Eit ekte menneske
Renate Reinsve er ei openberring når Joachim Trier rundar av Oslo-trilogien med bravur.
Julie (Renate Reinsve) spring gatelangs i Oslo på leit etter fyren sin.
Foto: Oslo Pictures
DRAMA / KOMEDIE
Regi: Joachim Trier
Verdens verste menneske
Med: Renate Reinsve,
Anders Danielsen Lie,
Herbert Nordrum
Kinofilm
Julie (Reinsve) bikkar snart tretti. Ho skulle først bli lege, så psykolog, før ho fall ned på foto, sidan ho har visuell teft. Deltidsjobb på ein bokhandlar passar mellombels. Ho blir saman med den suksessrike teikneserieskaparen Aksel (Lie). Han er god og grei, men er meir verpesjuk enn Julie, som ikkje veit heilt kor ho er på veg. Kanskje eit møte med Eivind (Nordrum) på fest fører til nye vegar?
Reine tonar
Renate Reinsve er rågod. Ho spelar på eit breitt spekter av nyansar, kraftig og kjenslevart. Ho er 100 prosent til å tru på. Den visuelle stilen i filmen løftar den nakne, opne stilen. Kvar kjensleprovoserte raudtona flekk på huda kjem klart fram. Lyssettinga er ærleg og klaffar godt med den samansette figuren Julie er. Reinsve og regissør Trier teiknar eit bilete av eit ekte menneske. Anders Danielsen Lie er òg i si vante storform.
Lydsporet er fullpakka av flott populærmusikk som gjev tempo og stemning. Dei faste bidraga frå komponist Ola Fløttum og lyddesignar Gisle Tveito er òg gull. Lett pianoklimpring får fram dei frankofile trekka til Trier. Flittig forteljarstemme i byrjinga gjer òg sitt på den fronten.
Når stemma seinare går parallelt oppå dialog med ein variant av same setningar, blir det eit parodisk metatrekk som er morosamt. Prat om kunstens rolle og kjønnsforviklingar høyrer med. Når nokon blir «intellektuelt litt kåt», veit du kva du har med å gjere. Trier treffer med sjølvironien òg.
Kjære Oslo
Om ein krinsar rundt kreative yrke i Noreg i dag og har venner som driv med alt frå kaféjobb til ymse kunstartar, er det mange trekk å kjenne seg igjen i i Verdens verste menneske. Livsval, kjærleik utan klaff, jobb, barn, kunst som skaper uro, kulturobjekt som var fysiske, og så bortetter. Trådane driv gjennom middelklasseliv med høg kulturell kapital.
Filmen har avsporande stilbrot som kjærkomne avbrekk, anten det er hurtig tilbakeblikk til alt mødrene har kjempa, eller identitetsleitinga til perifere figurar. Den mest slåande scena er når heile Oslo frys i same sekund og Julie spring gatelangs for å finne fyren sin.
Kjærleiken til Oslo er sjølvsagd når Joachim Trier avsluttar trilogien om heimbyen etter debuten Reprise frå 2006 og Oslo, 31. august frå 2011. Julie skodar ut over hovudstaden og vandrar gatelangs. Byromma er viktige visuelt. Når Aksel mimrar om Video Nova på Majorstua, er det klart kvar Trier høyrer heime.
Toppen
Den hylla filmskaparen held til på, er øvste hylle i filmverda. Han har talent i bøtter og spann. Han er kunnskapsrik og smart. Og han har uklanderleg smak og stil. Det er store forventingar knytte til ein norsk film frå hovudkonkurransen i Cannes, ikkje minst når filmen kjem heim med ein historisk, gjæv pris.
Verdens verste menneske skuffar ikkje éin plass. Filmen er underhaldande, engasjerande og flott å sjå på. Eit rått norsk filmår rir vidare.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DRAMA / KOMEDIE
Regi: Joachim Trier
Verdens verste menneske
Med: Renate Reinsve,
Anders Danielsen Lie,
Herbert Nordrum
Kinofilm
Julie (Reinsve) bikkar snart tretti. Ho skulle først bli lege, så psykolog, før ho fall ned på foto, sidan ho har visuell teft. Deltidsjobb på ein bokhandlar passar mellombels. Ho blir saman med den suksessrike teikneserieskaparen Aksel (Lie). Han er god og grei, men er meir verpesjuk enn Julie, som ikkje veit heilt kor ho er på veg. Kanskje eit møte med Eivind (Nordrum) på fest fører til nye vegar?
Reine tonar
Renate Reinsve er rågod. Ho spelar på eit breitt spekter av nyansar, kraftig og kjenslevart. Ho er 100 prosent til å tru på. Den visuelle stilen i filmen løftar den nakne, opne stilen. Kvar kjensleprovoserte raudtona flekk på huda kjem klart fram. Lyssettinga er ærleg og klaffar godt med den samansette figuren Julie er. Reinsve og regissør Trier teiknar eit bilete av eit ekte menneske. Anders Danielsen Lie er òg i si vante storform.
Lydsporet er fullpakka av flott populærmusikk som gjev tempo og stemning. Dei faste bidraga frå komponist Ola Fløttum og lyddesignar Gisle Tveito er òg gull. Lett pianoklimpring får fram dei frankofile trekka til Trier. Flittig forteljarstemme i byrjinga gjer òg sitt på den fronten.
Når stemma seinare går parallelt oppå dialog med ein variant av same setningar, blir det eit parodisk metatrekk som er morosamt. Prat om kunstens rolle og kjønnsforviklingar høyrer med. Når nokon blir «intellektuelt litt kåt», veit du kva du har med å gjere. Trier treffer med sjølvironien òg.
Kjære Oslo
Om ein krinsar rundt kreative yrke i Noreg i dag og har venner som driv med alt frå kaféjobb til ymse kunstartar, er det mange trekk å kjenne seg igjen i i Verdens verste menneske. Livsval, kjærleik utan klaff, jobb, barn, kunst som skaper uro, kulturobjekt som var fysiske, og så bortetter. Trådane driv gjennom middelklasseliv med høg kulturell kapital.
Filmen har avsporande stilbrot som kjærkomne avbrekk, anten det er hurtig tilbakeblikk til alt mødrene har kjempa, eller identitetsleitinga til perifere figurar. Den mest slåande scena er når heile Oslo frys i same sekund og Julie spring gatelangs for å finne fyren sin.
Kjærleiken til Oslo er sjølvsagd når Joachim Trier avsluttar trilogien om heimbyen etter debuten Reprise frå 2006 og Oslo, 31. august frå 2011. Julie skodar ut over hovudstaden og vandrar gatelangs. Byromma er viktige visuelt. Når Aksel mimrar om Video Nova på Majorstua, er det klart kvar Trier høyrer heime.
Toppen
Den hylla filmskaparen held til på, er øvste hylle i filmverda. Han har talent i bøtter og spann. Han er kunnskapsrik og smart. Og han har uklanderleg smak og stil. Det er store forventingar knytte til ein norsk film frå hovudkonkurransen i Cannes, ikkje minst når filmen kjem heim med ein historisk, gjæv pris.
Verdens verste menneske skuffar ikkje éin plass. Filmen er underhaldande, engasjerande og flott å sjå på. Eit rått norsk filmår rir vidare.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Den hylla filmskaparen held til på, er øvste hylle i filmverda.
Fleire artiklar
Foto via Wikipedia Commons
«Ørjasæter var fyrst god ven med diktarbroren sin frå Gudbrandsdalen, men så fekk han høyre ting om Aukrust som skar han 'gjenom hjarte som eit tvieggja sverd'.»
Han heitte John Guillot, men skifta namn til Johnnie Allan og blei pub-rockar.
Arkivet: For tida framstår ikkje USA som det lova landet, men hausten for 50 år sidan var Elvis Presley på hitlistene i USA og England med «Promised Land»
Mogleg trasé for jarnbane mellom Narvik eller Bjørnfjell til Tromsø.
«Tanken om å realisera tog til Tromsø gjennom Sverige er på ingen måte ny.»
Daniel Sommer, Johannes Lundberg og Arve Henriksen.
Foto: Kristin Lidell
Fint nordisk samarbeid
Her er det ikkje spor av langhalm.
Polakkane er skumle bridgespelarar. Her frå avslutningsseremonien under World Bridge Games i Buenos Aires nyleg.
Foto: Poli Zolto / World Bridge Federation
Dąbrowskis masurka
For to veker sidan vann Polen gull i det som uformelt blir kalla bridgens olympiade, i Buenos Aires.