Formale og personlege essay
Essaya til Stein Mehren er meir aktuelle enn nokon gong tidlegare.
ESSAY
Stein Mehren:
Her har du mitt liv. Utvalgte essays
Aschehoug
Aller fyrst i nyutkomne Her har du mitt liv. Utvalgte essays har redaktør og etterordskrivar Eivind Tjønneland plassert det elegant formulerte essayet «I eksil i min egen tid. Skisse til en roman jeg aldri vil skrive» frå 2004. Dette er også det nyaste essayet i boka som markerer at det har gått 50 år sidan Mehren debuterte som essayist med Samtidsmuseet og andre tekster (1966). Boktittelen Her har du mitt liv spelar på eit TV-program med same namn, eit TV-program av det intimitetstyranniske slaget som Mehren har åtvara mot i mange av sine essay. Og portalessayet, «I eksil i min egen tid. Skisse til en roman jeg aldri vil skrive», står til boktittelen: Mehren vil aldri skrive ein roman med seg sjølv som hovudperson. Spørsmålet om det å skrive ein sjølvbiografi eller ein sjølvbiografisk roman, ligg som ein raud, underliggjande tråd i essayveven som like fullt nettopp er sjølvbiografisk. «I eksil i min egen tid. Skisse til en roman jeg aldri vil skrive» er utan tvil Mehrens mest personlege essay, og eg vil tru det er blant hans aller beste. Eivind Tjønneland har gjort klokt i å plassere det aller fyrst i Her har du mitt liv. Utvalgte essays. For det opnar opp og gir bakgrunn for resten av utvalet. Ikkje minst som bakgrunn for Mehrens kulturkritiske utfall nettopp mot vår tids intimitetstyranni, anten det er kjendisane sitt «Her har du mitt liv», vanlege folks trong til å «stå fram» med livsproblema sine i avisene eller forfattarane som ikkje diktar, men fortel om seg sjølv i romanform. Nettopp når det gjeld slikt som dette, er Mehrens essays frå 1980-åra meir aktuelle enn nokon gong tidlegare. Diverre, kunne ein seie!
Eksilforfattaren
Ein kan godt sjå på Mehren som ein kulturradikalar – i tråd med hans eigen sjølvkarakteristikk. Men kulturradikalarane ville ikkje kjennest ved han. For dei var han ein mystikar og romantikar. Og det er han sjølvsagt òg. Mehren har på mange vis falle mellom stolane i kulturlivet, ja, sjølve stolleiken er ikkje noko som høver særleg for Mehrens rørlege intellekt, filosofiske orientering og diktariske gemytt. Så i diktarkrinsar vart han noko av ein «Prügelknabe», ikkje minst ut på 1960- og 1970-talet då han kom i klammeri med både Profil-krinsen og seinare ML-arane. Og deretter følgde postmodernismedebatten.
Å lese Tjønnelands utval frå ti essaysamlingar frå og med Samtidsmuseet og andre tekster i 1966 til Det forseglede budskap i 1992 er å få eit attersyn med – eller gjere nedslag i – dei viktigaste debattane vi har hatt i norsk åndsliv dei siste 50 åra. Og ifølgje eit av Mehrens essay ligg 1960-åra i kim i 1950-åra, det er straumdraga frå dette tiåret som slår seg ut på 1960-talet. Så rettare er det truleg å seie at Mehrens essayistikk femnar om heile etterkrigstida fram til tusenårsskiftet. Ikkje minst dei mange essaya med fascisme som hovudemne vitnar om lange historiske spenn.
– på Nobelprisnivå
Det er naturlegvis rett, som Tjønneland skriv i etterordet, at den store lyrikaren Mehren har skugga for essayisten. Samstundes handlar særs mange essay i utvalet nettopp om dikting; samla sett er det her ein heil poetologi som også kastar lys over Mehrens eigen lyrikk. Og det er ei påminning ein bør ta inn over seg.
I ein enquete i Aftenposten i 2004 vart Atle Kittang og ein del andre litteraturkjennarar spurde om det fanst norske nobelpriskandidatar. Dei fleste kom opp med namn som Jon Fosse og Dag Solstad. Men Kittang slo fast det ingen andre tenkte på: Vi har to forfattarar på nobelprisnivå. Det er lyrikarane Bjørn Aamodt og Stein Mehren. Og Stein Mehrens innsikter i lyrikkens vesen kan faktisk brukast til å lese så vel Aamodt som Mehren sjølv.
Ole Karlsen
Ole Karlsen er professor i nordisk litteraturvitskap ved Høgskolen i Hedmark og fast bokmeldar
i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
ESSAY
Stein Mehren:
Her har du mitt liv. Utvalgte essays
Aschehoug
Aller fyrst i nyutkomne Her har du mitt liv. Utvalgte essays har redaktør og etterordskrivar Eivind Tjønneland plassert det elegant formulerte essayet «I eksil i min egen tid. Skisse til en roman jeg aldri vil skrive» frå 2004. Dette er også det nyaste essayet i boka som markerer at det har gått 50 år sidan Mehren debuterte som essayist med Samtidsmuseet og andre tekster (1966). Boktittelen Her har du mitt liv spelar på eit TV-program med same namn, eit TV-program av det intimitetstyranniske slaget som Mehren har åtvara mot i mange av sine essay. Og portalessayet, «I eksil i min egen tid. Skisse til en roman jeg aldri vil skrive», står til boktittelen: Mehren vil aldri skrive ein roman med seg sjølv som hovudperson. Spørsmålet om det å skrive ein sjølvbiografi eller ein sjølvbiografisk roman, ligg som ein raud, underliggjande tråd i essayveven som like fullt nettopp er sjølvbiografisk. «I eksil i min egen tid. Skisse til en roman jeg aldri vil skrive» er utan tvil Mehrens mest personlege essay, og eg vil tru det er blant hans aller beste. Eivind Tjønneland har gjort klokt i å plassere det aller fyrst i Her har du mitt liv. Utvalgte essays. For det opnar opp og gir bakgrunn for resten av utvalet. Ikkje minst som bakgrunn for Mehrens kulturkritiske utfall nettopp mot vår tids intimitetstyranni, anten det er kjendisane sitt «Her har du mitt liv», vanlege folks trong til å «stå fram» med livsproblema sine i avisene eller forfattarane som ikkje diktar, men fortel om seg sjølv i romanform. Nettopp når det gjeld slikt som dette, er Mehrens essays frå 1980-åra meir aktuelle enn nokon gong tidlegare. Diverre, kunne ein seie!
Eksilforfattaren
Ein kan godt sjå på Mehren som ein kulturradikalar – i tråd med hans eigen sjølvkarakteristikk. Men kulturradikalarane ville ikkje kjennest ved han. For dei var han ein mystikar og romantikar. Og det er han sjølvsagt òg. Mehren har på mange vis falle mellom stolane i kulturlivet, ja, sjølve stolleiken er ikkje noko som høver særleg for Mehrens rørlege intellekt, filosofiske orientering og diktariske gemytt. Så i diktarkrinsar vart han noko av ein «Prügelknabe», ikkje minst ut på 1960- og 1970-talet då han kom i klammeri med både Profil-krinsen og seinare ML-arane. Og deretter følgde postmodernismedebatten.
Å lese Tjønnelands utval frå ti essaysamlingar frå og med Samtidsmuseet og andre tekster i 1966 til Det forseglede budskap i 1992 er å få eit attersyn med – eller gjere nedslag i – dei viktigaste debattane vi har hatt i norsk åndsliv dei siste 50 åra. Og ifølgje eit av Mehrens essay ligg 1960-åra i kim i 1950-åra, det er straumdraga frå dette tiåret som slår seg ut på 1960-talet. Så rettare er det truleg å seie at Mehrens essayistikk femnar om heile etterkrigstida fram til tusenårsskiftet. Ikkje minst dei mange essaya med fascisme som hovudemne vitnar om lange historiske spenn.
– på Nobelprisnivå
Det er naturlegvis rett, som Tjønneland skriv i etterordet, at den store lyrikaren Mehren har skugga for essayisten. Samstundes handlar særs mange essay i utvalet nettopp om dikting; samla sett er det her ein heil poetologi som også kastar lys over Mehrens eigen lyrikk. Og det er ei påminning ein bør ta inn over seg.
I ein enquete i Aftenposten i 2004 vart Atle Kittang og ein del andre litteraturkjennarar spurde om det fanst norske nobelpriskandidatar. Dei fleste kom opp med namn som Jon Fosse og Dag Solstad. Men Kittang slo fast det ingen andre tenkte på: Vi har to forfattarar på nobelprisnivå. Det er lyrikarane Bjørn Aamodt og Stein Mehren. Og Stein Mehrens innsikter i lyrikkens vesen kan faktisk brukast til å lese så vel Aamodt som Mehren sjølv.
Ole Karlsen
Ole Karlsen er professor i nordisk litteraturvitskap ved Høgskolen i Hedmark og fast bokmeldar
i Dag og Tid.
Mehren har på mange vis falle mellom stolane i kulturlivet.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen