Steensnæs som fekk ideen til konseptet denne gongen: Han har fleire gonger erfart at det første møtet med nye låtskisser frå Aadlands hand utgjer sterke lytteopplevingar, i demo-opptak der mannen er åleine med gitaren. Kanskje ville andre som ikkje har høyrt Aadland på denne måten, tenkje det same?

Det gjer i alle fall denne lyttaren. Her er det ingenting å gøyme seg bak, men det gjer ingenting når songane er så sterke som dei er på Lysvandring, som med konsentrert, dempa intensitet rett og slett er Tom Roger Aadland på sitt beste.

Det finst vel ein og annan lyttar som vil sakne band, arrangement og utsmykking av ulike slag, når gitaren og røysta får klare seg åleine i ni strake songar etter kvarandre. Aadland og Steensnæs har likevel teke godt vare på variasjonen innanfor desse rammene, både ved at gitarspelet skiftar, og ved at tempoet endrar seg i tråd med ulike sjangerorienteringar. Lysvandring vert aldri monoton.

Melankoli

Med tredjesporet «Reint bord» opnar til dømes uttrykket seg idet Aadland får ein tolvstrengsgitar mellom hendene og går i gang med å skildre eit parforhold som er slutt. Det er triste greier, men ikkje berre, for låtskrivaren har eit godt auge for korleis ein utruleg sårbar situasjon også kan romme sin eigen komikk.

Parforholdet står sentralt i fleire spor på Lysvandring, som i den mildt elektrifiserte «Boka om oss», og i tittelsporet, ein elegant, novellistisk montasje som også er ein aldri så liten hommage til Bergen som mytisk bakteppe.

Melankolien har ein viktig plass på dette albumet, men det rommar likevel langt meir – det beste, men ikkje einaste, dømet må vere den avsluttande, nesten ni minutt lange «Salmer unda palmer», ein forrykande finale som peikar i retning av noko nytt i det Aadlandske låtuniverset. Ein straum av bilete blandar seg, bibelhistoriske og frå vår eiga tid, med suggestive koplingar på kryss og tvers – politiske så vel som emosjonelle – i ein komposisjon som manglar sidestykke i det norske låtlandskapet av i dag.

I haust kan Tom Roger Aadland sjå tilbake på tjue år som artist og leggje ut på ein landsdekkjande turné – med eit av sine beste album som ferskvare i bagasjen.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Lysvandring

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigrun Slapgard er forfattar og journalist og har skrive ei rekkje kritikarroste biografiar og dokumentarbøker, særleg om sterke kvinnelagnader.

Sigrun Slapgard er forfattar og journalist og har skrive ei rekkje kritikarroste biografiar og dokumentarbøker, særleg om sterke kvinnelagnader.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Frikjend av Slapgard

Alle var på fornamn med statsministerektefellen Werna Gerhardsen på 1950-talet. Også KGB.

ArildBye
Sigrun Slapgard er forfattar og journalist og har skrive ei rekkje kritikarroste biografiar og dokumentarbøker, særleg om sterke kvinnelagnader.

Sigrun Slapgard er forfattar og journalist og har skrive ei rekkje kritikarroste biografiar og dokumentarbøker, særleg om sterke kvinnelagnader.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Frikjend av Slapgard

Alle var på fornamn med statsministerektefellen Werna Gerhardsen på 1950-talet. Også KGB.

ArildBye
Tekniske problem mellom Carlsen og Niemann.

Tekniske problem mellom Carlsen og Niemann.

Foto: Chess.com

Kunnskap
Atle Grønn

Skandaleduellen

«Før Speed Chess Championship var eg 'gira'. Dette var så spanande som moderne sjakk kan vera.»

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Foto: Sara Johannessen Meek / NTB

PolitikkSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Flytterett eller vetorett?

Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.

Den norske komponisten Sigurd Lie (1871–1904).

Den norske komponisten Sigurd Lie (1871–1904).

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Klår kulokk

Der er både norsk og tysk nasjonalromantikk i Sigurd Lies romansar.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis