JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Frå blodhemn til rettsstat

Teater slik du sjeldan ser det på ein norsk scene. Men kvifor vil regissøren skjemme ut arbeidet sitt?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gjertrud Jynge spelar kona til Agamemnon, Klytaimnestra, her med Bjørn Sundquist (kor).

Gjertrud Jynge spelar kona til Agamemnon, Klytaimnestra, her med Bjørn Sundquist (kor).

Foto: Erik Berg

Gjertrud Jynge spelar kona til Agamemnon, Klytaimnestra, her med Bjørn Sundquist (kor).

Gjertrud Jynge spelar kona til Agamemnon, Klytaimnestra, her med Bjørn Sundquist (kor).

Foto: Erik Berg

3193
20230929
3193
20230929

Det Norske Teatret, Hovudscenen

Norsk versjon: Jon Fosse

Aiskylos: Oresteia

Omarbeiding: Cecilia Ölveczky og Eirik Stubø
Regi: Eirik Stubø
Scenografi og kostyme: Erlend Birkeland
Lys: Ellen Ruge

Oresteia er ikkje berre 2481 år gammalt, det er også den einaste tragedietrilogien frå den greske antikken som er bevart. Og stykka tek opp eit tema som skulle vere heilt uaktuelt i vår tid, men som stadig rir oss i ulike former, både som æresvald og anna. For hemn, barbari og annan villskap set stadig demokrati- og rettsstatstanken på prøve kringom i verda. Aiskylos såg problemet – og løysinga – for snart 2500 år sidan, men enno er vi ikkje ferdige med problemet.

Kong Agamemnon (Bjørn Skagestad) kjem attende til Argos etter å ha vore med på erobringa av Troja. Der blir han brutalt drepen av kona si, Klytaimnestra, (Gjertrud Jynge) og elskaren hennar, Aigistos (Espen Løvås), fordi han på veg til Troja hadde ofra dottera deira. Oppelda av guden Apollon (Lasse Kolsrud) og søster si, Elektra (Marie Blokhus), gjer så kongssonen Orestes (Oddgeir Thune) ende på dei to kongemordarane.

Frikjend under tvil

Slik kunne det ha halde fram, men Orestes kjem i tvil om han har handla rett – endå om Apollon bad han gjere det og koret har messa om «mord for mord/ liv for liv». Denne sida ved hemnaren får Oddgeir Thune fint fram. Forfølgd av hemngudinnene, som vil vidareføre hemntradisjonen, blir han teken til Aten, der skytsgudinna Atene (Ingeborg S. Raustøl) skipar ein domstol som skal høyre båe partar. Under tvil blir Orestes frikjend, men Atene «omvender» hemngudinnene til gode hjelparar – og ei ny tid med forsoning og utan den øydeleggjande hemnspiralen kan byrje.

Scenografien er enkel, men i det svære scenerommet gjer det minimalistiske omgivnadene monumentale. Og rommet blir godt nytta ved gjennomtenkt plassering av aktørane og verknadsfulle tablå. Enormt sterkt verkar den korte scenen der ansiktet til hemnaren Orestes blir vist på ein diger skjerm medan den tryglande mor hans beveger seg som ein liten maur framfor han, og Deep Purples «Child In Time» når eit drepande crescendo.

Overtydande

Igjen lyser Gjertrud Jynge mellom fleire gode skodespelarar. Jon Fosse har gitt stykket ei poetisk og smidig språkdrakt, og ho får kvar einaste replikk til å falle naturleg om det skal vere aldri så høgtidsamt. Også Marie Blokhus og Oddgeir Thune leverer overtydande prestasjonar.

Det er så stilreint, slik høgtid og lyfting over framsyninga, så prega av vørdnad og ro som ein svært sjeldan ser på ein teaterscene. Intelligent bruk av lyset gjer også sitt. Det meste av «bakgrunnsmusikken» kunne vi godt vore forutan. Både den klassiske og Stones og Deep Purple. Orda ville vore nok. Men så finn Eirik Stubø heilt mot slutten ut at det trengst endå noko meir. Kva gjer han så? Jo, han gir guden Apollon ein gitar og lèt han syngje «Red Sails in the Sunset». Med eitt er stemninga broten, alvoret negert, og eg sit att med eit stort spørsmål: Var alt berre ein spøk?

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det Norske Teatret, Hovudscenen

Norsk versjon: Jon Fosse

Aiskylos: Oresteia

Omarbeiding: Cecilia Ölveczky og Eirik Stubø
Regi: Eirik Stubø
Scenografi og kostyme: Erlend Birkeland
Lys: Ellen Ruge

Oresteia er ikkje berre 2481 år gammalt, det er også den einaste tragedietrilogien frå den greske antikken som er bevart. Og stykka tek opp eit tema som skulle vere heilt uaktuelt i vår tid, men som stadig rir oss i ulike former, både som æresvald og anna. For hemn, barbari og annan villskap set stadig demokrati- og rettsstatstanken på prøve kringom i verda. Aiskylos såg problemet – og løysinga – for snart 2500 år sidan, men enno er vi ikkje ferdige med problemet.

Kong Agamemnon (Bjørn Skagestad) kjem attende til Argos etter å ha vore med på erobringa av Troja. Der blir han brutalt drepen av kona si, Klytaimnestra, (Gjertrud Jynge) og elskaren hennar, Aigistos (Espen Løvås), fordi han på veg til Troja hadde ofra dottera deira. Oppelda av guden Apollon (Lasse Kolsrud) og søster si, Elektra (Marie Blokhus), gjer så kongssonen Orestes (Oddgeir Thune) ende på dei to kongemordarane.

Frikjend under tvil

Slik kunne det ha halde fram, men Orestes kjem i tvil om han har handla rett – endå om Apollon bad han gjere det og koret har messa om «mord for mord/ liv for liv». Denne sida ved hemnaren får Oddgeir Thune fint fram. Forfølgd av hemngudinnene, som vil vidareføre hemntradisjonen, blir han teken til Aten, der skytsgudinna Atene (Ingeborg S. Raustøl) skipar ein domstol som skal høyre båe partar. Under tvil blir Orestes frikjend, men Atene «omvender» hemngudinnene til gode hjelparar – og ei ny tid med forsoning og utan den øydeleggjande hemnspiralen kan byrje.

Scenografien er enkel, men i det svære scenerommet gjer det minimalistiske omgivnadene monumentale. Og rommet blir godt nytta ved gjennomtenkt plassering av aktørane og verknadsfulle tablå. Enormt sterkt verkar den korte scenen der ansiktet til hemnaren Orestes blir vist på ein diger skjerm medan den tryglande mor hans beveger seg som ein liten maur framfor han, og Deep Purples «Child In Time» når eit drepande crescendo.

Overtydande

Igjen lyser Gjertrud Jynge mellom fleire gode skodespelarar. Jon Fosse har gitt stykket ei poetisk og smidig språkdrakt, og ho får kvar einaste replikk til å falle naturleg om det skal vere aldri så høgtidsamt. Også Marie Blokhus og Oddgeir Thune leverer overtydande prestasjonar.

Det er så stilreint, slik høgtid og lyfting over framsyninga, så prega av vørdnad og ro som ein svært sjeldan ser på ein teaterscene. Intelligent bruk av lyset gjer også sitt. Det meste av «bakgrunnsmusikken» kunne vi godt vore forutan. Både den klassiske og Stones og Deep Purple. Orda ville vore nok. Men så finn Eirik Stubø heilt mot slutten ut at det trengst endå noko meir. Kva gjer han så? Jo, han gir guden Apollon ein gitar og lèt han syngje «Red Sails in the Sunset». Med eitt er stemninga broten, alvoret negert, og eg sit att med eit stort spørsmål: Var alt berre ein spøk?

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis