Pecknolds lommesymfoniar
Folkrockbandet Fleet Foxes er tilbake.
Folkrock
Fleet Foxes:
Crack-Up
Nonesuch/Warner
Eit slag som kjem mot deg innanfrå, slik skildra forfattaren F. Scott Fitzgerald (1896–1940) det psykiske samanbrotet i essayet «The Crack-Up» (1936): Når du kjenner det, skreiv han, så er det for seint å gjere noko med det.
No har Robin Pecknold gjort tittelen til sin eigen, med Crack-Up, det første Fleet Foxes-albumet på seks år, ein dokumentasjon på ein sjølvgranskande, tidvis retningsvill periode for frontmannen, som trong å komme vekk frå rolla som frontmann. Pecknold var utkøyrd, klar for ein uvisst avgrensa time out, og forsvann for å studere, surfe og reise. Framtida for bandet vart usikker.
Komplekst
Crack-Up kjennest litt som Pecknolds Brian Wilson-album. Den kunstnarlege visjonen er i all hovudsak unnfanga i det rastlause sinnet hans og realisert under hans kreative styring, slik Beach Boys-legenda og grublaren Wilson dominerte dei megalomane, geniale produksjonane til det bandet på siste halvdel av 1960-talet. I likskap med desse utgivingane er også Crack-Up samansett av komplekse komposisjonar, kvar og ein av dei små musikalske eventyr, folkrocksymfoniar i miniatyr.
Som Wilson er også Pecknold vokalist og multiinstrumentalist (bass, piano og meir viltre innslag som marimba og moog, for å nemne noko). Han har skrive tekst og melodi på alle songane, og co-produsert saman med gitarist Skyler Skjelset, som har vore ein sentral samarbeidspartnar i løpet av det halvåret då songane vart spelte inn i New York. I omslagsheftet er Pecknold faktisk kreditert med vel tjue instrument og lydeffektar i studio, og han spelar ei viktig rolle på alle spor, medan dei andre musikarane i bandet tek del meir spreidd og her og der. Universet vi møter i Crack-Up, er på mange måtar Pecknolds forteljing om reisa han har vore på, uttrykt slik han ønskte at det skulle verte uttrykt.
Varm og variert
Vakkert er det no i alle fall. Crack-Up er ei rik, varm og variert plate. Ho er langt frå dyster, snarare djup og utforskande i ord og tone, leikande, spørjande og fabulerande. Sjølv om referansane kjem tett, litterære så vel som musikalske, frå Stravinskij til Beowulf, så kjennest aldri albumet innforstått, stivt eller tilgjort i si musikalske og litterære utfalding. Pecknolds retningsløyse var nok ikkje kalkulert, ho verkar reell nok, men ho resulterte i alle fall i eit karrierehøgdepunkt for Fleet Foxes.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Folkrock
Fleet Foxes:
Crack-Up
Nonesuch/Warner
Eit slag som kjem mot deg innanfrå, slik skildra forfattaren F. Scott Fitzgerald (1896–1940) det psykiske samanbrotet i essayet «The Crack-Up» (1936): Når du kjenner det, skreiv han, så er det for seint å gjere noko med det.
No har Robin Pecknold gjort tittelen til sin eigen, med Crack-Up, det første Fleet Foxes-albumet på seks år, ein dokumentasjon på ein sjølvgranskande, tidvis retningsvill periode for frontmannen, som trong å komme vekk frå rolla som frontmann. Pecknold var utkøyrd, klar for ein uvisst avgrensa time out, og forsvann for å studere, surfe og reise. Framtida for bandet vart usikker.
Komplekst
Crack-Up kjennest litt som Pecknolds Brian Wilson-album. Den kunstnarlege visjonen er i all hovudsak unnfanga i det rastlause sinnet hans og realisert under hans kreative styring, slik Beach Boys-legenda og grublaren Wilson dominerte dei megalomane, geniale produksjonane til det bandet på siste halvdel av 1960-talet. I likskap med desse utgivingane er også Crack-Up samansett av komplekse komposisjonar, kvar og ein av dei små musikalske eventyr, folkrocksymfoniar i miniatyr.
Som Wilson er også Pecknold vokalist og multiinstrumentalist (bass, piano og meir viltre innslag som marimba og moog, for å nemne noko). Han har skrive tekst og melodi på alle songane, og co-produsert saman med gitarist Skyler Skjelset, som har vore ein sentral samarbeidspartnar i løpet av det halvåret då songane vart spelte inn i New York. I omslagsheftet er Pecknold faktisk kreditert med vel tjue instrument og lydeffektar i studio, og han spelar ei viktig rolle på alle spor, medan dei andre musikarane i bandet tek del meir spreidd og her og der. Universet vi møter i Crack-Up, er på mange måtar Pecknolds forteljing om reisa han har vore på, uttrykt slik han ønskte at det skulle verte uttrykt.
Varm og variert
Vakkert er det no i alle fall. Crack-Up er ei rik, varm og variert plate. Ho er langt frå dyster, snarare djup og utforskande i ord og tone, leikande, spørjande og fabulerande. Sjølv om referansane kjem tett, litterære så vel som musikalske, frå Stravinskij til Beowulf, så kjennest aldri albumet innforstått, stivt eller tilgjort i si musikalske og litterære utfalding. Pecknolds retningsløyse var nok ikkje kalkulert, ho verkar reell nok, men ho resulterte i alle fall i eit karrierehøgdepunkt for Fleet Foxes.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen