JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

«Ørjasæter var fyrst god ven med diktarbroren sin frå Gudbrandsdalen, men så fekk han høyre ting om Aukrust som skar han 'gjenom hjarte som eit tvieggja sverd'.»

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto via Wikipedia Commons

Foto via Wikipedia Commons

2640
20241115
2640
20241115

Olav Nygard hadde på slutten av livet (1922–1923) eit brevskifte med diktaren Tore Ørjasæter. Nygard bur på Horvei ved Voss, langt unna hovudstaden. Ørjasæter oppdaterer han på kampen om diktarstipend og fortel attpåtil om baksnakk: Diktaren Olav Aukrust nemnde ein gong «Flod-måls-skalden, so hådleg», for Nygards «liding og dypt var inkje mot hans eigne». Flodmaal viser til Nygards debutbok frå 1913.

Så siterer Ørjasæter utdraget av diktet ovanfor, frå Himmelvarden (1916). Ifylgje diktet finst det liding som ovrar seg som «frasur», ikkje er ekte. Dette var lenge før innkjøpsordninga. Det var hard kamp om stipenda, og sume overdreiv nok kjenslelivet for å overtyde kritikarar og komitémedlemer.

Ørjasæter meiner «Skaldetankar» var mynta på han. Men Aukrust kan òg ha tenkt på Olav Nygard, for alt i 1913 vart «flodmaalsskalden» genierklært i Gula Tidend, og Aukrust ville ta opp kapplaupet. Det gjorde det ikkje betre at Johannes Lavik, bladstyrar av bergensavisa, slakta Aukrust då Himmelvarden kom ut – som eg har fortalt om tidlegare i denne spalta.

Ørjasæter var fyrst god ven med diktarbroren sin frå Gudbrandsdalen, men så fekk han høyre ting om Aukrust som skar han «gjenom hjarte som eit tvieggja sverd». Jan Inge Sørbø har skrive ein biografi som fortel om dette, dei usympatiske sidene ved diktaren. Det fører oss til eit kjent tema i litteraturkritikken: I kor stor grad skal moralen åt diktaren påverke domen vår over dikte-
kunsten hans.

Hulda Garborg balanserer godt i dette spørsmålet i dagboka (6.1.1927) når ho omtalar ein samtale ho har hatt med vener om Aukrust og den siste boka hans, Hamar i Hellom: «Menneskje Aukrust set dei ikkje høgt, ja dei er altid i ekse når dei talar ‘um gåta Aukrust’. Dei er rasande på han for heile hans måte å vera på. Meiner han ikkje er naturleg, men full av tøv og affektation [...]. Diktaren derimot set dei høgt.» Ho skriv så at ho tykkjer «mangt er meir æstetik og spekulation» i dikta hans, men «sume av bygdedikti er yndefulle, sume fulle av urkraft og trollfantasi».

Ronny Spaans

Skaldetankar

(eller tankar um skaldskap, av ein tagal vorten lækmann).

Vent lite, skald,
fyrr du skriv um di kvide –
kva tungt lyt du bera,
kva hev du aa lide?

Du som med graat-ord
tek rædsla paa borg –
trur at du loddar
all livsens sorg!

Eg ser tvers igjenom
di sorglause sut.
Turk taaren av verset.
Brenn frasune ut.

Du som med versgraat
smiler i løyndom,
skal vita at sume
hev livt slikt i røyndom.

[...]

Olav Aukrust

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Olav Nygard hadde på slutten av livet (1922–1923) eit brevskifte med diktaren Tore Ørjasæter. Nygard bur på Horvei ved Voss, langt unna hovudstaden. Ørjasæter oppdaterer han på kampen om diktarstipend og fortel attpåtil om baksnakk: Diktaren Olav Aukrust nemnde ein gong «Flod-måls-skalden, so hådleg», for Nygards «liding og dypt var inkje mot hans eigne». Flodmaal viser til Nygards debutbok frå 1913.

Så siterer Ørjasæter utdraget av diktet ovanfor, frå Himmelvarden (1916). Ifylgje diktet finst det liding som ovrar seg som «frasur», ikkje er ekte. Dette var lenge før innkjøpsordninga. Det var hard kamp om stipenda, og sume overdreiv nok kjenslelivet for å overtyde kritikarar og komitémedlemer.

Ørjasæter meiner «Skaldetankar» var mynta på han. Men Aukrust kan òg ha tenkt på Olav Nygard, for alt i 1913 vart «flodmaalsskalden» genierklært i Gula Tidend, og Aukrust ville ta opp kapplaupet. Det gjorde det ikkje betre at Johannes Lavik, bladstyrar av bergensavisa, slakta Aukrust då Himmelvarden kom ut – som eg har fortalt om tidlegare i denne spalta.

Ørjasæter var fyrst god ven med diktarbroren sin frå Gudbrandsdalen, men så fekk han høyre ting om Aukrust som skar han «gjenom hjarte som eit tvieggja sverd». Jan Inge Sørbø har skrive ein biografi som fortel om dette, dei usympatiske sidene ved diktaren. Det fører oss til eit kjent tema i litteraturkritikken: I kor stor grad skal moralen åt diktaren påverke domen vår over dikte-
kunsten hans.

Hulda Garborg balanserer godt i dette spørsmålet i dagboka (6.1.1927) når ho omtalar ein samtale ho har hatt med vener om Aukrust og den siste boka hans, Hamar i Hellom: «Menneskje Aukrust set dei ikkje høgt, ja dei er altid i ekse når dei talar ‘um gåta Aukrust’. Dei er rasande på han for heile hans måte å vera på. Meiner han ikkje er naturleg, men full av tøv og affektation [...]. Diktaren derimot set dei høgt.» Ho skriv så at ho tykkjer «mangt er meir æstetik og spekulation» i dikta hans, men «sume av bygdedikti er yndefulle, sume fulle av urkraft og trollfantasi».

Ronny Spaans

Skaldetankar

(eller tankar um skaldskap, av ein tagal vorten lækmann).

Vent lite, skald,
fyrr du skriv um di kvide –
kva tungt lyt du bera,
kva hev du aa lide?

Du som med graat-ord
tek rædsla paa borg –
trur at du loddar
all livsens sorg!

Eg ser tvers igjenom
di sorglause sut.
Turk taaren av verset.
Brenn frasune ut.

Du som med versgraat
smiler i løyndom,
skal vita at sume
hev livt slikt i røyndom.

[...]

Olav Aukrust

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis