Tale
Det hender at skrivande folk blir bedne om å tala i ymse forsamlingar. Skribentar er lettsmigra folk. Og før ein stakkar veit ordet av det, står han framfor møtelyden – utan ord.
Der sit kan hende politikarar i salen, menneske som skribenten kan ha kome i skade for å spotta i spaltene sine. No er det dei som kan kaldflira.
«Hrmm. Gode møtelyd...», seier skribenten, og innser til si nakne skrekk at talekunst – retorikk, ars bene dicendi, som grekarane utvikla 500 år før Kristus og romarane perfeksjonerte i antikken – er ein kunst han ikkje kan. Det var jo difor skribenten blei skribent, og ikkje prest eller politikar. For å få sitja tørt og trygt i skrivarstova, slå opp i Retorisk leksikon av Tormod Eide om han skulle trenga det, og fillerista land og folk, med rettetasten, angreknappen og redaktøren i ryggen. Utan å bli sett.
Retorikaren har på si side berre eitt einaste støtteapparat: talarstolen. Den klorer eg meg fast til, lyfter blikket og stirer med dubitatio, aporí og usminka gru mot ein fullsett sal.
Anar møtelyden gråten og glømsla som herjar, ser dei at halsen trutnar og kroppen skjelv?
Nei, fylkesordføraren på fyrste benk studerer meg med eit ope og nesten interessert blikk. Som om alt var som det skulle vera.
Trur han dette er ein kunstpause?
Capitátio benevoléntiae! Det er einaste utvegen når ein målar seg ordlaust inn i eit hjørne av ein stappfull sal. Leksikonet på kontoret fortel at det tyder «trakting etter velvilje», og det er ein velprøvd teknikk når alt anna slår talefeil. Quintilian sa: «Talarar som er hjelpelause, blir møtte med ein naturleg velvilje.»
Den gamle har rett! Etter 25 minutt med digressio disposito, digtessio proposito, digressio improviso og digressio prosapodosis, ser eg at fylkesordfuraren applauderer, lett. Og snipp, snapp, snute, då var taletida ute.
Pyntinga ved skrivebordet kan ta til. Og ikkje før eg ser kva eg har skrive, kjem eg på kva eg skulle ha sagt. Men då er det for seint.
Jox
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det hender at skrivande folk blir bedne om å tala i ymse forsamlingar. Skribentar er lettsmigra folk. Og før ein stakkar veit ordet av det, står han framfor møtelyden – utan ord.
Der sit kan hende politikarar i salen, menneske som skribenten kan ha kome i skade for å spotta i spaltene sine. No er det dei som kan kaldflira.
«Hrmm. Gode møtelyd...», seier skribenten, og innser til si nakne skrekk at talekunst – retorikk, ars bene dicendi, som grekarane utvikla 500 år før Kristus og romarane perfeksjonerte i antikken – er ein kunst han ikkje kan. Det var jo difor skribenten blei skribent, og ikkje prest eller politikar. For å få sitja tørt og trygt i skrivarstova, slå opp i Retorisk leksikon av Tormod Eide om han skulle trenga det, og fillerista land og folk, med rettetasten, angreknappen og redaktøren i ryggen. Utan å bli sett.
Retorikaren har på si side berre eitt einaste støtteapparat: talarstolen. Den klorer eg meg fast til, lyfter blikket og stirer med dubitatio, aporí og usminka gru mot ein fullsett sal.
Anar møtelyden gråten og glømsla som herjar, ser dei at halsen trutnar og kroppen skjelv?
Nei, fylkesordføraren på fyrste benk studerer meg med eit ope og nesten interessert blikk. Som om alt var som det skulle vera.
Trur han dette er ein kunstpause?
Capitátio benevoléntiae! Det er einaste utvegen når ein målar seg ordlaust inn i eit hjørne av ein stappfull sal. Leksikonet på kontoret fortel at det tyder «trakting etter velvilje», og det er ein velprøvd teknikk når alt anna slår talefeil. Quintilian sa: «Talarar som er hjelpelause, blir møtte med ein naturleg velvilje.»
Den gamle har rett! Etter 25 minutt med digressio disposito, digtessio proposito, digressio improviso og digressio prosapodosis, ser eg at fylkesordfuraren applauderer, lett. Og snipp, snapp, snute, då var taletida ute.
Pyntinga ved skrivebordet kan ta til. Og ikkje før eg ser kva eg har skrive, kjem eg på kva eg skulle ha sagt. Men då er det for seint.
Jox
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen