JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

HistorieFeature

H for høgre

Søndag 3. september 1967 er Dagen H i Sverige. Eit heilt folk skal skifte side – på vegen. Denne revolusjonen vitnar om styrken i den nordiske modellen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
DAGEN H. Hausten 1955 sa 83 prosent nei til høgrekøyring, men berre 53 prosent brukte røysteretten. Den 10. mai 1963 vedtok Riksdagen med 294 mot 50 røyster høgrekøyring, som her i Kungsgatan i Stockholm søndag 3. september 1967.

DAGEN H. Hausten 1955 sa 83 prosent nei til høgrekøyring, men berre 53 prosent brukte røysteretten. Den 10. mai 1963 vedtok Riksdagen med 294 mot 50 røyster høgrekøyring, som her i Kungsgatan i Stockholm søndag 3. september 1967.

Foto: Wikipedia

DAGEN H. Hausten 1955 sa 83 prosent nei til høgrekøyring, men berre 53 prosent brukte røysteretten. Den 10. mai 1963 vedtok Riksdagen med 294 mot 50 røyster høgrekøyring, som her i Kungsgatan i Stockholm søndag 3. september 1967.

DAGEN H. Hausten 1955 sa 83 prosent nei til høgrekøyring, men berre 53 prosent brukte røysteretten. Den 10. mai 1963 vedtok Riksdagen med 294 mot 50 røyster høgrekøyring, som her i Kungsgatan i Stockholm søndag 3. september 1967.

Foto: Wikipedia

3834
20191213

Forteljingar frå 1900-talet

Ottar Grepstad er tett på folk som forma vår tid.

3834
20191213

Forteljingar frå 1900-talet

Ottar Grepstad er tett på folk som forma vår tid.

Fyra femtio och noll. Fröken Ur har halde det gåande sidan 1916 og snakkar sakte. Sveriges Radio bruker henne til å minne om kva som skal skje om ti minutt. Det er Dagen H, og mellom klokka 01.00 og 06.00 har berre drosjar, bussar og andre i teneste lov til å køyre – og syklistar. Gule vegstriper skal bli kvite, over natta kjem 360.000 nye trafikkskilt opp. Frå før minner 130.000 skilt om endringa, og dei fleste bilistane har ein lapp på dashbordet.

No når klokka er ti på fem, skal dei stoppe på venstre sida av vegen og etter ein kort stopp køyre sakte over til høgre sida og vente der. Fem noll och noll. «Ni har hört att klockan er fem. Sverige har fått högertrafik», kunngjer Sveriges Radio. Sakte glir trafikken i gang att, på Kungsgatan og Sveavägen i Stockholm, langs gater og vegar landet over.

Dette er ei svært stor endring av vårt daglege tilvære, vår kvardag, seier kommunikasjonsministeren i ein kort radiotale frå Riksdagen eit lite minutt seinare. Han legg vekt på at dette er eit tiltak for å gjere trafikken tryggare, men stoppar ikkje der. «Denna vår inneboende tveksamhet mot en genomgripande förändring av vår dagliga trafikmiljö har fått ge vika för en rationell internationalism», seier kommunikasjonsministeren. Han heiter Olof Palme.

Det kunne ha blitt kaos, men var ein suksess frå første morgon. Så godt som alle dei 8000 bussane i landet har rattet på høgre sida, men ni av ti privatbilar har det på venstre sida, og det lettar overgangen. Kan nokon forstå at det svenske folket var med på ein revolusjon for nokre timar sidan? spør Palme ut på føremiddagen.

Sverige blei som land flest. I Danmark har det vore høgrekøyring sidan 1685, i Noreg sidan 1793 og i Finland sidan 1858, medan Sverige innførte venstrekøyring i 1734. Den 26. mai 1968 har Island sin H-dagurinn. Eit halvt hundreår seinare køyrer to av tre bilar i verda på høgre sida.

Eit samfunn må vere godt organisert for å greie noko slikt. Svenske sosialdemokratar tok gjerne eigedomsretten til den samfunnsforma som frå 1980-åra blei heitande den nordiske modellen. Over tid har alle ansvarlege parti i dei nordiske landa føresett den grunnstrukturen med sine vesentlege liberale element. Modellen blei raffinert i andre halvdel av 1900-talet, noko ulikt frå land til land. I Sverige gjekk ein meir i retning av det kategoriske, i Danmark og Noreg meir mot det fleksible. Dagen H, med minst 100.000 frivillige og eit stramt samarbeid mellom stat og borgar, kan kallast det ultimate dømet på styrken i den nordiske modellen.

Ein sterk talsmann for denne modellen er Olof Palme. Han blir den mest fritalande og kritiske statsministeren i Vest-Europa og er særleg tydeleg om krigen i Vietnam og livsvilkåra i den tredje verda. «Det är en illusion att tro att man kan möta krav på social rättvisa med våld och militära maktmedel», seier han i ein stor tale i Gävle 30. juli 1965, fire månader før han blir kommunikasjonsminister.

Det han seier no og i år etter år, vekkjer sterke reaksjonar i miljø som står utanfor den nordiske modellen. Ein vinterkveld kjem eit ektepar ut frå biografen Grand på Sveavägen i Stockholm. Dei seier farvel til barna sine og går nedover Sveavägen på høgre sida, kryssar over og nærmar seg krysset Tunnelgatan/Sveavägen. Brått kjem ein mørkkledd mann bakfrå denne fredagskvelden 28. februar 1986. Kva klokka er, kan seiast sikkert, for Fröken Ur er kopla til alarmsentralen. Tjugotre tjugoett och trettio.

Ottar Grepstad

Ottar Grepstad er forfattar og språk- og litteraturvitar.

Redigert utdrag frå 1900-talet, Samlaget 2020

Neste veke: Eit sjølvbestemt liv (1982)

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Fyra femtio och noll. Fröken Ur har halde det gåande sidan 1916 og snakkar sakte. Sveriges Radio bruker henne til å minne om kva som skal skje om ti minutt. Det er Dagen H, og mellom klokka 01.00 og 06.00 har berre drosjar, bussar og andre i teneste lov til å køyre – og syklistar. Gule vegstriper skal bli kvite, over natta kjem 360.000 nye trafikkskilt opp. Frå før minner 130.000 skilt om endringa, og dei fleste bilistane har ein lapp på dashbordet.

No når klokka er ti på fem, skal dei stoppe på venstre sida av vegen og etter ein kort stopp køyre sakte over til høgre sida og vente der. Fem noll och noll. «Ni har hört att klockan er fem. Sverige har fått högertrafik», kunngjer Sveriges Radio. Sakte glir trafikken i gang att, på Kungsgatan og Sveavägen i Stockholm, langs gater og vegar landet over.

Dette er ei svært stor endring av vårt daglege tilvære, vår kvardag, seier kommunikasjonsministeren i ein kort radiotale frå Riksdagen eit lite minutt seinare. Han legg vekt på at dette er eit tiltak for å gjere trafikken tryggare, men stoppar ikkje der. «Denna vår inneboende tveksamhet mot en genomgripande förändring av vår dagliga trafikmiljö har fått ge vika för en rationell internationalism», seier kommunikasjonsministeren. Han heiter Olof Palme.

Det kunne ha blitt kaos, men var ein suksess frå første morgon. Så godt som alle dei 8000 bussane i landet har rattet på høgre sida, men ni av ti privatbilar har det på venstre sida, og det lettar overgangen. Kan nokon forstå at det svenske folket var med på ein revolusjon for nokre timar sidan? spør Palme ut på føremiddagen.

Sverige blei som land flest. I Danmark har det vore høgrekøyring sidan 1685, i Noreg sidan 1793 og i Finland sidan 1858, medan Sverige innførte venstrekøyring i 1734. Den 26. mai 1968 har Island sin H-dagurinn. Eit halvt hundreår seinare køyrer to av tre bilar i verda på høgre sida.

Eit samfunn må vere godt organisert for å greie noko slikt. Svenske sosialdemokratar tok gjerne eigedomsretten til den samfunnsforma som frå 1980-åra blei heitande den nordiske modellen. Over tid har alle ansvarlege parti i dei nordiske landa føresett den grunnstrukturen med sine vesentlege liberale element. Modellen blei raffinert i andre halvdel av 1900-talet, noko ulikt frå land til land. I Sverige gjekk ein meir i retning av det kategoriske, i Danmark og Noreg meir mot det fleksible. Dagen H, med minst 100.000 frivillige og eit stramt samarbeid mellom stat og borgar, kan kallast det ultimate dømet på styrken i den nordiske modellen.

Ein sterk talsmann for denne modellen er Olof Palme. Han blir den mest fritalande og kritiske statsministeren i Vest-Europa og er særleg tydeleg om krigen i Vietnam og livsvilkåra i den tredje verda. «Det är en illusion att tro att man kan möta krav på social rättvisa med våld och militära maktmedel», seier han i ein stor tale i Gävle 30. juli 1965, fire månader før han blir kommunikasjonsminister.

Det han seier no og i år etter år, vekkjer sterke reaksjonar i miljø som står utanfor den nordiske modellen. Ein vinterkveld kjem eit ektepar ut frå biografen Grand på Sveavägen i Stockholm. Dei seier farvel til barna sine og går nedover Sveavägen på høgre sida, kryssar over og nærmar seg krysset Tunnelgatan/Sveavägen. Brått kjem ein mørkkledd mann bakfrå denne fredagskvelden 28. februar 1986. Kva klokka er, kan seiast sikkert, for Fröken Ur er kopla til alarmsentralen. Tjugotre tjugoett och trettio.

Ottar Grepstad

Ottar Grepstad er forfattar og språk- og litteraturvitar.

Redigert utdrag frå 1900-talet, Samlaget 2020

Neste veke: Eit sjølvbestemt liv (1982)

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis