JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

I tryllekrinsen

Øyvind Rimbereid har skrive eit variert langdikt med fleire høgdepunkt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Øyvind Rimbereid debuterte med ei novelle-
samling i 1993.

Øyvind Rimbereid debuterte med ei novelle- samling i 1993.

Nikita Solenov

Øyvind Rimbereid debuterte med ei novelle-
samling i 1993.

Øyvind Rimbereid debuterte med ei novelle- samling i 1993.

Nikita Solenov

2723
20171201
2723
20171201

DIKT

Øyvind Rimbereid:

Lenis plassar. Et dikt

Gyldendal 2017

Det finst ein forteljande tråd i Lenis plassar, den nye diktboka til den prislønte poeten Øyvind Rimbereid. Rammeforteljinga er knytt til ein 42 år gammal arbeidslaus industrielektrikar som leitar etter kjærasten, den gravide Leni som brått forsvann ein søndag. Leni er finsk, snakkar fem–seks språk flytande og jobbar på eit såkalla callsenter.

Det er etter oljealderen. Ein sit på «kanten av mørket», truga av økologisk katastrofe, økonomisk nedgang og industrielt forfall. Det tredelte langdiktet spelar seg ut i Stavanger og på Forus, næringsområda utanfor byen, der ein har bygd på «myrer». I diktets andre del tek den arbeidslause elektrikaren seg ulovleg inn i kontorbygget der Leni skal ha jobba, dit «Alt forsvant inn». Orfeus søkjer altså sin Eurydike, ikkje spelande på fløyte, men rusta med verktøy og ein «avbidar».

Finstemt

Sjølv om Øyvind Rimbereid kallar boka «Et dikt», består boka av varierte teksttypar. Ikkje berre vekslar det mellom stavangerdialekt og bokmål, monologar vert avløyste av refleksjonar, dialogar og ikkje minst dei kursiverte innslaga frå det tilbakevendande koret. Koret består av snakkande blomar som kommenterer handlinga. Konsekvensane av ein så uvanleg finstemt poetisk kvalitet er at dei kunne fint ha fungert som ei sjølvstendig diktbok. Men då hadde det òg vorte ei anna diktbok.

Grunnideen i diktet går på å bryte dei klaustrofobiske tryllekrinsane ein så lett forsvinn inn i, anten dei er av ideologisk, mytologisk eller vekstøkonomisk art. Ein må vekkjast, og redning må komme frå utsida av draumen. Også samfunnet må ha ei utside for å bryne seg til sjølvmedvit. Elektrikaren, på si side, har mista utsidene sine, Leni og jobben. «Og hvordan skal vi tenke/ når tiden er lukket inne i spen nøtt?»

Syklusar, til dømes i naturen, er alt på veg til å bryta saman. Kanskje er det difor blomane snakkar og tenkjer? Éin stad i diktet bestemmer blomane seg for å slutte å vere blomar: «Det var dumt av oss å tro/ at vi kunne forbli blomster/ og fortsatt ha noe å si.»

Stortenkt

Draum, røynd, myte, framtid og individ strekkjer seg mot kvarandre, koplar seg saman, byrjar å svinge og tek til å klinge og lyse frå ulike stader i dette stortenkte langdiktet. Lenis plassar evnar å biletfeste tilstandar samfunnet held på å skru seg inn i. Rimbereid er ein poetisk tenkjar. Lenis plassar demonstrerer at samfunnsformasjonen trugar tenkinga og får oss til å forsvinne frå oss sjølve.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

DIKT

Øyvind Rimbereid:

Lenis plassar. Et dikt

Gyldendal 2017

Det finst ein forteljande tråd i Lenis plassar, den nye diktboka til den prislønte poeten Øyvind Rimbereid. Rammeforteljinga er knytt til ein 42 år gammal arbeidslaus industrielektrikar som leitar etter kjærasten, den gravide Leni som brått forsvann ein søndag. Leni er finsk, snakkar fem–seks språk flytande og jobbar på eit såkalla callsenter.

Det er etter oljealderen. Ein sit på «kanten av mørket», truga av økologisk katastrofe, økonomisk nedgang og industrielt forfall. Det tredelte langdiktet spelar seg ut i Stavanger og på Forus, næringsområda utanfor byen, der ein har bygd på «myrer». I diktets andre del tek den arbeidslause elektrikaren seg ulovleg inn i kontorbygget der Leni skal ha jobba, dit «Alt forsvant inn». Orfeus søkjer altså sin Eurydike, ikkje spelande på fløyte, men rusta med verktøy og ein «avbidar».

Finstemt

Sjølv om Øyvind Rimbereid kallar boka «Et dikt», består boka av varierte teksttypar. Ikkje berre vekslar det mellom stavangerdialekt og bokmål, monologar vert avløyste av refleksjonar, dialogar og ikkje minst dei kursiverte innslaga frå det tilbakevendande koret. Koret består av snakkande blomar som kommenterer handlinga. Konsekvensane av ein så uvanleg finstemt poetisk kvalitet er at dei kunne fint ha fungert som ei sjølvstendig diktbok. Men då hadde det òg vorte ei anna diktbok.

Grunnideen i diktet går på å bryte dei klaustrofobiske tryllekrinsane ein så lett forsvinn inn i, anten dei er av ideologisk, mytologisk eller vekstøkonomisk art. Ein må vekkjast, og redning må komme frå utsida av draumen. Også samfunnet må ha ei utside for å bryne seg til sjølvmedvit. Elektrikaren, på si side, har mista utsidene sine, Leni og jobben. «Og hvordan skal vi tenke/ når tiden er lukket inne i spen nøtt?»

Syklusar, til dømes i naturen, er alt på veg til å bryta saman. Kanskje er det difor blomane snakkar og tenkjer? Éin stad i diktet bestemmer blomane seg for å slutte å vere blomar: «Det var dumt av oss å tro/ at vi kunne forbli blomster/ og fortsatt ha noe å si.»

Stortenkt

Draum, røynd, myte, framtid og individ strekkjer seg mot kvarandre, koplar seg saman, byrjar å svinge og tek til å klinge og lyse frå ulike stader i dette stortenkte langdiktet. Lenis plassar evnar å biletfeste tilstandar samfunnet held på å skru seg inn i. Rimbereid er ein poetisk tenkjar. Lenis plassar demonstrerer at samfunnsformasjonen trugar tenkinga og får oss til å forsvinne frå oss sjølve.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Lenis plassar evnar å biletfeste tilstandar samfunnet held på å skru seg inn i.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis