Glede over låg materie
Paal Maage Elstad skriv tidvis presist og vent.
Paal Maage Elstad er aktuell med diktsamling nummer to.
Foto: Renate Espe Aase / Vigmostad & Bjørke
DIKT
Paal Maage Elstad:
Lysmøkk
Vigmostad & Bjørke
Paal Maage Eldstad vart i 2015 nominert til Tarjei Vesaas debutantpris for diktboka Kun en liten del av universet. Dette var òg den første diktboka det bergensbaserte forlaget Vigmostad & Bjørke gav ut. Elstads andre diktbok, med den utruleg flotte tittelen Lysmøkk, er mindre omfangsrik og mindre sprikande enn debutboka. Og bokbunaden, som er designa av Johanne Hjorthol, er med gråe pappomslag og kvitprikka skrift ven å sjå til.
Lengt
Boktittelen kling som ei line frå eit Paul Celan-dikt, eller sender assosiasjonane i retning av tittelen på ei diktbok av Tor Ulven, nemleg Søppelsolen. Denne aksen mellom Celans og Ulvens poesi er nok ikkje så fjern i tilfellet Paal Maage Elstads diktbok. I Elstads univers finst det, trass alt lyset som piplar fram, noko gjennomgåande mørkt og utsiktslaust. Dikta er beherska av ein lengt etter opphøyr av meining: «En omvendt tid der lys og varme stiger fra alle ting og/ mater solen: stråler av lys som står ut av øynene mens/ hjernen tømmes for bilder.».
Makabre biletimpulsar finn vegen inn i desse dikta. Dei første tekstane skildrar på klinisk vis prosessane som skjer i eit lik når det vert utsett for ulike fasar i kremeringa. Og når eg-et i ein annan tekst betraktar eit portrettmåleri, rettar teksten søkelyset mot den fysiske nedbrytingsprosessen målinga vil bli utsett for. Om det finst ei glede i denne tekstverda, er det over varmen som strålar frå den lægre materien, frå komposteringa, esinga, gjæringa og fortæringa.
Klarleik
Paradokset som skjuler seg i desse dikta, er at lengten etter det meiningstomme og biletlause føder setningar, vers og dikt der bilete og meining ustoppeleg myldrar fram. Og når dikta syner til musikarar som Chet Baker og Miles Davis og til målarstykke av Jacob Weidemann, Jackson Pollock og renessansemålaren Andreas Mantegna, kan eg ikkje ta det som anna enn at dikta finn hugnad i denne kunsten. Nedbrytinga og det oppbyggelege går så å seie hand i hand i desse reinskrapte dikta, som dyrkar ein kirurgisk presisjon og klarleik i bileta som ikkje alltid, men iblant vert vene og skapar ei mørk nyting i lesaren.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast lyrikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DIKT
Paal Maage Elstad:
Lysmøkk
Vigmostad & Bjørke
Paal Maage Eldstad vart i 2015 nominert til Tarjei Vesaas debutantpris for diktboka Kun en liten del av universet. Dette var òg den første diktboka det bergensbaserte forlaget Vigmostad & Bjørke gav ut. Elstads andre diktbok, med den utruleg flotte tittelen Lysmøkk, er mindre omfangsrik og mindre sprikande enn debutboka. Og bokbunaden, som er designa av Johanne Hjorthol, er med gråe pappomslag og kvitprikka skrift ven å sjå til.
Lengt
Boktittelen kling som ei line frå eit Paul Celan-dikt, eller sender assosiasjonane i retning av tittelen på ei diktbok av Tor Ulven, nemleg Søppelsolen. Denne aksen mellom Celans og Ulvens poesi er nok ikkje så fjern i tilfellet Paal Maage Elstads diktbok. I Elstads univers finst det, trass alt lyset som piplar fram, noko gjennomgåande mørkt og utsiktslaust. Dikta er beherska av ein lengt etter opphøyr av meining: «En omvendt tid der lys og varme stiger fra alle ting og/ mater solen: stråler av lys som står ut av øynene mens/ hjernen tømmes for bilder.».
Makabre biletimpulsar finn vegen inn i desse dikta. Dei første tekstane skildrar på klinisk vis prosessane som skjer i eit lik når det vert utsett for ulike fasar i kremeringa. Og når eg-et i ein annan tekst betraktar eit portrettmåleri, rettar teksten søkelyset mot den fysiske nedbrytingsprosessen målinga vil bli utsett for. Om det finst ei glede i denne tekstverda, er det over varmen som strålar frå den lægre materien, frå komposteringa, esinga, gjæringa og fortæringa.
Klarleik
Paradokset som skjuler seg i desse dikta, er at lengten etter det meiningstomme og biletlause føder setningar, vers og dikt der bilete og meining ustoppeleg myldrar fram. Og når dikta syner til musikarar som Chet Baker og Miles Davis og til målarstykke av Jacob Weidemann, Jackson Pollock og renessansemålaren Andreas Mantegna, kan eg ikkje ta det som anna enn at dikta finn hugnad i denne kunsten. Nedbrytinga og det oppbyggelege går så å seie hand i hand i desse reinskrapte dikta, som dyrkar ein kirurgisk presisjon og klarleik i bileta som ikkje alltid, men iblant vert vene og skapar ei mørk nyting i lesaren.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast lyrikkmeldar i Dag og Tid.
Makabre biletimpulsar finn vegen inn i dikta.
Fleire artiklar
Det kjæraste eg har? Min ser ikkje slik ut, men eg er ganske glad i han, ja.
Foto via Wikimedia Commons
Smørbutten min får du nok aldri
Ei flygande badstove skal få ny heim, sit det nokon inni alt?
Foto: Maren Bø
Badstovene tek av
Det er interessant korleis badstove inne kan vere så ut, mens badstove ute er så in.
Morgonfrisk fersking
«Ein kan kjenna seg frisk og sterk, vera åndsfrisk eller endåtil frisk som ein fisk, friskna til, verta frisk att frå sjukdomen og heilt friskmeld.»
150-årsjubilant: den austerrikske komponisten Arnold Schönberg (1874–1951).
Fredshymne
Kammerchor Stuttgart tolkar Schönbergs «illusjon for blandakor» truverdig.
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.