JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Feature

Reformasjonens kvinner

Reformasjonen ville endre det åndelege tilværet for alle, men ikkje kvinnas plass i verda. Det gjekk ikkje som tenkt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2943
20171020
2943
20171020

Bak Martin Luther gjekk ei kvinne. Det han sette i gang, endra sosiale strukturar. Eit verdsleg skulesystem gav både jenter og gutar utdanning, familien og ekteskapet fekk på godt og vondt høgare status, prestar skulle leve som anna folk, og kvinner gjekk inn i nye roller. Ein kan ikkje oversjå, skriv historikaren Sølvi Sogner, at kvinnerollene og posisjonane inn i vår tid endra seg meir i protestantiske enn i katolske land.

Alle måtte sjølve få lese Guds ord, men færre kvinner enn menn kunne lese. Eit verdsleg skulesystem blei utvikla med pedagogiske metodar som framleis står sterkt. Lenge lærte jentene mindre enn gutane, men alle skulle lære å lese og skrive. Med skrifta kom kvinnene inn i meir enn Skrifta. Fleire enn før tok til å skrive, dikte.

Sølibatet hadde rakna og blei oppløyst. Dermed kom ei ny yrkesgruppe til verda: prestekonene. Johannes Bugenhagen var blant dei første reformasjonsprestane som gifta seg. Hausten 1522 blei han vigd til Walpurga, ei av dei anonyme med ukjent jentenamn. Sommaren 1525 vigde han sjølv nonna Katharina von Bora og munken Martin Luther.

Skrivekyndige Katharina var ei sterk kvinne i dette miljøet. Ho kjøpte eigedommar, dreiv eiga næring og var med og gjorde heimen deira i dagens Collegienstrasse 54 til ein viktig møtestad for reformatorane. Samtalane rundt Luthers ord, bordtalane er dei blitt kalla, tente både til teologisk drøfting og strategisk pønsk. Frå 1531 fekk presten Konrad Cordatus det umoglege oppdraget å skrive ned desse samtalane. Til slutt blei det om lag 7000 slike bordtalar mellom Martin, Katharina og gjestene deira. Så mange dagar var det ikkje i dei åra.

Kvar og ein skulle svare for seg og sitt og si tru, også kvinnene. I kyrkja hadde klostera vore deira stad, men no stengde reformatorane klostera. Det frigjorde nonnene frå det mannlege overherredømmet, men mange hadde ingen stad å gå.

Kvart år produserte trykkeria tusenvis av flygeblad, det nyaste og største massemediet. Hendingar og gjerningar blei fortalde og illustrerte i kvasse linjer anten det handla om verdslege eller religiøse emne. Dette bildespråket tok Luther i bruk. Reformasjonen var ein strid om tru og ord, ført i ord og bilde. Katolske krefter måtte gi tapt for Luthers masseproduksjon av skrift. Luthers folk vann også bildepolemikken. Knapt meir enn fem prosent var teikna frå katolsk hald.

Katharina var ei av få reformasjonskvinner som blei avbilda i si samtid. Hundre år for seint laga Luther-kritikarar eit flygeblad i 1620-åra som samla reformasjonen i eitt bilde med mange teologiske poeng.

Ekteparet Luther ber det heile. Martin er så rund og god av eigen suksess at ei trillebår må til. Bak han går Katharina, og ber Bibelen, stille. Det er ein karikatur, men ikkje berre det.

Ottar Grepstad

Neste veke: Den endelause reformasjonen.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Bak Martin Luther gjekk ei kvinne. Det han sette i gang, endra sosiale strukturar. Eit verdsleg skulesystem gav både jenter og gutar utdanning, familien og ekteskapet fekk på godt og vondt høgare status, prestar skulle leve som anna folk, og kvinner gjekk inn i nye roller. Ein kan ikkje oversjå, skriv historikaren Sølvi Sogner, at kvinnerollene og posisjonane inn i vår tid endra seg meir i protestantiske enn i katolske land.

Alle måtte sjølve få lese Guds ord, men færre kvinner enn menn kunne lese. Eit verdsleg skulesystem blei utvikla med pedagogiske metodar som framleis står sterkt. Lenge lærte jentene mindre enn gutane, men alle skulle lære å lese og skrive. Med skrifta kom kvinnene inn i meir enn Skrifta. Fleire enn før tok til å skrive, dikte.

Sølibatet hadde rakna og blei oppløyst. Dermed kom ei ny yrkesgruppe til verda: prestekonene. Johannes Bugenhagen var blant dei første reformasjonsprestane som gifta seg. Hausten 1522 blei han vigd til Walpurga, ei av dei anonyme med ukjent jentenamn. Sommaren 1525 vigde han sjølv nonna Katharina von Bora og munken Martin Luther.

Skrivekyndige Katharina var ei sterk kvinne i dette miljøet. Ho kjøpte eigedommar, dreiv eiga næring og var med og gjorde heimen deira i dagens Collegienstrasse 54 til ein viktig møtestad for reformatorane. Samtalane rundt Luthers ord, bordtalane er dei blitt kalla, tente både til teologisk drøfting og strategisk pønsk. Frå 1531 fekk presten Konrad Cordatus det umoglege oppdraget å skrive ned desse samtalane. Til slutt blei det om lag 7000 slike bordtalar mellom Martin, Katharina og gjestene deira. Så mange dagar var det ikkje i dei åra.

Kvar og ein skulle svare for seg og sitt og si tru, også kvinnene. I kyrkja hadde klostera vore deira stad, men no stengde reformatorane klostera. Det frigjorde nonnene frå det mannlege overherredømmet, men mange hadde ingen stad å gå.

Kvart år produserte trykkeria tusenvis av flygeblad, det nyaste og største massemediet. Hendingar og gjerningar blei fortalde og illustrerte i kvasse linjer anten det handla om verdslege eller religiøse emne. Dette bildespråket tok Luther i bruk. Reformasjonen var ein strid om tru og ord, ført i ord og bilde. Katolske krefter måtte gi tapt for Luthers masseproduksjon av skrift. Luthers folk vann også bildepolemikken. Knapt meir enn fem prosent var teikna frå katolsk hald.

Katharina var ei av få reformasjonskvinner som blei avbilda i si samtid. Hundre år for seint laga Luther-kritikarar eit flygeblad i 1620-åra som samla reformasjonen i eitt bilde med mange teologiske poeng.

Ekteparet Luther ber det heile. Martin er så rund og god av eigen suksess at ei trillebår må til. Bak han går Katharina, og ber Bibelen, stille. Det er ein karikatur, men ikkje berre det.

Ottar Grepstad

Neste veke: Den endelause reformasjonen.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis