JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Fransk raffinement

Sandra Lied Haga får fram det særeigne ved repertoaret.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den norske cellisten Sandra Lied Haga.

Den norske cellisten Sandra Lied Haga.

Foto: Terese Samuelsen

Den norske cellisten Sandra Lied Haga.

Den norske cellisten Sandra Lied Haga.

Foto: Terese Samuelsen

2859
20230602
2859
20230602

CD

Rita Strohl, César Franck:

Cello­sonatar

Sandra Lied Haga, cello; Katja Apekisjeva, klaver. Simax 2023

To omfangsrike franske sonatar for cello og klaver frå slutten av 1800-talet fyller Sandra Lied Hagas nyaste album, der ho blir akkompagnert av russiske Katja Apekisjeva: Grande Sonate dramatique «Titus et Bérénice» av Rita Strohl (1865–1941), og Sonate i A-dur, op. 120, av César Franck (1822–1890). Framføringa er teknisk solid, og i tolkingane får utøvarane fram det særeigne ved repertoaret.

Franck

Belgisk-franske Franck var i si tid kjend som instrumentalkomponist og orgelvirtuos med sans for den klassiske tysk-austerrikske tradisjonen. Etter at han overtok orgelprofessoratet ved Paris-konservatoriet i 1872, kom han til å prega ein heil generasjon unge, franske komponistar. Livsverket hans blir delt i inn i tre periodar, og fiolinsonaten frå 1886, komponert då han var 63 år, er kanskje det viktigaste i den siste bolken. Haga og Apekisjeva spelar verket med cello og klaver, ei omarbeiding den aldrande komponisten gjekk god for.

Sonaten er syklisk, noko som tyder at dei same musikalske temaa kjem att i fleire av satsane. Den varsamt pendlande melodien til celloen i fyrstesatsen blir spelt med lengt og atterhalde uttrykk av Haga, noko som effektivt byggjer opp forventninga til klaverets meir rørlege tema. Likevel ber heile satsen preg av forventning, som eit forspel til det som skal koma. Ekte intensitet oppstår fyrst i den eldfulle andresatsen, der melodien blir driven opp og fram gjennom eit mylder av tonerekkjer i klaveret.

Somme av partia, som blir presist artikulerte av Apekisjeva, minner om klavermusikken til J.S. Bach. Som organist og teorilærar var då òg Franck ein kjennar av barokkens komposisjonslære. I sistesatsen nyttar han ei gamal form, nemleg kanon, der celloen og klaveret spelar same melodi, men med ulikt startstidspunkt. Framføringa er litt nøktern, noko som i grunnen høver bra: Musikken talar for seg sjølv.

Strohl

Franck forfekta den reine instrumentalmusikken. På det punktet skilde han seg frå si yngre landskvinne Rita Strohl. Hennar «store, dramatiske sonate» frå 1892 er i grunnen eit musikalsk drama i fire akter basert på Bérénice, ein tragedie av Jean Racine med handling frå keisar Titus’ tid (79 e.Kr.).

I notane er kvar av satsane forsynte med eit sitat frå Racines skodespel. Over andresatsen, til dømes, står det: «I husværet til Bérénice. Hoffdamene freistar å underhalda henne med song og dans.» Som komponist rår Strohl over eit mangfald av stilar og uttrykk. Denne satsen, som er den mest livfulle, blir av utøvarane spelt med eit musikalsk vidd à la Mendelssohns scenemusikk til Ein midtsommarnattsdraum.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Rita Strohl, César Franck:

Cello­sonatar

Sandra Lied Haga, cello; Katja Apekisjeva, klaver. Simax 2023

To omfangsrike franske sonatar for cello og klaver frå slutten av 1800-talet fyller Sandra Lied Hagas nyaste album, der ho blir akkompagnert av russiske Katja Apekisjeva: Grande Sonate dramatique «Titus et Bérénice» av Rita Strohl (1865–1941), og Sonate i A-dur, op. 120, av César Franck (1822–1890). Framføringa er teknisk solid, og i tolkingane får utøvarane fram det særeigne ved repertoaret.

Franck

Belgisk-franske Franck var i si tid kjend som instrumentalkomponist og orgelvirtuos med sans for den klassiske tysk-austerrikske tradisjonen. Etter at han overtok orgelprofessoratet ved Paris-konservatoriet i 1872, kom han til å prega ein heil generasjon unge, franske komponistar. Livsverket hans blir delt i inn i tre periodar, og fiolinsonaten frå 1886, komponert då han var 63 år, er kanskje det viktigaste i den siste bolken. Haga og Apekisjeva spelar verket med cello og klaver, ei omarbeiding den aldrande komponisten gjekk god for.

Sonaten er syklisk, noko som tyder at dei same musikalske temaa kjem att i fleire av satsane. Den varsamt pendlande melodien til celloen i fyrstesatsen blir spelt med lengt og atterhalde uttrykk av Haga, noko som effektivt byggjer opp forventninga til klaverets meir rørlege tema. Likevel ber heile satsen preg av forventning, som eit forspel til det som skal koma. Ekte intensitet oppstår fyrst i den eldfulle andresatsen, der melodien blir driven opp og fram gjennom eit mylder av tonerekkjer i klaveret.

Somme av partia, som blir presist artikulerte av Apekisjeva, minner om klavermusikken til J.S. Bach. Som organist og teorilærar var då òg Franck ein kjennar av barokkens komposisjonslære. I sistesatsen nyttar han ei gamal form, nemleg kanon, der celloen og klaveret spelar same melodi, men med ulikt startstidspunkt. Framføringa er litt nøktern, noko som i grunnen høver bra: Musikken talar for seg sjølv.

Strohl

Franck forfekta den reine instrumentalmusikken. På det punktet skilde han seg frå si yngre landskvinne Rita Strohl. Hennar «store, dramatiske sonate» frå 1892 er i grunnen eit musikalsk drama i fire akter basert på Bérénice, ein tragedie av Jean Racine med handling frå keisar Titus’ tid (79 e.Kr.).

I notane er kvar av satsane forsynte med eit sitat frå Racines skodespel. Over andresatsen, til dømes, står det: «I husværet til Bérénice. Hoffdamene freistar å underhalda henne med song og dans.» Som komponist rår Strohl over eit mangfald av stilar og uttrykk. Denne satsen, som er den mest livfulle, blir av utøvarane spelt med eit musikalsk vidd à la Mendelssohns scenemusikk til Ein midtsommarnattsdraum.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis