Poesiens park
Morten Langeland skriv ville og krevjande dikt.
Morten Langeland leikar seg med lyd- og ordbilete.
Foto: Heidi Furre / Flamme
DIKT
Morten Langeland:
Zoonetter
Flamme 2017
I Zoonetter, Morten Langelands fjerde diktbok, er det 36 sonettlikande dikt i eit tilnærma kaudervelsk språk. Her kan det feedes opp og morfes, og ein krisemaxer. Og her møter lesaren ofte bokstavrim: «lur lemur ler, sjh, sjh». Sjølv om dikta plasserer seg eit godt stykke frå normalspråket, er dei likevel spekka av attkjennelege språkteikn frå den teknologiinfluerte verda me lever i: slanguttrykk, tekniske termar, referansar frå populærmusikk, forkortingar, ordspel, anglisismar og varemerkenamn, alt i ei herleg babelsk bryting. Nylagingar av ord finn ein også, til dømes «øyegjerning», som peikar på at det å sjå ikkje er ein passivitet, men ein aktivitet.
Lyd- og ordleik
Leiken med lyd- og ordbilete, som er så karakteristisk for dikta, finn ein alt i tittelen. Zoonetter viser til diktforma sonettar, til ordet zoo og den delen av døgeret som ligg i mørket, nettene. Det nattlege vert understreka av at dikta er sette i kvit skrift på svart bakgrunn, i det som elles må seiast å vere ein fiffig og innbydande bokbunad. Den nattlege undergangstematikken, ja, den økopoetiske impulsen, peikar desse dikta på i rikt mon, mellom anna viser dei til «Noahs ark», farkosten Noah bygde før storflaumen.
Noahs Ark rimar på park. I bokas første bolk, «dyret», er vi i ein zoologisk park med løver, elefant og sjiraff. I bolken «menneske» verkar vi å vere i ein fritids- eller underhaldningspark. Båe stadene er regulerte og inngjerda reservat, til liks med sonetten. Sonettforma er eit bur, eit gitter språket vert låst i. Bak versegitteret mobiliserer Langeland til motstand, han freistar å finne vegar ut or den språklege tvangsordninga poesien sjølv skriv seg fram i. Betrakta som sonettar er dikta til Langeland ureine, ville og organiske, fordi dei ikkje følgjer det etablerte rim- og stavingsmønsteret. Berre linjefordelinga er som i sonetten.
Forunderleg
Langelands ark er bygd av papir og språk. Ofte er diktsekvensane forunderlege, beint fram morosame å lese, men tidvis også nokså krevjande. Men om ein tenkjer at verda og alt som finst i henne, inkludert poesien, ikkje er objekt som skal erkjennast og herskast over, men skapnadar som berre finst, vert tilgangen til Zonetter kneppet lettare.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DIKT
Morten Langeland:
Zoonetter
Flamme 2017
I Zoonetter, Morten Langelands fjerde diktbok, er det 36 sonettlikande dikt i eit tilnærma kaudervelsk språk. Her kan det feedes opp og morfes, og ein krisemaxer. Og her møter lesaren ofte bokstavrim: «lur lemur ler, sjh, sjh». Sjølv om dikta plasserer seg eit godt stykke frå normalspråket, er dei likevel spekka av attkjennelege språkteikn frå den teknologiinfluerte verda me lever i: slanguttrykk, tekniske termar, referansar frå populærmusikk, forkortingar, ordspel, anglisismar og varemerkenamn, alt i ei herleg babelsk bryting. Nylagingar av ord finn ein også, til dømes «øyegjerning», som peikar på at det å sjå ikkje er ein passivitet, men ein aktivitet.
Lyd- og ordleik
Leiken med lyd- og ordbilete, som er så karakteristisk for dikta, finn ein alt i tittelen. Zoonetter viser til diktforma sonettar, til ordet zoo og den delen av døgeret som ligg i mørket, nettene. Det nattlege vert understreka av at dikta er sette i kvit skrift på svart bakgrunn, i det som elles må seiast å vere ein fiffig og innbydande bokbunad. Den nattlege undergangstematikken, ja, den økopoetiske impulsen, peikar desse dikta på i rikt mon, mellom anna viser dei til «Noahs ark», farkosten Noah bygde før storflaumen.
Noahs Ark rimar på park. I bokas første bolk, «dyret», er vi i ein zoologisk park med løver, elefant og sjiraff. I bolken «menneske» verkar vi å vere i ein fritids- eller underhaldningspark. Båe stadene er regulerte og inngjerda reservat, til liks med sonetten. Sonettforma er eit bur, eit gitter språket vert låst i. Bak versegitteret mobiliserer Langeland til motstand, han freistar å finne vegar ut or den språklege tvangsordninga poesien sjølv skriv seg fram i. Betrakta som sonettar er dikta til Langeland ureine, ville og organiske, fordi dei ikkje følgjer det etablerte rim- og stavingsmønsteret. Berre linjefordelinga er som i sonetten.
Forunderleg
Langelands ark er bygd av papir og språk. Ofte er diktsekvensane forunderlege, beint fram morosame å lese, men tidvis også nokså krevjande. Men om ein tenkjer at verda og alt som finst i henne, inkludert poesien, ikkje er objekt som skal erkjennast og herskast over, men skapnadar som berre finst, vert tilgangen til Zonetter kneppet lettare.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Ofte er diktsekvensane forunderlege, beint fram morosame å lese.
Fleire artiklar
Det kjæraste eg har? Min ser ikkje slik ut, men eg er ganske glad i han, ja.
Foto via Wikimedia Commons
Smørbutten min får du nok aldri
Ei flygande badstove skal få ny heim, sit det nokon inni alt?
Foto: Maren Bø
Badstovene tek av
Det er interessant korleis badstove inne kan vere så ut, mens badstove ute er så in.
Morgonfrisk fersking
«Ein kan kjenna seg frisk og sterk, vera åndsfrisk eller endåtil frisk som ein fisk, friskna til, verta frisk att frå sjukdomen og heilt friskmeld.»
150-årsjubilant: den austerrikske komponisten Arnold Schönberg (1874–1951).
Fredshymne
Kammerchor Stuttgart tolkar Schönbergs «illusjon for blandakor» truverdig.
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.