JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

I det kravlaust vene

Torvunds dikt inkorporerer uroa og mørket i ei bok for alle.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Helge Torvund.

Helge Torvund.

Foto: Morten Brun

Helge Torvund.

Helge Torvund.

Foto: Morten Brun

2613
20200522
2613
20200522

DIKT

Helge Torvund

Liljevilje

Aschehoug forlag 2020

Tittelen på Helge Torvunds nyaste diktbok, Liljevilje, høyrest lettfota ut. Men så er det dette med viljen, som syner til noko uthaldande og insisterande. Når ein kallar eksistensmodusen til blomane vegetativ, så syner jo det til noko umedvite og passivt. Korleis kan liljene då berre vekse og skape noko som er så kravlaust vent?

Hos Torvund handlar det ikkje berre om lilja i og for seg sjølv, det handlar om «det me kallar lilje», om verda slik ho trer fram for oss og inngår i ei utveksling, anten det er med naturen, med augeblikket, historia, kunsten. At ei rekkje dikt er tileigna eller refererer til ulike kunstnarar og verka deira, demonstrerer at omgivnadane våre heller ikkje er gjevne storleikar, men støtt vert utsette for undring og blikk som ønskjer å sjå og forstå, eller «som kunne sjå det som ennå ikkje var skapt», slik det heiter i det siste diktet i boka, eit dødsdikt.

Variasjon

Det er stort spenn og variasjon i desse dikta, som likevel samlar seg og siktar seg inn med ytste presisjon. Det eg særleg kjenner, er at Torvund inkorporerer dei store motsetnadane, ja, dei femnar om alt dette i oss som gjer at me ikkje er motseiingsfrie, logiske system, men fulle av lyter, mørke og uro – og difor menneskelege vesen. Og det dikta då gjer, er ikkje å halde fram innover – dei vender seg tvert om utover, mot verda, anten til eit tre, ein kinesisk poet eller ein skulptur av Henry Moore.

Mangfaldig går Torvund til verks, dikta kan vere mange stader, på mange nivå, dei kan stille seg inn på eit prosaisk register i eit dikt: «I all openbar gru/ i rå brutalitet// er me/ her/ kor også det milde kjem/ mot/ oss». Veksle til det poetiske, det skulpturelle, eller røre seg mot det stoiske og bibelske i eit anna: «Me må gå for å møte denne mørke engelen». Slik freistar ikkje det poetiske trykket og uttrykket å herleggjere eller pynta på eksistensen, men heller gjere han mogleg ved å vise fram poesiens moglegheiter i ein menneskeleg horisont, med vona om at ein då skal vere «heime/ ikkje berre i hytte eller hus/ men i heile landskapet».

Alle og ein

Helge Torvund syner fram andre sider av poesien sin i denne boka, både tematisk og i forma. Det forunderlege er at dikta talar til alle og til den eine gjennom å lade språkaugeblikka med biletkraft og energi, men også med tenkjande innsikt og meditativ ro.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

DIKT

Helge Torvund

Liljevilje

Aschehoug forlag 2020

Tittelen på Helge Torvunds nyaste diktbok, Liljevilje, høyrest lettfota ut. Men så er det dette med viljen, som syner til noko uthaldande og insisterande. Når ein kallar eksistensmodusen til blomane vegetativ, så syner jo det til noko umedvite og passivt. Korleis kan liljene då berre vekse og skape noko som er så kravlaust vent?

Hos Torvund handlar det ikkje berre om lilja i og for seg sjølv, det handlar om «det me kallar lilje», om verda slik ho trer fram for oss og inngår i ei utveksling, anten det er med naturen, med augeblikket, historia, kunsten. At ei rekkje dikt er tileigna eller refererer til ulike kunstnarar og verka deira, demonstrerer at omgivnadane våre heller ikkje er gjevne storleikar, men støtt vert utsette for undring og blikk som ønskjer å sjå og forstå, eller «som kunne sjå det som ennå ikkje var skapt», slik det heiter i det siste diktet i boka, eit dødsdikt.

Variasjon

Det er stort spenn og variasjon i desse dikta, som likevel samlar seg og siktar seg inn med ytste presisjon. Det eg særleg kjenner, er at Torvund inkorporerer dei store motsetnadane, ja, dei femnar om alt dette i oss som gjer at me ikkje er motseiingsfrie, logiske system, men fulle av lyter, mørke og uro – og difor menneskelege vesen. Og det dikta då gjer, er ikkje å halde fram innover – dei vender seg tvert om utover, mot verda, anten til eit tre, ein kinesisk poet eller ein skulptur av Henry Moore.

Mangfaldig går Torvund til verks, dikta kan vere mange stader, på mange nivå, dei kan stille seg inn på eit prosaisk register i eit dikt: «I all openbar gru/ i rå brutalitet// er me/ her/ kor også det milde kjem/ mot/ oss». Veksle til det poetiske, det skulpturelle, eller røre seg mot det stoiske og bibelske i eit anna: «Me må gå for å møte denne mørke engelen». Slik freistar ikkje det poetiske trykket og uttrykket å herleggjere eller pynta på eksistensen, men heller gjere han mogleg ved å vise fram poesiens moglegheiter i ein menneskeleg horisont, med vona om at ein då skal vere «heime/ ikkje berre i hytte eller hus/ men i heile landskapet».

Alle og ein

Helge Torvund syner fram andre sider av poesien sin i denne boka, både tematisk og i forma. Det forunderlege er at dikta talar til alle og til den eine gjennom å lade språkaugeblikka med biletkraft og energi, men også med tenkjande innsikt og meditativ ro.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast skribent i Dag og Tid.

Mangfaldig går Torvund til verks, dikta kan vere mange stader, på
mange nivå.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis