Litterært minnearbeid
Teie skriv ekspanderande lyrikk med eit forteljande grep.
Marianne Teie.
Foto: Jorunn Greiff Solli
DIKT
Marianne Teie
Jeg lar det være slik
Cappelen Damm 2020
Den førre diktboka til Marianne Teie falda ut eiga slektshistorie. I Jeg lar det være slik er det framleis det historiske diktet som gjeld, men omdreiingspunktet er livshistoria til Joseph Hirsch Schechter, som hadde tysk-jødisk opphav og spelte fiolin i Harmonien i Bergen før andre verdskrigen. Joseph Hirsch Schechter blei deportert med transportskipet «Donau» i 1942 og inn i døden.
Rekonstruert liv
Teies diktbok grip fatt i eit historisk autentisk materiale, følgjer Joseph og rekonstruerer livet hans, anten i Tyskland og Bergen eller på reise mellom Dresden, Bergen og Berlin. Mellom diktsekvensane finn ein soleis lista over inndregne eignelutar frå Joseph og ei prenta faksimile av «spørrekjema for jøder i Norge» som gjeld han. Trass i dei dokumentariske innslaga ber diktsekvensane fram eit sterkt medvit om at dei baserer seg på rekonstruksjon og syner at historia framleis er gyldig for nokon; her finst eit nærverande diktar-eg som vev seg inn. Som «bygger ham opp med tall og dokumentavskrifter», som «trenger Johanna som går over gaten» og som «bestemmer at han ser sol/ da gjør han det».
Det nærverande og problematiserande eget lyftar dette som dikt og gjer at materialet vert utsett for ei litterær handsaming som rett nok ikkje går på akkord med det vesentlege.
Eit godt grep
Spørsmålet er ikkje berre korleis ein kan aktivere eit fortidig stoff, men korleis ein kan gjere det eksistensielt gyldig i ein poetisk samanheng. Her er det ikkje berre å puste liv i materialet ved å bruke modellar og kollektive traume for å lage ei bok. Her kvilar det eit anna ansvar på forfattaren. Marianne Teies diktbok freistar å redde denne individuelle historia, men medvitet om at eget ikkje kan hjelpe, er sterkare. Teie syner at historia om Joseph ikkje berre er ei påminning om at noko frykteleg har skjedd i fortida, nei, ho er også ei profetisk minning i den forstand at ho gjer oss merksam på at noko liknande kan skje igjen, på onsdag, i neste veke.
Teie skriv ein type ekspanderande lyrikk med eit heilt klårt forteljande grep og med eit tydeleg medvit om framstillingsforma. Ho lagar også dynamiske bilete som utviklar seg og som kastar lys over historia. Å skrive inn eit eg som involverer seg, som problematiserer rolla til formidlaren, er eit godt grep. Det lyftar diktboka.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DIKT
Marianne Teie
Jeg lar det være slik
Cappelen Damm 2020
Den førre diktboka til Marianne Teie falda ut eiga slektshistorie. I Jeg lar det være slik er det framleis det historiske diktet som gjeld, men omdreiingspunktet er livshistoria til Joseph Hirsch Schechter, som hadde tysk-jødisk opphav og spelte fiolin i Harmonien i Bergen før andre verdskrigen. Joseph Hirsch Schechter blei deportert med transportskipet «Donau» i 1942 og inn i døden.
Rekonstruert liv
Teies diktbok grip fatt i eit historisk autentisk materiale, følgjer Joseph og rekonstruerer livet hans, anten i Tyskland og Bergen eller på reise mellom Dresden, Bergen og Berlin. Mellom diktsekvensane finn ein soleis lista over inndregne eignelutar frå Joseph og ei prenta faksimile av «spørrekjema for jøder i Norge» som gjeld han. Trass i dei dokumentariske innslaga ber diktsekvensane fram eit sterkt medvit om at dei baserer seg på rekonstruksjon og syner at historia framleis er gyldig for nokon; her finst eit nærverande diktar-eg som vev seg inn. Som «bygger ham opp med tall og dokumentavskrifter», som «trenger Johanna som går over gaten» og som «bestemmer at han ser sol/ da gjør han det».
Det nærverande og problematiserande eget lyftar dette som dikt og gjer at materialet vert utsett for ei litterær handsaming som rett nok ikkje går på akkord med det vesentlege.
Eit godt grep
Spørsmålet er ikkje berre korleis ein kan aktivere eit fortidig stoff, men korleis ein kan gjere det eksistensielt gyldig i ein poetisk samanheng. Her er det ikkje berre å puste liv i materialet ved å bruke modellar og kollektive traume for å lage ei bok. Her kvilar det eit anna ansvar på forfattaren. Marianne Teies diktbok freistar å redde denne individuelle historia, men medvitet om at eget ikkje kan hjelpe, er sterkare. Teie syner at historia om Joseph ikkje berre er ei påminning om at noko frykteleg har skjedd i fortida, nei, ho er også ei profetisk minning i den forstand at ho gjer oss merksam på at noko liknande kan skje igjen, på onsdag, i neste veke.
Teie skriv ein type ekspanderande lyrikk med eit heilt klårt forteljande grep og med eit tydeleg medvit om framstillingsforma. Ho lagar også dynamiske bilete som utviklar seg og som kastar lys over historia. Å skrive inn eit eg som involverer seg, som problematiserer rolla til formidlaren, er eit godt grep. Det lyftar diktboka.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Her er det framleis det historiske diktet som gjeld, men omdreiingspunktet er livshistoria til Joseph Hirsch Schechter.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen