Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Vildanden er ein kunstnarleg triumf for regissør og skodespelarar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Yvonne Øyen som Gina, Kåre Conradi som Hjalmar Ekdal og Hermine Svortevik Oen som Hedvig på Den Nationale Scene.

Yvonne Øyen som Gina, Kåre Conradi som Hjalmar Ekdal og Hermine Svortevik Oen som Hedvig på Den Nationale Scene.

Foto: Den Nationale Scene

Yvonne Øyen som Gina, Kåre Conradi som Hjalmar Ekdal og Hermine Svortevik Oen som Hedvig på Den Nationale Scene.

Yvonne Øyen som Gina, Kåre Conradi som Hjalmar Ekdal og Hermine Svortevik Oen som Hedvig på Den Nationale Scene.

Foto: Den Nationale Scene

4001
20250117
4001
20250117

Den Nationale Scene, Teater­kjelleren

Henrik Ibsen:

Vildanden

Regi, scenografi og lyddesign: Alan Lucien Øyen
Kostyme: Silje Teland Pedersen
Lysdesign: Martin Flack

Vi trur vi kjenner Ibsen-klassikarane ut og inn, i dette tilfellet Vildanden – som hadde urpremiere på Den Nationale Scene i januar 1885. Men så får vi ei tolking så reinskoren og fri for forstyrrande element at stykket står føre oss som lysande nytt og ikkje 140 år gammalt. Og Alan Lucien Øyen, som etter ein karriere som dansar har vigd seg stadig meir til teateret, har ikkje late seg freiste til å hente fram billege regitriks og tåpelege påfunn, men lèt oss møte Vildanden slik Ibsen skreiv stykket – berre i det eg torer kalle ein forfina versjon.

Teksten er sjølvsagt korta ned og overflødige personar utelatne, men alt det vesentlege er med. Og sjeldan har eg sett komikken i stykket komme betre til sin rett enn her. Som regiarbeid er dette framifrå.

Eit topplag

Med seg har han også eit topplag av skodespelarar, frå Kåre Conradi som Hjalmar Ekdal via Bjørn Skagestad som gamle Ekdal til 17-åringen Hermine Svortevik Oen som 14 år gamle Hedvig. Denne produksjonen er eit samarbeid mellom Det norske Ibsen-kompaniet, Den Nationale Scene og The Coronet Theatre i London, der stykket hadde fleire framsyningar – på norsk og med om lag dei same skodespelarane – sist haust.

Tematikken i stykket er dessverre evig aktuell, men får ein ironisk – om enn neppe intendert – aktualitet når løgnhalsen Donald Trump nett no skal takast i eid som president i USA. Det handlar om at sanninga skal frigjere. Men gjer ho alltid det? Og er idealismen utelukkande ei positiv kraft? Vildanden er så å seie ein ny runde med problematikken frå idédiktet Brand, om den himmelstrevande fundamentalisten av ein prest og hans ideale fordring.

Nerve og intensitet

I Vildanden er det Gregers Werle (Christian Rubeck) som ber fram denne fordringa. Då han skjønar at venen Hjalmar Ekdal lever i eit «usant» ekteskap med Gina (Yvonne Øyen), og at tilværet hans er bygd på ei livsløgn, ser han det som si livsoppgåve å kaste sanningas lys over Hjalmar, slik at han og Gina kan byggje eit nytt ekteskap på sann grunn. Dette er sjølvsagt opptakten til ein familietragedie som den forblinda idealisten ikkje er i stand til å sjå føre seg.

Det er ein nerve og intensitet i denne framsyninga som ein merkar straks spelet tek til. Alt er så fortetta, det nesten nakne scenerommet har noko klaustrofobisk over seg, og blindebukkleiken i opningsscena set ei stemning som ikkje lover godt. Så følgjer scene på scene med intense og til dels rørande dialogar, der den djupe samtalen mellom Gregers og Hedvig er eit høgdepunkt, konfrontasjonen mellom Hjalmar og Gina eit anna.

Nyansert framstiller Conradi Hjalmar Ekdal, men gjer han kanskje endå litt meir ynkverdig enn vi er vane med å sjå han. Til slutt står han heilt ribba tilbake. Typisk nok sit han åleine på scena før skodespelet tek til. Gina er den som kjenner sanninga og anar kva utfallet av Gregers Werles ideale fordring kan bli. Forsiktig og utan store fakter gir Yvonne Øyen truverdig liv til denne rakrygga kvinna som ser heile tilværet sitt truga.

Unge Oen imponerer med eit spel som ikkje på noko tidspunkt bryt med den strenge registilen. Ho overgår mang ei «vaksen» Hedvig. I Bjørn Skagestad har gamle Ekdal fått nett den nedbrotne, svekte, men ein gong sterke storjegeren stykket krev. Rubecks Gregers verkar litt stiv, men det kler den overalvorlege karakteren. Svein Schöttker-Hauge gjer Werle senior til den dominerande og sjølvsikre personen han sikkert har vore, medan dr. Relling i Anders Dales skikkelse blir den klartsjåande og kynisk klarttalande figuren som er Gregers Werles rake motsetning.

Framifrå spel over heile linja.

Etter 23 framsyningar i Bergen er det førebels uklart om det blir framsyningar i Oslo. Men kanskje i USA.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Den Nationale Scene, Teater­kjelleren

Henrik Ibsen:

Vildanden

Regi, scenografi og lyddesign: Alan Lucien Øyen
Kostyme: Silje Teland Pedersen
Lysdesign: Martin Flack

Vi trur vi kjenner Ibsen-klassikarane ut og inn, i dette tilfellet Vildanden – som hadde urpremiere på Den Nationale Scene i januar 1885. Men så får vi ei tolking så reinskoren og fri for forstyrrande element at stykket står føre oss som lysande nytt og ikkje 140 år gammalt. Og Alan Lucien Øyen, som etter ein karriere som dansar har vigd seg stadig meir til teateret, har ikkje late seg freiste til å hente fram billege regitriks og tåpelege påfunn, men lèt oss møte Vildanden slik Ibsen skreiv stykket – berre i det eg torer kalle ein forfina versjon.

Teksten er sjølvsagt korta ned og overflødige personar utelatne, men alt det vesentlege er med. Og sjeldan har eg sett komikken i stykket komme betre til sin rett enn her. Som regiarbeid er dette framifrå.

Eit topplag

Med seg har han også eit topplag av skodespelarar, frå Kåre Conradi som Hjalmar Ekdal via Bjørn Skagestad som gamle Ekdal til 17-åringen Hermine Svortevik Oen som 14 år gamle Hedvig. Denne produksjonen er eit samarbeid mellom Det norske Ibsen-kompaniet, Den Nationale Scene og The Coronet Theatre i London, der stykket hadde fleire framsyningar – på norsk og med om lag dei same skodespelarane – sist haust.

Tematikken i stykket er dessverre evig aktuell, men får ein ironisk – om enn neppe intendert – aktualitet når løgnhalsen Donald Trump nett no skal takast i eid som president i USA. Det handlar om at sanninga skal frigjere. Men gjer ho alltid det? Og er idealismen utelukkande ei positiv kraft? Vildanden er så å seie ein ny runde med problematikken frå idédiktet Brand, om den himmelstrevande fundamentalisten av ein prest og hans ideale fordring.

Nerve og intensitet

I Vildanden er det Gregers Werle (Christian Rubeck) som ber fram denne fordringa. Då han skjønar at venen Hjalmar Ekdal lever i eit «usant» ekteskap med Gina (Yvonne Øyen), og at tilværet hans er bygd på ei livsløgn, ser han det som si livsoppgåve å kaste sanningas lys over Hjalmar, slik at han og Gina kan byggje eit nytt ekteskap på sann grunn. Dette er sjølvsagt opptakten til ein familietragedie som den forblinda idealisten ikkje er i stand til å sjå føre seg.

Det er ein nerve og intensitet i denne framsyninga som ein merkar straks spelet tek til. Alt er så fortetta, det nesten nakne scenerommet har noko klaustrofobisk over seg, og blindebukkleiken i opningsscena set ei stemning som ikkje lover godt. Så følgjer scene på scene med intense og til dels rørande dialogar, der den djupe samtalen mellom Gregers og Hedvig er eit høgdepunkt, konfrontasjonen mellom Hjalmar og Gina eit anna.

Nyansert framstiller Conradi Hjalmar Ekdal, men gjer han kanskje endå litt meir ynkverdig enn vi er vane med å sjå han. Til slutt står han heilt ribba tilbake. Typisk nok sit han åleine på scena før skodespelet tek til. Gina er den som kjenner sanninga og anar kva utfallet av Gregers Werles ideale fordring kan bli. Forsiktig og utan store fakter gir Yvonne Øyen truverdig liv til denne rakrygga kvinna som ser heile tilværet sitt truga.

Unge Oen imponerer med eit spel som ikkje på noko tidspunkt bryt med den strenge registilen. Ho overgår mang ei «vaksen» Hedvig. I Bjørn Skagestad har gamle Ekdal fått nett den nedbrotne, svekte, men ein gong sterke storjegeren stykket krev. Rubecks Gregers verkar litt stiv, men det kler den overalvorlege karakteren. Svein Schöttker-Hauge gjer Werle senior til den dominerande og sjølvsikre personen han sikkert har vore, medan dr. Relling i Anders Dales skikkelse blir den klartsjåande og kynisk klarttalande figuren som er Gregers Werles rake motsetning.

Framifrå spel over heile linja.

Etter 23 framsyningar i Bergen er det førebels uklart om det blir framsyningar i Oslo. Men kanskje i USA.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal
– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal
Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Foto: Gorm Kallestad / AP / NTB

HelseSamfunn

– ADHD-diagnosen skal henge høgt

Det har vore ein kraftig auke i talet på ADHD-diagnosar og bruken av ADHD-medisin dei siste åra. Blir diagnosen utvatna når kjendisar snakkar han opp?

Marita Liabø
Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Foto: Gorm Kallestad / AP / NTB

HelseSamfunn

– ADHD-diagnosen skal henge høgt

Det har vore ein kraftig auke i talet på ADHD-diagnosar og bruken av ADHD-medisin dei siste åra. Blir diagnosen utvatna når kjendisar snakkar han opp?

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis