Arktisk eller eksotisk?
HARSTAD: Kva er arktisk og med interesse utanfor seg sjølv? Det må Festspela i Nord-Noreg og direktør Maria Utsi finne ut av viss dei skal skape seg ein truverdig arktisk identitet.
Frå kunstutstillinga Subsistence under Festspela i Nord-Noreg, som utforskar korleis det er å leve og overleve i Arktis.
Foto: Pernille Ingebrigtsen / Arctic Arts Summit 2017
Kommentar
Agnar Kaarbø
Festspela denne veka var første høvet for Utsi, som tok over direktørstillinga i 2015, til å vise korleis ei vending mot nord skal prege programmet. Vi kan sjå ei klar dreiing mot det arktiske, kva no dette omgrepet måtte tyde.
Det er mange kunstnarar i programmet som på ulikt vis lèt den nordlege dimensjonen prega det dei gjer. Men nytt er det ikkje. La meg minna om Nils-Aslak Valkeapääs opningsprolog i 1991. Multikunstnaren er ein av dei største kunstnarane som har vitja Festspela gjennom meir enn 50 år. Valkeapää var rotfesta i det samiske, men bodskapen var universell og sprengde seg ut av den nordlige ramma.
Det er denne krafta, og ein slik personlegdom, eg har sakna på Festspela. Til dømes blei to sentrale innslag, opningsframsyninga Nyoperaen Neoarctic og kunstutstillinga Subistence, for eindimensjonale.
Føreseieleg
Neoarctic er ein samproduksjon mellom danske Hotel Pro Forma, kjent for performance, installasjonar og opera, og det verdskjente Latvias radiokor. Det er ein kunstnarisk kommentar til klimadebatten. Det latviske koret var imponerande. Musikken var krevjande, tidvis spennande, men der ein vanleg opera byr variasjon, blei dette massivt, mørkt og stilleståande. Kanskje var det intensjonen, men undergangsskildringa blei for føreseieleg.
Noko av det same kan ein innvende mot kunstutstillinga, Subistence. Her utforskar kunstnarar frå dei arktiske landa korleis det er å leve og overleve i Arktis. Sjølvsagt har utstillinga kvalitetar. Mellom anna er fotografi av inuittar med utfyllande tekstar, signert amerikanske Brian Adams, verknadsfulle. Også norske Ingeborg Annie Lindahl inviterte til fin refleksjon om natur og endring med kolteikningane sine. Men totalt sett er det ikkje overraskande eller provokativt nok.
Heile nordkloden
Så vil nokon innvende at alvoret i korleis klimaendringane påverkar livet i Arktis, mellom anna for urfolka, er nok i seg sjølv. Og som det blei sagt på konferansen om arktisk kunst og kultur, Arctic arts summit, før Festspela starta: Det som skjer i Arktis, blir ikkje verande i Arktis.
Sant nok, og det er spennande at Utsi vil femna heile nordkloden, det som gjerne blir kalla det sirkumpolare området, med festivalen. Men gjev det meining å snakke om eitt Arktis når skilnadene er enorme og forteljingane mange og til dels i strid med kvarandre?
Som kulturarbeidaren Andreas Hoffmann, basert i Kjøllefjord, åtvara mot på Arctic arts summit: Arktisk kunst og kultur kan ende som innpakkingspapir for andre interesser. Jakta på nye finansieringsmåtar kan gjere at kunsten endar som lettfordøyelege bilete som reproduserer mytane om nord.
Hoffman har eit poeng. Ingen er tent med at vi gjer det arktiske til eksotiske kulissar i isaudna og reduserer det som er sårbart til noko stakkarsleg. Det er makta i nord – ikkje avmakta – som er interessant.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Kommentar
Agnar Kaarbø
Festspela denne veka var første høvet for Utsi, som tok over direktørstillinga i 2015, til å vise korleis ei vending mot nord skal prege programmet. Vi kan sjå ei klar dreiing mot det arktiske, kva no dette omgrepet måtte tyde.
Det er mange kunstnarar i programmet som på ulikt vis lèt den nordlege dimensjonen prega det dei gjer. Men nytt er det ikkje. La meg minna om Nils-Aslak Valkeapääs opningsprolog i 1991. Multikunstnaren er ein av dei største kunstnarane som har vitja Festspela gjennom meir enn 50 år. Valkeapää var rotfesta i det samiske, men bodskapen var universell og sprengde seg ut av den nordlige ramma.
Det er denne krafta, og ein slik personlegdom, eg har sakna på Festspela. Til dømes blei to sentrale innslag, opningsframsyninga Nyoperaen Neoarctic og kunstutstillinga Subistence, for eindimensjonale.
Føreseieleg
Neoarctic er ein samproduksjon mellom danske Hotel Pro Forma, kjent for performance, installasjonar og opera, og det verdskjente Latvias radiokor. Det er ein kunstnarisk kommentar til klimadebatten. Det latviske koret var imponerande. Musikken var krevjande, tidvis spennande, men der ein vanleg opera byr variasjon, blei dette massivt, mørkt og stilleståande. Kanskje var det intensjonen, men undergangsskildringa blei for føreseieleg.
Noko av det same kan ein innvende mot kunstutstillinga, Subistence. Her utforskar kunstnarar frå dei arktiske landa korleis det er å leve og overleve i Arktis. Sjølvsagt har utstillinga kvalitetar. Mellom anna er fotografi av inuittar med utfyllande tekstar, signert amerikanske Brian Adams, verknadsfulle. Også norske Ingeborg Annie Lindahl inviterte til fin refleksjon om natur og endring med kolteikningane sine. Men totalt sett er det ikkje overraskande eller provokativt nok.
Heile nordkloden
Så vil nokon innvende at alvoret i korleis klimaendringane påverkar livet i Arktis, mellom anna for urfolka, er nok i seg sjølv. Og som det blei sagt på konferansen om arktisk kunst og kultur, Arctic arts summit, før Festspela starta: Det som skjer i Arktis, blir ikkje verande i Arktis.
Sant nok, og det er spennande at Utsi vil femna heile nordkloden, det som gjerne blir kalla det sirkumpolare området, med festivalen. Men gjev det meining å snakke om eitt Arktis når skilnadene er enorme og forteljingane mange og til dels i strid med kvarandre?
Som kulturarbeidaren Andreas Hoffmann, basert i Kjøllefjord, åtvara mot på Arctic arts summit: Arktisk kunst og kultur kan ende som innpakkingspapir for andre interesser. Jakta på nye finansieringsmåtar kan gjere at kunsten endar som lettfordøyelege bilete som reproduserer mytane om nord.
Hoffman har eit poeng. Ingen er tent med at vi gjer det arktiske til eksotiske kulissar i isaudna og reduserer det som er sårbart til noko stakkarsleg. Det er makta i nord – ikkje avmakta – som er interessant.
Ingen er tent med at vi gjer det arktiske til eksotiske kulissar i isaudna og reduserer det som er sårbart til noko stakkarsleg.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen