JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: Knut Falch / NTB scanpix

Foto: Knut Falch / NTB scanpix

2474
20190322

Heinrich Schütz (1585–1672)

I landsknektenes land, hvor

det myrdes for Frelseren og

det daglige brød. I rottenes

rike, hvor utbrente landsbyer

sverter keiseres og pavers

falske håndtrykk. I enkenes

egn, hvor kornet mugner i det

kalde regnet og nye bander

leiesoldater leker i gjørmen.

Kirken falmer i lyset fra en

magrere guddom og bibelordene

renner som ormegift fra

blodløse lepper. Da vekker

Italias varme det flittige

tyske frøet og en glattpannet

guttestemme blomstrer i den

knortede neven: som rubinen

lyser i det pure gull. Dette

alene vedvarer.

Henning Kramer Dahl

2474
20190322

Heinrich Schütz (1585–1672)

I landsknektenes land, hvor

det myrdes for Frelseren og

det daglige brød. I rottenes

rike, hvor utbrente landsbyer

sverter keiseres og pavers

falske håndtrykk. I enkenes

egn, hvor kornet mugner i det

kalde regnet og nye bander

leiesoldater leker i gjørmen.

Kirken falmer i lyset fra en

magrere guddom og bibelordene

renner som ormegift fra

blodløse lepper. Da vekker

Italias varme det flittige

tyske frøet og en glattpannet

guttestemme blomstrer i den

knortede neven: som rubinen

lyser i det pure gull. Dette

alene vedvarer.

Henning Kramer Dahl

«Musikk er mellomrommet mellom/ sprinklene i tidens fengsel», heiter fyrste line i prologdiktet til ei av dei merkelegaste diktsamlingane i norsk litteratur: Værhårmusikk (1995) av Henning Kramer Dahl. Prologen held fram: «Disse historiene handler om mennesker/ som tilbrakte sine liv/ med hendene i mellomrommet/ istedenfor rundt sprinklene./ Historiene er mine. Musikken/ tilhører alle.»

Korleis skal vi forstå prologen? «Tidens fengsel» er sjølvsagt ein metafor for det timelege, det forgjengelege, medan mellomromet er det evige. Musikk er såleis det som lyfter oss opp frå noet og inn i det uforgjengelege. «Music, the mosaic of the air», skreiv den engelske poeten Andrew Marvell.

Samlinga inneheld historier om store komponistar, frå gresk antikk fram til samtidsmusikken, det endar med amerikanaren John Cage, som døydde i 1992. Heinrich Schütz, som diktet attmed handlar om, er rekna som den største tyske komponisten før Bach og saman med Claudio Monteverdi, ein av dei største komponistane på 1600-talet.

Som det går fram av innhaldet i diktet, levde Schütz i ei turbulent tid: midt i trettiårskrigen, religionskrigen mellom katolikkar og protestantar. Trass i elendet makta Schütz å skapa stor musikk: ein vokal kyrkjemusikk som «lyser som det pure gull» frå guterøyster. Referansen til Italia viser sannsynlegvis til reisa hans til Sør-Europa i 1628, midt i trettiårskrigen. Opphaldet gav tyskaren nye kunstnarlege impulsar.

Som Håkan Sandell fortel i etterordet til Samlede dikt av Henning Kramer Dahl (2018), kom òg diktet om Schütz til å oppleva eit elende. «Har en stemme panne? Kan den blomstre», skreiv ein kritikar om dette diktet. Meldaren hadde tydelegvis vanskar med å skjøna det mest essensielle i poesien, biletspråk.

Henning Kramer Dahl gjekk frå oss i altfor ung alder, i 2017. Men dikta skin der enno som gull. Som han sjølv skriv: «Dette alene vedvarer.»

Ronny Spaans

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

«Musikk er mellomrommet mellom/ sprinklene i tidens fengsel», heiter fyrste line i prologdiktet til ei av dei merkelegaste diktsamlingane i norsk litteratur: Værhårmusikk (1995) av Henning Kramer Dahl. Prologen held fram: «Disse historiene handler om mennesker/ som tilbrakte sine liv/ med hendene i mellomrommet/ istedenfor rundt sprinklene./ Historiene er mine. Musikken/ tilhører alle.»

Korleis skal vi forstå prologen? «Tidens fengsel» er sjølvsagt ein metafor for det timelege, det forgjengelege, medan mellomromet er det evige. Musikk er såleis det som lyfter oss opp frå noet og inn i det uforgjengelege. «Music, the mosaic of the air», skreiv den engelske poeten Andrew Marvell.

Samlinga inneheld historier om store komponistar, frå gresk antikk fram til samtidsmusikken, det endar med amerikanaren John Cage, som døydde i 1992. Heinrich Schütz, som diktet attmed handlar om, er rekna som den største tyske komponisten før Bach og saman med Claudio Monteverdi, ein av dei største komponistane på 1600-talet.

Som det går fram av innhaldet i diktet, levde Schütz i ei turbulent tid: midt i trettiårskrigen, religionskrigen mellom katolikkar og protestantar. Trass i elendet makta Schütz å skapa stor musikk: ein vokal kyrkjemusikk som «lyser som det pure gull» frå guterøyster. Referansen til Italia viser sannsynlegvis til reisa hans til Sør-Europa i 1628, midt i trettiårskrigen. Opphaldet gav tyskaren nye kunstnarlege impulsar.

Som Håkan Sandell fortel i etterordet til Samlede dikt av Henning Kramer Dahl (2018), kom òg diktet om Schütz til å oppleva eit elende. «Har en stemme panne? Kan den blomstre», skreiv ein kritikar om dette diktet. Meldaren hadde tydelegvis vanskar med å skjøna det mest essensielle i poesien, biletspråk.

Henning Kramer Dahl gjekk frå oss i altfor ung alder, i 2017. Men dikta skin der enno som gull. Som han sjølv skriv: «Dette alene vedvarer.»

Ronny Spaans

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis