Sorgformular
Ingvill Solberg skriv formsikre dikt som opnar seg mot undringa.
Ingvill Solberg har skrive fleire diktsamlingar og biletbøker for born.
Foto: Marius Græsvik
DIKT
Ingvill Solberg:
Sangene og somrene
Gyldendal
Diktboka til Ingvill Solberg, Sangene og somrene, er vigd tapet av ein bror. Det er ikkje den fortvilte og stammande sorga ein møter i dikta, men eit foredla tap på veg mot avklåring: «Jeg holder deg fanget// som en perle under tunga./ Det tar lang tid å skape/ et oratorium, et korallrev.»
Sorg er ein tilstand og ikkje eit kronologisk forlaup, Her finst dikt som påkallar og fastheld broren, som syner korleis sorga veks, set seg i alt, og korleis minna vert silte gjennom ho. Likevel peikar diktboka på ei utvikling: Ho byrjar med dagens omstende, for så å arbeide seg bakover i tid, til minna, og framover, til broren gjekk bort. I den bolken finst rett nok dikt som òg formidlar at sorga er vorten ein naturleg del av eget.
Eleganse
Universet i denne diktboka gir ein ei kjensle av å støyte på noko besettande, elementært og nake. Her finst ein relativ fast og ukomplisert motivkrins som vert supplert og opptrer i nye samanhengar og vinn seg tydingsnyansar: skogen, songen, fuglane, elva.
Det finst også ein frapperande eleganse i dikta, som nesten står i kontrast til det ein vanlegvis tenkjer på som opprivande, kaotisk sorg. Dikta er uhyre formmedvitne. Det er nærliggjande å tenkje på formularet når ein les dei, fordi diktets skjema trer så distinkt fram. På underfundig vis flettar dikta fram eit konsist mønster som dei diskret forskuvar, vrir eller kastar om på.
Gjennom denne mønstringa av orda vert ny og særeiga meining skapt. Kanskje kan dette formale aspektet stå som eit apropos til korleis ein kjem seg ut av og veks på sorga. Opninga finst i sorga sjølv: Dei faste kvernande sorgelementa kan, gjennom ei beskjeden skipling, forbinde seg på nye måtar: «Jeg flytter ut/ av huset mitt/ og inn i skogen.// Jeg flytter ut/ av tankene mine/ og inn i hendene.// Jeg bygger et hus/ der vi kan bo/ i hemmelighet.» (s. 28)
Ingen store fakter
At Solberg ikkje går laus på sorga med store fakter, men tvert om held attende og bringar fram den vesle sorga, er godt gjort. På eitt nivå kan dikta til Solberg nærmast slutte seg om seg sjølv, fullbyrde seg, som om dikta og sorga gjekk restlaust opp. Sjølv om dikta formelt står fram som gjennomførte og fullbyrda, endar dei likefullt i ein uoppløyst rest der spørsmål og ny undring ventar. Og det er òg godt gjort.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DIKT
Ingvill Solberg:
Sangene og somrene
Gyldendal
Diktboka til Ingvill Solberg, Sangene og somrene, er vigd tapet av ein bror. Det er ikkje den fortvilte og stammande sorga ein møter i dikta, men eit foredla tap på veg mot avklåring: «Jeg holder deg fanget// som en perle under tunga./ Det tar lang tid å skape/ et oratorium, et korallrev.»
Sorg er ein tilstand og ikkje eit kronologisk forlaup, Her finst dikt som påkallar og fastheld broren, som syner korleis sorga veks, set seg i alt, og korleis minna vert silte gjennom ho. Likevel peikar diktboka på ei utvikling: Ho byrjar med dagens omstende, for så å arbeide seg bakover i tid, til minna, og framover, til broren gjekk bort. I den bolken finst rett nok dikt som òg formidlar at sorga er vorten ein naturleg del av eget.
Eleganse
Universet i denne diktboka gir ein ei kjensle av å støyte på noko besettande, elementært og nake. Her finst ein relativ fast og ukomplisert motivkrins som vert supplert og opptrer i nye samanhengar og vinn seg tydingsnyansar: skogen, songen, fuglane, elva.
Det finst også ein frapperande eleganse i dikta, som nesten står i kontrast til det ein vanlegvis tenkjer på som opprivande, kaotisk sorg. Dikta er uhyre formmedvitne. Det er nærliggjande å tenkje på formularet når ein les dei, fordi diktets skjema trer så distinkt fram. På underfundig vis flettar dikta fram eit konsist mønster som dei diskret forskuvar, vrir eller kastar om på.
Gjennom denne mønstringa av orda vert ny og særeiga meining skapt. Kanskje kan dette formale aspektet stå som eit apropos til korleis ein kjem seg ut av og veks på sorga. Opninga finst i sorga sjølv: Dei faste kvernande sorgelementa kan, gjennom ei beskjeden skipling, forbinde seg på nye måtar: «Jeg flytter ut/ av huset mitt/ og inn i skogen.// Jeg flytter ut/ av tankene mine/ og inn i hendene.// Jeg bygger et hus/ der vi kan bo/ i hemmelighet.» (s. 28)
Ingen store fakter
At Solberg ikkje går laus på sorga med store fakter, men tvert om held attende og bringar fram den vesle sorga, er godt gjort. På eitt nivå kan dikta til Solberg nærmast slutte seg om seg sjølv, fullbyrde seg, som om dikta og sorga gjekk restlaust opp. Sjølv om dikta formelt står fram som gjennomførte og fullbyrda, endar dei likefullt i ein uoppløyst rest der spørsmål og ny undring ventar. Og det er òg godt gjort.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
At Solberg ikkje går laus på sorga med store fakter, men tvert om held attende og bringar fram den vesle sorga, er godt gjort.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen